Έχετε ακούσει φίλους να σας λένε για το πώς έχουν εθιστεί στο facebook - ίσως μάλιστα να είστε κι εσείς ένας από τους εθισμένους. Το πρώτο πράγμα που κάνουν ξεκινώντας τη μέρα τους και το τελευταίο πριν πέσουν για ύπνο είναι να ελέγξουν τα updates στα προφίλ των φίλων τους, τα οποία εννοείται ότι έχουν ελέγξει δεόντως και στο υπόλοιπο της ημέρας. Επομένως, δε μας προκαλεί ιδιαίτερη κατάπληξη το αποτέλεσμα πρόσφατης έρευνας που έδειξε ότι οι χρήστες του facebook τείνουν να έχουν περισσότερα κιλά. Αντίθετα, απορία δημιουργεί ένα δεύτερο εύρημα που θέλει τους χρήστες του κοινωνικού αυτού δικτύου να ξοδεύουν περισσότερα χρήματα από τους υπόλοιπους ανθρώπους.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από τους Άντριου Στίβεν και Κιθ Γουίλκοξ, καθηγητές των Πανεπιστημίων του Πίτσμπουργκ και του Κολούμπια αντιστοίχως. Σε αυτήν συμμετείχαν 541 χρήστες του facebook από τις Ηνωμένες Πολιτείες, οι οποίοι κλήθηκαν να απαντήσουν σε ορισμένες ερωτήσεις για τον αριθμό των ωρών που αφιερώνουν καθημερινά στο συγκεκριμένο social media και για τον αριθμό των στενών φίλων που έχουν online. Στη συνέχεια απάντησαν και σε ερωτήσεις σχετικά με την οικονομική τους κατάσταση και τα χαρακτηριστικά του σώματος τους.
Όπως προέκυψε από τις απαντήσεις, όσοι ήταν περισσότερο προσκολλημένοι στο facebook είχαν χαμηλότερο αυτοέλεγχο, δηλαδή είχαν μεγαλύτερο δείκτη μάζας-σώματος και ξόδευαν περισσότερα χρήματα. Όπως τις προσδιόρισαν οι ίδιοι στη μελέτη τους, πρόκειται για "ακούσιες ψυχολογικές επιπτώσεις" του facebook, το οποίο "κάνει τους ανθρώπους να αισθάνονται καλύτερα για τον εαυτό τους και στιγμιαία αυξάνει την αυτοεκτίμηση τους", με αποτέλεσμα να χάνουν τελικά τον έλεγχο του εαυτού τους.
Μία άλλη ένδειξη που φαίνεται να επιβεβαιώνει τη θεωρία περί υπερβολικής αυτοεκτίμησης που οδηγεί και σε υπερβολικές συμπεριφορές, είναι το γεγονός ότι όσοι είχαν περισσότερους στενούς φίλους στο facebook έκαναν υψηλότερες προσφορές σε μια εικονική δημοπρασία που ετοίμασαν οι ερευνητές, για να ελέγξουν τη σχέση ανάμεσα στο facebook και τα χρήματα που ξοδεύουν οι χρήστες του.
Για τους Στίβεν και Γουίλκοξ, αντίστοιχες πρέπει να είναι οι επιπτώσεις και των υπόλοιπων social media, πέραν του facebook, στο οποίο περιορίστηκε η δικιά τους έρευνα. Παράλληλα επισημαίνουν ότι η λύση δεν είναι φυσικά να μην μπαίνουμε στο facebook ή στ' άλλα social media, αλλά να έχουμε συνείδηση της έμμεσης επίδρασης που έχουν στην ψυχολογία μας.
Η μελέτη των Στίβεν και Γουίλκοξ με τίτλο "Are Close Friends the Enemy? Online Social Networks, Self-Esteem, and Self-Control" δημοσιεύεται στο Social Science Research Network, ενώ πρόκειται να δημοσιευτεί και στο περιοδικό Journal of Consumer Research.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου