Την γενική εκτίμηση ότι τα δευτερότοκα παιδιά τείνουν να είναι πιο επαναστάτες - ή έστω λιγότεροι συντηρητικοί - σε σχέση με τα πρωτότοκα επιβεβαιώνει μια έρευνα καθηγητών από το Καθολικό Πανεπιστήμιο του Μιλάνο με επικεφαλής την ψυχολόγο Ντανιέλα Μπάρνι, που πρόκειται να δημοσιευτεί στο τεύχος Αυγούστου 2014 του περιοδικού Personality and Individual Differences.
Η θεωρία αυτή διατυπώθηκε για πρώτη φορά το 1928 από τον Αυστριακό ψυχίατρο Άνταμ Άντλερ, ο οποίος την είχε αποδώσει στο γεγονός ότι το μεγαλύτερο παιδί μιας οικογένειας βίωσε την εμπειρία της πτώσης από το θρόνο του/της με τον ερχομό του μικρότερου παιδιού.
Οι Ιταλοί ερευνητές απευθύνθηκαν σε 96 οικογένειες της χώρας του και απηύθυναν μια σειρά ερωτήσεων στους δυο γονείς, τα πρωτότοκα και τα δευτερότοκα παιδιά, αναφορικά με το βαθμό αποστροφής τους στις αλλαγές, αλλά και για τα συναισθήματά τους απέναντι στην τάξη, την παράδοση και γενικότερα σε διάφορες εκδηλώσεις συντηρητισμού.
Βάσει της ανάλυσης των αποτελεσμάτων, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι πράγματι τα πρωτότοκα παιδιά είναι πιο συντηρητικά και μάλιστα ανεξάρτητα από τις όποιες συντηρητικές ή μη αξίες των γονιών τους. Σύμφωνα με την επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας, Ντανιέλα Μπάρνι, αυτό συμβαίνει, επειδή "τα πρωτότοκα παιδιά έχουν βιώσει την πλήρη προσοχή και φροντίδα των γονιών τους, είναι πιο δυνατά και περισσότερο ανεπτυγμένα πνευματικά σε σχέση με τα νεαρότερα αδέρφια τους" κι έτσι "τείνουν να διασφαλίσουν το πλεονέκτημά της θέσης τους αναπτύσσοντας συντηρητικές αξίες, που τους βοηθούν να διατηρήσουν το στάτους κβο".
Θεωρώ ότι το μειονέκτημα της έρευνας είναι ότι προκαταλαμβάνει την όποια έκφραση συντηρητικότητας ως κάτι καλό. Από τη μια το ερωτηματολόγιο έχει ως κέντρο αναφοράς τις παραδοσιακές αξίες και πώς αυτές αντιμετωπίζονται από τα διάφορα μέλη της οικογένειας, ενώ από την άλλη οι συντηρητικές αξίες ταυτίζονται με την περισσότερη φροντίδα, περισσότερη δύναμη αλλά και μια πνευματική ανάπτυξη, η οποία δεν ξέρω από πού ακριβώς επιβεβαιώνεται ότι όντως ισχύει. Πάντως η έρευνα δίνει τροφή για συζήτηση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου