Μια από τις δυσκολίες του δημοσιογραφικού επαγγέλματος - ειδικά στην τηλεόραση - έχει σχέση με την επικοινωνία, πώς δηλαδή ο δημοσιογράφος ή ο παρουσιαστής θα εκπέμψει το όποιο μήνυμά του στους τηλεθεατές. Η εύκολη λύση είναι κάποιες φράσεις κλισέ, στις οποίες καταφεύγουν ως ασφαλές καταφύγιο, μόνο που από ένα σημείο και μετά - λόγω της πολλής χρήσης - αυτές καταντούν κοινοτυπίες και δεν λαμβάνονται το ίδιο σοβαρά υπόψη από τους τηλεθεατές. Βλέπετε, είναι κάποιες φορές που η επανάληψη δεν λειτουργεί εθιστικά, αλλά αποξενώνει τον ενδιαφερόμενο. "Το πολύ το Κύριε Ελέησον το βαριέται κι ο παπάς", που λέει και μια παροιμία. Αυτές είναι κάποιες φράσεις που προσωπικά ξεχώρισα ως υπερχρησιμοποιημένα κλισέ στην ελληνική τηλεόραση.
"Για έγκυρη και έγκαιρη ενημέρωση επιλέξτε το σταθμό μας"
Γιατί κάτι μου λέει ότι τους αρέσει το παιχνίδι των δυο λέξεων που μοιάζουν φωνητικά; Θα μπορούσε π.χ. κάποιος να υποσχεθεί "αντικειμενική και άμεση ενημέρωση" ξεφεύγοντας από την παγίδα των κουραστικών και ανέμπνευστων κλισέ.
"Έχουμε αποκλειστικές δηλώσεις"
... εννοώντας ότι ο τάδε ή ο δείνα μιλούν μόνο στο μικρόφωνο του συγκεκριμένου σταθμού, αφού συνήθως, αν αλλάξουμε κανάλια, θα δούμε το ίδιο πρόσωπο να δίνει επίσης "αποκλειστικές" δηλώσεις σε άλλο δημοσιογράφο!
"Σας ευχαριστούμε πολύ για την αγάπη που μας δείχνετε"
... ως ένας κομψός τρόπος να κομπάσουν για τις - αντικειμενικά ή σχετικά - καλές τηλεθεάσεις της προηγούμενης εκπομπής. Όμως λέγεται τόσο συχνά και τόσο απροκάλυπτα, ώστε το "ευχαριστώ" μοιάζει περισσότερο με κολακεία (στην καλύτερη περίπτωση) ή κομπασμό (στη χειρότερη).
"Εμείς σεβόμαστε τον τηλεθεατή"
Τον σεβασμό καλύτερα να τον δείχνει κάποιος με τα έργα παρά με τα λόγια. Στο κάτω-κάτω, αυτό είναι κάτι που καλείται να διαπιστώσει ο τηλεθεατής μόνος του και όχι να του το πλασάρει ο ένας κι ο άλλος.
"Η κοινή λογική λέει..."
Μια φράση που ακούγεται κυρίως από τους σχολιαστές των τηλεπαραθύρων στα δελτία ειδήσεων, χωρίς όμως να ακούγεται και κάποια άλλη φωνή - εκτός από τη δική τους - που να επιβεβαιώνει ή να διαψεύδει αν η συγκεκριμένη λογική είναι όντως κοινή ή εξατομικευμένη.
"Βρισκόμαστε στην πρώτη γραμμή της ενημέρωσης"
... όπου η ενημέρωση παρομοιάζεται με το πολεμικό μέτωπο και οι ρεπόρτερ με φαντάρους, που μάχονται για την αλήθεια. Δεν λέω, υπάρχει και η "μάχιμη" ενημέρωση, όμως, όπως και να το κάνουμε, "μαχητής" δεν είναι όποιος απλά βγαίνει μ' ένα μικρόφωνο στο χέρι για να καταγράψει τα προφανή, ούτε όποιος έχει γνωριμίες, που του εξασφαλίζουν πληροφορίες χωρίς να το κουνήσει ρούπι από το γραφείο του. Ο πραγματικός "μαχητής" ρισκάρει ακόμη και την ζωή του!
"Μόλις τώρα μου έστειλαν μήνυμα στο κινητό...."
Μια φράση που απαντάται και σε ενημερωτικές και σε ψυχαγωγικές (δηλαδή gossip) εκπομπές. Όπου ο ρεπόρτερ ή ο παρουσιαστής θέλει να μας καταστήσει σαφές ότι έχει κινητό τηλέφωνο, αλλιώς δεν υπάρχει κανένας απολύτως λόγος να μοιραστεί μαζί μας το μέσο από το οποίο άντλησε μια πληροφορία. Αρκεί να μας πει ότι υπάρχει μια εξέλιξη της τελευταίας στιγμής κι αυτό αρκεί. Ή θα φτάσουμε στο μέλλον ν' ακούμε και φράσεις όπως "μόλις μου έστειλαν μήνυμα στο τάμπλετ μου";
Ο εκθειασμός των προγραμμάτων του σταθμού από τους παρουσιαστές των εκπομπών του.. ίδιου σταθμού.
Δεν είναι φράση, αλλά είναι κλισέ - και μάλιστα από τα πιο προβλέψιμα και γι' αυτό κουραστικά. Το πιάσαμε ότι "αν δεν παινέψεις το (επαγγελματικό) σπίτι σου, θα πέσει να σε πλακώσει" - ή να σε απολύσει έστω - αλλά η διαφήμιση θα μπορούσε να γίνεται πιο διακριτικά και να τηρούνται τουλάχιστον κάποια προσχήματα.
Σχετικά θέματα:
Γιατί η ελληνική τηλεόραση πιστεύει ότι Ελλάδα είναι μόνο η Αθήνα;
Γιατί η ελληνική τηλεόραση ΔΕΝ μιλάει ελληνικά;
ΟΙ ΔΕΚΑ ΚΛΙΣΕ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΕΝΟΣ ΕΛΛΗΝΑ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΥ ΣΤΟΥΣ ΣΕΛΕΜΠΡΙΤΙ
Σχετικά θέματα:
Γιατί η ελληνική τηλεόραση πιστεύει ότι Ελλάδα είναι μόνο η Αθήνα;
Γιατί η ελληνική τηλεόραση ΔΕΝ μιλάει ελληνικά;
ΟΙ ΔΕΚΑ ΚΛΙΣΕ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΕΝΟΣ ΕΛΛΗΝΑ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΥ ΣΤΟΥΣ ΣΕΛΕΜΠΡΙΤΙ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου