8 Ιανουαρίου 2016

Οι πρώτες "Μαντάμ Σουσού" στο θεατρικό σανίδι και τον κινηματογράφο. Οι άγνωστες περιπέτειες της Σουσού στην Αλεξάνδρεια!

Όταν ακούμε για "Μαντάμ Σουσού", το μυαλό των περισσότερων πηγαίνει στην Άννα Παναγιωτοπούλου και στην καταπληκτική ερμηνεία στην ομώνυμη τηλεοπτική σειρά, βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Δημήτρη Ψαθά, που προβλήθηκε στην ΕΡΤ τη δεκαετία του '80 κι έγραψε χρυσές σελίδες τηλεοπτικής ιστορίας, ενώ επιτυχία σημειώνει και σήμερα μέσω youtube με δεκάδες χιλιάδες views. Οι λίγο μεγαλύτεροι ίσως θυμούνται και την πρώτη τηλεοπτική - πλην όμως χαμένη σήμερα - "Σουσού" των 70s, όπως την υποδύθηκε η Άννα Παϊτατζή, ενώ πολύ λίγοι πλέον μπορούν να πουν ότι θυμούνται τις πρώτες Σουσούδες τις δεκαετίας του '40, όπως τις ερμήνευσαν από διαφορετικά μετερίζια η Κατερίνα Ανδρεάδη (στο θέατρο) και η Μαρίκα Νέζερ (στον κινηματογράφο).

1942. Στο μέσο της γερμανικής Κατοχής, το θέατρο άντεχε την μπότα του κατακτητή και οι Αθηναίοι ξεχνούσαν τη σκληρή τους καθημερινότητα ταξιδεύοντας σε άλλους κόσμους, που ξετυλίγονταν μπροστά τους, πάνω στο θεατρικό σανίδι. Μέσα σ' αυτό το κλίμα, οι "βαριές" παραστάσεις που ανέβαζε η σπουδαία ηθοποιός Κατερίνα Ανδρεάδη, γνωστή και μόνο με το μικρό της όνομα ως "κυρία Κατερίνα (ένα εξαιρετικά σπάνιο προνόμιο για ηθοποιό), σκέφτηκε να κάνει στροφή σ' ένα πιο λαϊκό είδος θεάτρου. Ο Ψαθάς της έδωσε τη "Μαντάμ Σουσού", μια θεατρική απόδοση της γνωστής ηρωίδας σειράς ευθυμογραφημάτων του συγγραφέα, η "σνομπαρία" του Μπίθουλα, που πάντα ονειρευόταν να ζήσει τη μεγάλη ζωή στο Κολωνάκι μέχρι που τελικά το κατάφερε, για ν' αποδειχθεί στο τέλος θύμα εξαπάτησης, αποτέλεσμα της ελαφρότητας και της μεγαλομανίας της.

Λέγεται ότι αρχικά η κυρία Κατερίνα ήταν αρκετά επιφυλακτική ως προς την επιτυχία της θεατρικής "Σουσούς". Αυτό δηλαδή στις πρόβες, γιατί με το που ανέβηκε για πρώτη φορά η παράσταση στο σανίδι, τα γέλια και τα χειροκροτήματα του κόσμου διέλυσαν τις όποιες αμφιβολίες της προμηνύοντας μια τεράστια θεατρική επιτυχία, που μάλιστα είχε μεγαλύτερη απήχηση στις πραγματικές - με σάρκα και οστά - σνομπαρίες του Κολωνακίου της εποχής.

Τον Ιούλιο του 1946, η Κατερίνα Ανδρεάδη με το θίασό της βρέθηκε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, όπου παρουσίασε για πρώτη φορά τη "Μαντάμ Σουσού" στα μέλη της μεγάλης και ακμάζουσας ελληνικής παροικίας. Διθυραμβικά σχόλια γράφτηκαν στον ελληνικό τύπο της πόλης μετά την πρεμιέρα της παράστασης στο θερινό θέατρο "Λούνα Παρκ" στις 3 Ιουλίου 1947, ενώ η εφημερίδα Ταχυδρόμος συνέκρινε τον Ψαθά με σπουδαίους συγγραφείς, όπως ο Αριστοφάνης, ο Σαίξπηρ κι ο Μολιέρος, περιγράφοντάς τον ως έναν "Ελληνοδιδάσκαλο, που πάσχιζε με την γελοιοποίησι να ελαττώση το γέλοιο και να θέση φραγμούς στον κατήφορο κάθε ψυχολογικής ακρότητας", αλλά και ως έναν "εμπνευσμένο γλύπτη μοντέλλων", ο οποίος "έγινε με την πέννα του λαξευτής τύπων, που για να εμφανίσουν τες ιδιότητές των, πρέπει να έχουν χρωματισμένα με την υπερβολή τα χαρακτηριστικά τους".

Ήταν τόσο μεγάλη η επιτυχία της Κατερίνας ως "Σουσού" στην Αλεξάνδρεια, ώστε λίγους μήνες αργότερα η ηθοποιός ανέβασε και μια δεύτερη, περισσότερο επιθεωρησιακή εκδοχή της αποκλειστικά για τους Έλληνες της Αιγύπτου. Στο νέο έργο, η Σουσού με τον Παναγιωτάκη εγκατέλειψαν τον Μπίθουλα και την Ελλάδα για την Αλεξάνδρεια, ενοικίασαν σπίτι στο Καρτιέ Γκρεκ (η ελληνική συνοικία) και έδιναν δεξιώσεις στην αλεξανδρινή αριστοκρατία.  Τα κείμενα βέβαια δεν τα υπέγραψα ο Ψαθάς, αλλά μια γνωστή προσωπικότητα της παροικίας, ο Αντώνης Πλωμαρίτης, ο οποίος με την πένα του φρόντισε να σατιρίσει τους συντοπίτες του.

"Η ΜΑΝΤΑΜ ΣΟΥΣΟΥ ΣΤΗΝ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ!!" αναφωνούσε η σχετική διαφήμιση στις εφημερίδες, που προϊδέαζε τους θεατές ότι θα παρακολουθούσαν "τα μέσα και τα έξω της Αλεξανδρείας" μαζί με "τα πλέον κωμικά νούμερα", όπως: Η άφιξη της Σουσούς, Το αλάτι γίνετια ζάχαρη, Πού πήγαν οι στρατηγοί του Νικολάου, Η γυναίκα έχει το διάβολο μέσα της, Ο Παναγιωτάκης δεν βρίσκει ησυχία, Το ξύλο βγήκε από τον Παράδεισο, ενώ το φινάλε είχε τον τίτλο "Καρτιέ Γκρεκ" και προφανώς αναφερόταν στη δεξίωση της Σουσούς στην αλεξανδρινή αριστοκρατία.


Το 1948 η "Μαντάμ Σουσού" μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο με πρωταγωνίστρια τη Μαρίκα Νέζερ. Στο πλευρό της οι Βασίλης Λογοθετίδης (Παναγιωτάκης), Γιώργος Παππάς (Καντακουζηνός), Χρήστος Τσαγανέας, Μίμης Φωτόπουλος, Ντίνος Ηλιόπουλος, Ελένη Χατζηαργύρη κ.ά. Η διασκευή του σεναρίου έγινε από το Νίκο Τσιφόρο, ενώ τη σκηνοθεσία ανέλαβε ο Τάκης Μουζενίδης και τη μουσική της ταινίας συνέθεσε ο Κώστας Γιαννίδης. Δυστυχώς, η κινηματογραφική "Μαντάμ Σουσού" δεν διασώζεται κι έτσι έχουμε μόνο κάποιες εικόνες, που μας δίνουν μια πολύ μικρή ιδέα για το τι προβλήθηκε στο λευκό πανί.



Πρεμιέρα σε τρεις κινηματογράφους της Αθήνας στις 2 Μαΐου 1948 (Κυριακή του Πάσχα). Η ταινία έκοψε συνολικά 93.498 εισιτήρια και ήταν η έκτη εμπορικότερη της σεζόν 1947-1948. Για την ιστορία, στις πρώτες θέσεις του εγχώριου box office βρέθηκε το φιλμ "Οι Γερμανοί ξανάρχονται" με 136.033 εισιτήρια, και ακολουθούσαν: "Ας την κρίνει ο Θεός" με 125.800 εισ., "Ο πύργος των καταιγίδων" με 107.767 εισ., "Το ταξίδι του πόνου" με 103.328 εισ. και η "Άννα Ροδίτη" με 100.079 εισιτήρια.


Εδώ κι ένα σκίτσο της Μαρίκας Νέζερ ως "Σουσού" από τον Αντώνη Αντωνίου.




Διαβάστε ακόμη:
Η επιστολή της μαντάμ Σουσού στον Μουσολίνι και άλλα, σπαρταριστά αποσπάσματα από το "Ημερολόγιο του Μπενίτο"

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου