17 Νοεμβρίου 2018

Η διαφήμιση της Greenpeace που αναστάτωσε τους Βρετανούς

Ένας μικρούλης ουρακοτάγκος, ο Ρανγκ-Ταν, εισέβαλε ξαφνικά στο δωμάτιο ενός κοριτσιού και το κοριτσάκι δεν ξέρει τι να κάνει. Ο Ρανγκ-Ταν παίζει με τ΄ αρκουδάκια της, δανείζεται τα παπούτσια της, κατέστρεψε τα φυτά στο δωμάτιο, πετάει τις σοκολάτες, ενώ φαίνεται ότι δεν συμπαθεί καθόλου το μπουκάλι με το σαμπουάν. Όταν το βλέπει, βρυχάται. Τελικά, το κοριτσάκι απηυδισμένο διώχνει τον Ρανγκ-Ταν από το δωμάτιο, πρώτα όμως θέλει να μάθει τι δουλειά είχε ο ουρακοτάγκος στο σπίτι της. Κι εκείνος της απαντά: "Ένας άνθρωπος είναι στο δάσος μου και δεν ξέρω τι να κάνω. Καταστρέψατε όλα μας τα δέντρα για το φαγητό και το σαμπουάν σας. Ένας άνθρωπος είναι στο δάσος μου και δεν ξέρω τι να κάνω. Πήρε τη μητέρα μου και φοβάμαι ότι θα πάρει κι εμένα. Άνθρωποι είναι στο δάσος μου και δεν ξέρω τι να κάνω. Το καίνε για φοινικέλαιο, έτσι σκέφτηκα να μείνω μαζί σου". Συγκινημένο από την ιστορία του Ρανγκ-Ταν, το κοριτσάκι του υπόσχεται ότι θα κάνει τα πάντα για να διαδώσει την ιστορία του, να ευαισθητοποιήσει όσο περισσότερους ανθρώπους μπορεί. "Το μέλλον δεν έχει γραφτεί ακόμα, όμως θα κάνω τα πάντα για να είναι δικό μας", του υπόσχεται.

Δεν πρόκειται για παραμύθι, αλλά για μια πραγματικότητα, που ενέπνευσε ένα καλλιτεχνικά υπέροχο, εξαιρετικά εμπνευσμένο κλιπάκι κινουμένων σχεδίων της Greenpeace, στα πλαίσια καμπάνιας για την καταστροφή που συντελείται στο οικοσύστημα με την ανεξέλεγκτη χρήση του φοινικέλαιου τόσο για φαγητό (από τα μπισκότα μέχρι τα δημητριακά), όσο - κυρίως - για την παρασκευή σαπουνιών και σαμπουάν. Τα περισσότερα σαμπουάν που διατίθενται στην αγορά έχουν ως βασικό συστατικό το φοινικέλαιο, η απόκτηση του οποίου προϋποθέτει την καταστροφή τεράστιων δασικών εκτάσεων στην Ινδονησία και τη Μαλαισία, με παράπλευρη απώλεια τους ουρακοτάγκους. Εκτιμάται ότι 25 ουρακοτάγκοι πεθαίνουν καθημερινά εξαιτίας της ζήτησης του φοινικέλαιου, ενώ ο πληθυσμός των ουρακοτάγκων έχει μειωθεί στο μισό την τελευταία δεκαπενταετία. 


Εν όψει των Χριστουγέννων, η βρετανική αλυσίδα σουπερμάρκετ Iceland υιοθέτησε την καμπάνια της Greenpeace, προτρέποντας τους καταναλωτές να μην αγοράζουν σαμπουάν από φοινικέλαιο. Μάλιστα, διοργανώθηκε κι ένα δρώμενο με την εμφάνιση ενός - υποτίθεται αληθινού - μοναχικού ουρακοτάγκου να περιφέρεται στους δρόμους και να σκαρφαλώνει στο χριστουγεννιάτικο δέντρο του κεντρικού Λονδίνου, αφού το σπίτι του στο δάσος έχει καταστραφεί από την ανθρώπινη απληστία. Όταν όμως τα Iceland επιχείρησαν την τηλεοπτική προβολή της διαφήμισης της Greenpeace, εμπλουτισμένης μάλιστα με το δικό τους κοινωνικό μήνυμα, σκόνταψαν στην αρμόδια αρχή του Ηνωμένου Βασιλείου, η οποία απαγόρευσε την προβολή της διαφήμισης στην τηλεόραση με το επιχείρημα ότι ήταν "πολύ πολιτικοποιημένη"! 

Μετά τις αντιδράσεις, η αρχή (Clearcast) προσπάθησε να δικαιολογηθεί σημειώνοντας ότι το μόνο που είπε ήταν πως η συγκεκριμένη διαφήμιση πιθανόν παραβίαζε τη νομοθεσία, επειδή έγινε από την Greenpeace, την οποία μάλιστα χαρακτήρισε ως "πολιτικό οργανισμό"! Φυσικά η Greenpeace δεν είναι πολιτικός οργανισμός, ενώ το μήνυμα που μεταδίδεται μέσω της συγκεκριμένης καμπάνιας έχει αποκλειστικό σκοπό να ευαισθητοποιήσει για την προστασία του οικοσυστήματος που μας περιβάλλει, μέρος του οποίου είμαστε κι εμείς, και σίγουρα όχι να προκαλέσει κοινωνική αναταραχή. Ή αν προτιμάτε, το μήνυμα της Greenpeace είναι τόσο πολιτικό όσο οποιοδήποτε άλλο κοινωνικό μήνυμα, που μας υπενθυμίζει τις στοιχειώδεις υποχρεώσεις μας απέναντι στους συνανθρώπους μας, όπως είναι και η εξασφάλιση ενός βιώσιμου περιβάλλοντος. Τουλάχιστον η απαγόρευση - ή έστω η εισήγηση για απαγόρευση - της διαφήμισης βοήθησε - έστω και ακούσια - να ασχοληθούν περισσότεροι οι Βρετανοί με την ουσία του μηνύματος, το οποίο ίσως θα προσπερνούσαν υπό άλλες συνθήκες.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου