Θα ήταν αδύνατο να δημιουργήσουμε έναν κατάλογο με τις εμπορικότερες ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου όλων των εποχών και ο λόγος είναι απλός. Στην εποχή του αποκαλούμενου "παλιού" ελληνικού κινηματογράφου, καταμετρούνταν μόνο τα εισιτήρια που έκοβε η κάθε ταινία στην πρώτη της προβολή (χειμερινή) και μόνο στους κινηματογράφους της πρωτεύουσας.Δεν υπάρχουν στοιχεία για τους θερινούς κινηματογράφους, όπου πολλές ταινίες τύγχαναν β' προβολής, αλλά και - το κυριότερο - από τις προβολές των ταινιών στην επαρχία, όπου στα χωριά στήνονται και αυτοσχέδιοι κινηματογράφοι. Ουσιαστικά, τα πραγματικά κομμένα εισιτήρια των ταινιών εκείνων είναι πολύ υψηλότερα από τα - ούτως ή άλλως πολύ ψηλά - επίσημα στοιχεία, αριθμοί που ελάχιστες ταινίες των τελευταίων ετών κατάφεραν να "χτυπήσουν" - με τη διαφορά ότι γι' αυτές τα στοιχεία είναι πληρέστατα.
8 Μαρτίου 2014
Οι 15 εμπορικότερες ταινίες του παλιού ελληνικού κινηματογράφου
Θα ήταν αδύνατο να δημιουργήσουμε έναν κατάλογο με τις εμπορικότερες ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου όλων των εποχών και ο λόγος είναι απλός. Στην εποχή του αποκαλούμενου "παλιού" ελληνικού κινηματογράφου, καταμετρούνταν μόνο τα εισιτήρια που έκοβε η κάθε ταινία στην πρώτη της προβολή (χειμερινή) και μόνο στους κινηματογράφους της πρωτεύουσας.Δεν υπάρχουν στοιχεία για τους θερινούς κινηματογράφους, όπου πολλές ταινίες τύγχαναν β' προβολής, αλλά και - το κυριότερο - από τις προβολές των ταινιών στην επαρχία, όπου στα χωριά στήνονται και αυτοσχέδιοι κινηματογράφοι. Ουσιαστικά, τα πραγματικά κομμένα εισιτήρια των ταινιών εκείνων είναι πολύ υψηλότερα από τα - ούτως ή άλλως πολύ ψηλά - επίσημα στοιχεία, αριθμοί που ελάχιστες ταινίες των τελευταίων ετών κατάφεραν να "χτυπήσουν" - με τη διαφορά ότι γι' αυτές τα στοιχεία είναι πληρέστατα.
Οι εμπορικότερες ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου κατά τη δεκαετία του '90
Από κινηματογραφικής απόψεως, οι ελληνικές ταινίες της δεκαετίας του '90 είναι αρκετά παρεξηγημένες στη συνείδησή μας. Ούτε λίγο ούτε πολύ, 27 ταινίες είχαν καταφέρει να κόψουν πάνω από 100.000 εισιτήρια, σε μια εποχή που οι ελληνικές παραγωγές ούτε διαφημίζονταν ιδιαίτερα στην τηλεόραση, ούτε προβάλλονταν σε πολλές αίθουσες, αλλά αντιθέτως έφεραν τη ρετσινιά ότι ήταν δυσνόητες και φεστιβαλικές. Βέβαια, στο τέλος της δεκαετίας έκανε την εμφάνισή του και το "Safe Sex" των Ρέππα-Παπαθανασίου, που άλλαξε το ρου της εγχώριας κινηματογραφικής ιστορίας κάνοντας ρεκόρ εισιτηρίων. Για "χρυσή" δεκαετία έκανε λόγο ένα δημοσίευμα της εφημερίδας "Τα Νέα" με ημερομηνία 19.04.2001, όπου παρουσιάζονταν οι εμπορικότερες ταινίες της περιόδου από το 1991 μέχρι το 2001 - τόσο στο σύνολο όσο και κατά κινηματογραφική σαιζόν.
Η πρώτη γυναίκα φοιτήτρια σε ελληνικό πανεπιστήμιο.
Εφημερίς των Κυριών, 20.10.1890 |
Στις 21 Σεπτεμβρίου 1890, ο τότε πρύτανης του Εθνικού Πανεπιστημίου Γ. Μυστριώτης εξέδωσε ανακοίνωση, με την οποία καλούσε τους φοιτητές να εγγραφούν εγκαίρως μέχρι και την τελευταία μέρα του μήνα, αποφασισμένος να τηρήσει αυστηρά το χρονοδιάγραμμα.
"Ποιείται γνωστόν εις τους φοιτητάς ότι ελήφθη πρόνοια όπως πάντες οι καθηγηταί άρξωνται των παραδόσεων αυτών μέχρι της πρώτης οκτωβρίου.
Διά τούτο προσκαλούνται οι φοιτηταί, ίνα προσέλθωσι και εγγραφώσιν εγκαίρως, διότι η πανεπιστημιακή υπηρεσία θέλει καταστή ανεπαρκής προς εγγραφήν πολλών ομού φοιτητών κατά τας τελευταίας ημέρας της ταχθείσης προθεσμίας.
Αθήναι 21 σεπτεμβρίου 1890
Ο πρύτανις
Γ. Μιστριώτης"
Μεταξύ εκείνων που υπέβαλλαν αίτηση εγγραφής ήταν και μία γυναίκα, η Ιωάννα Στεφανόπολι, κόρη του δημοσιογράφου και εκδότη της γαλλόφωνης εφημερίδας Messager d' Athenes, Α. Στεφανόπολι. Εκείνη υπήρξε η πρώτη γυναίκα φοιτήτρια σε ελληνικό πανεπιστήμιο.
7 Μαρτίου 2014
Το παγκόσμιο singles chart της εβδομάδας 9 - 15 Μαρτίου 2014
Χωρίς νέες εισόδους διαμορφώθηκε το παγκόσμιο, μουσικό τοπ20, αν εξαιρέσουμε το ιαπωνικό συγκρότημα ΑΚΒ 48, που όμως δεν αναμένεται να μας απασχολήσει για δεύτερη συνεχόμενη εβδομάδα - έτσι γίνεται συνήθως με τα ιαπωνικά συγκροτήματα. Σταθερά πρώτος ο Φάρελ Ουίλιαμς διανύει την πιο "happy" χρονιά της ζωής του και αντέχει στον πολιορκητικό κριό της Κέιτι Πέρι, ενώ συνεχίστηκε η σταθερά ανοδική πορεία της εξαιρετικά δυνατής μπαλάντας "All of Me" του Τζον Λέτζεντ - τον θυμόμαστε από το αρκετά παλιότερο "Save Room" - που βρέθηκε στην πέμπτη θέση του τσαρτ.
Το μπουκάλι που θα μετατρέπει το νερό σε κρασί - Το θαύμα της Κανά στο σπίτι σου!
"Τότε ο Ιησούς λέει στους υπηρέτες: "Γεμίστε τις στάμνες με νερό". Και τις γέμισαν ως απάνω. "Πάρτε τώρα", τους είπε, "και φέρτε να δοκιμάσει ο υπεύθυνος για το τραπέζι". Κι αυτοί του έφεραν. Μόλις όμως ο υπεύθυνος για το τραπέζι γεύτηκε το νερό που είχε γίνει κρασί, μην ξέροντας την προέλευσή του, γιατί μόνο οι υπηρέτες που είχαν βάλει το νερό ήξεραν, φωνάζει το γαμπρό και του λέει: "Όλος ο κόσμος προσφέρει πρώτα το καλό κρασί, κι όταν μεθύσουν, τότε φέρνει το πιο δεύτερο. Εσύ όμως φύλαξες το καλό κρασί ως αυτή την ώρα"". Και κάπως έτσι πραγματοποίησε ο Ιησούς το πρώτο του θαύμα σ' ένα γάμο στην Κανά, σύμφωνα με την περιγραφή του Κατά Ιωάννην Ευαγγελίου. Περίπου δυο χιλιάδες χρόνια μετά, ένα μηχάνημα, που συνδυάζει την τεχνολογία της Σίλικον Βάλεϊ με την ποιότητα των αμπελώνων της κοιλάδας Νάπα, υπόσχεται ότι μπορεί να μας βοηθήσει όλους να γίνουμε επίσης θαυματοποιοί μετατρέποντας το νερό σε κρασί με τη βοήθεια ενός app.
6 Μαρτίου 2014
Οι αρχαίοι Έλληνες ήταν οι πρώτοι που ανακύκλωναν;
Έχετε αναρωτηθεί ποτέ γιατί γύρω από τους περισσότερους ελληνικούς αρχαιολογικούς χώρους ανακαλύπτονται θαμμένα διάφορα αγγεία και κάθε λογής κεραμικά; Πρόκειται για απλή σύμπτωση ή μήπως υπήρχε κάποια σκοπιμότητα από τη μεριά των αρχαίων προγόνων μας; Κάποιοι μιλούν ακόμη και ένα είδος ανακύκλωσης που έκαναν οι αρχαίοι Έλληνες πρωτοπορώντας και σ' αυτόν τον τομέα.
Από τα selfies του 1920 στα selfies των σταρ στα Όσκαρ και του... Χόμερ Σίμπσον!
Ειλικρινά δεν καταλαβαίνω γιατί όλη αυτή η ξαφνική τρέλα με τα selfies, που από το καλοκαίρι του 2013 έχουν γίνει το απόλυτο διαδικτυακό τρεντ. Δηλαδή τόσα χρόνια, πριν ακόμη βγουν στην αγορά τα έξυπνα τηλέφωνα. μόνο εγώ στεκόμουν μπροστά από τον υπολογιστή και τραβούσα φωτογραφίες με την κάμερα; Άλλωστε, από παιδιά ακόμη, θυμάμαι ότι είχαμε την περιέργεια να βγαίνουμε φωτογραφίες μόνοι μας. Πρώτα κάναμε την κουταμάρα να στεκόμαστε μπροστά στον καθρέφτη με τη φωτογραφική μηχανή κι αργότερα, όταν διαπιστώναμε πόσο άκυρο ήταν το αποτέλεσμα, κρατούσαμε τη μηχανή από διάφορες αποστάσεις μέχρι να βρούμε την καλύτερη, την πιο κολακευτική για να ποζάρουμε. Και όχι, δεν είχαμε ανακαλύψει την πυρίτιδα, αλλά στην πραγματικότητα selfies βγαίνουν από τότε που ανακαλύφτηκαν οι φορητές φωτογραφικές μηχανές. Απόδειξη, μια selfie του 1920, που κάνει το γύρο του διαδικτύου.
5 Μαρτίου 2014
Γιουροβίζιον 2014: Τα τραγούδια της Μάλτας, της Ιταλίας, της Ελβετίας, της Γαλλίας, του Ην. Βασιλείου και της Ιρλανδίας
Όπως και πέρυσι, με το που ανακοινώθηκαν τα υποψήφια ελληνικά τραγούδια, μαζί με το σχολιασμό των ελληνικών τραγουδιών (διαβάστε εδώ) ξεκινάω και τα αφιερώματα στις συμμετοχές που θα εκπροσωπήσουν τις υπόλοιπες 36 χώρες στο διαγωνισμό τραγουδιού της Γιουροβίζιον, που φέτος θα πραγματοποιηθεί στην Κοπεγχάγη - 6,8 Μαΐου οι δύο ημιτελικοί και στις 10 του μηνός ο τελικός. Τα αφιερώματα θα ολοκληρωθούν σε έξι μέρη. Στο πρώτο μέρος περιλαμβάνεται κι ένα τραγούδι που έχω ξεχωρίσει ήδη ως φαβορί, τέσσερα που έχουν δυνατότητες να πλασαριστούν σε καλή θέση υπό προϋποθέσεις κι ένα ακόμη που... άγγιξε και δεν ακούμπησε. Γούστα είναι αυτά, πάρτε μια ιδέα από τα δικά μου:
Γιουροβίζιον 2014: Τα υποψήφια ελληνικά τραγούδια
Δεν μπορώ να πω ότι ενθουσιάστηκα με τα τραγούδια, που είναι υποψήφια να εκπροσωπήσουν την Ελλάδα στη Γιουροβίζιον της Κοπεγχάγης, αλλά ούτε και απογοητεύτηκα. Δεν θεωρώ ότι υπάρχει κάποιο τραγούδι που θα μπορούσε να χτυπήσει πρωτιά ή κάποια θέση στο τοπ5, αλλά δεν είναι και αυτοσκοπός κάτι τέτοιο. Άλλωστε, όλα εξαρτώνται από τις συμμετοχές και των υπολοίπων χωρών. Και ενώ τα τελευταία χρόνια μπορούσα να προβλέψω το νικητή, φέτος δεν είμαι σίγουρος αν η άποψη μου συμπέσει μ' εκείνη των τηλεθεατών, όσων θα ψηφίσουν τη βραδιά του τελικού στις 11 Μαρτίου. Αυτό θα φανεί τότε, όταν θα μπορούμε να συγκρίνουμε τη live απόδοση με το playback, που ήδη έχουμε ακούσει. Μέχρι τότε, τα σχόλια μου είναι τα εξής:
4 Μαρτίου 2014
Η συγκλονιστική εξομολόγηση της Μελίνας Μερκούρη στην Οριάνα Φαλάτσι λίγους μήνες μετά την εγκαθίδρυση της χούντας στην Ελλάδα: Οι αρχικές αμφιβολίες, η απόφαση για ενεργό δράση, η αφαίρεση της ιθαγένειας και η προσήλωση στον Σκοπό για τη δημοκρατία και την ελευθερία
The Australian Women's Weekly, 29.11.1967 |
"Υπήρξε μια στιγμή, όταν η Μελίνα, την οποία οι άνθρωποι γνώριζαν μόνο ως έναν έξυπνο χαρακτήρα, μια σέξι ηθοποιό, αποδείχτηκε ότι είναι πολλά περισσότερα από αυτό και ότι δικαιούται τον απίστευτο ρόλο που ζει τώρα: μια εθνική ηρωίδα στην εξορία". Έτσι ξεκινούσε η Οριάνα Φαλάτσι την περιγραφή της σπουδαίας Ελληνίδας, Μελίνας Μερκούρη, με αφορμή συνέντευξη που της είχε παραχωρήσει μετά την απόφαση της χούντας των συνταγματαρχών να στερήσουν την ελληνική ιθαγένεια από τη Μελίνα ως αντίδραση στον αντιδικτατορικό της αγώνα.
3 Μαρτίου 2014
Μια ενδιαφέρουσα περιγραφή από την καθημερινή ζωή του Κωστή Παλαμά, με αφορμή συνέντευξη που είχε δώσει ο ποιητής του 1893 - Πώς είχε γνωριστεί με την σύζυγό του, Μαρία Βάλβη, που ήταν η γυναίκα της ζωής του
Το Μάρτιο και τον Απρίλιο του 1893, ο λογοτέχνης και δημοσιογράφος Δημήτριος Χατζόπουλος (Μποέμ) πήρε συνεντεύξεις απ' όλους τους Έλληνες ποιητές και συγγραφείς της εποχής, οι οποίες δημοσιεύτηκαν στην εφημερίδα "Το Άστυ". Και μπορεί οι ερωτήσεις των συνεντεύξεων εκείνων να ήταν αρκετά αμήχανες, αφού συνήθως περιορίζονταν στην προσπάθεια απόσπασης σχολίων των ερωτώμενων για τους συναδέλφους τους, ωστόσο τα εισαγωγικά κείμενα, εκτενέστερα των καθ' αυτών συνεντεύξεων, έδιναν ενδιαφέροντες πληροφορίες για την καθημερινή ζωή των σημαντικότερων εκπροσώπων των ελληνικών γραμμάτων της εποχής, τα έργα πολλών από τους οποίους παραμένουν αγαπητά μέχρι και σήμερα. Ένας από αυτούς ήταν και ο Κωστής Παλαμάς.
Ένα σατιρικό ποίημα του Γεωργίου Σουρή για την Καθαρά Δευτέρα και τη Σαρακοστή
Ένα χαριτωμένο σατιρικό ποίημα οκτώ στροφών για την Σαρακοστή δημοσιεύθηκε στην πολιτικοσατιρική εφημερίδα Μη Χάνεσαι στις 10 Φεβρουαρίου 1882. Το ποίημα υπέγραφε ο Souris, που δεν ήταν άλλος από τον σημαντικότερο σατιρικό ποιητή της νεώτερης Ελλάδας, τον Γεώργιο Σουρή. Τι ενδιαφέρει μπορεί να έχει σήμερα ένα τόσο παλιό σατιρικό ποίημα; Η σάτιρα επικαιρότητας είναι ελάχιστη, ενώ αντιθέτως μας δίνει μια πολύ καλή εικόνα από το πώς γιορταζόταν το τέλος της Αποκριάς και η αρχή της Σαρακοστής στο μεγάλο χωριό που ήταν τότε η Αθήνα, σε μια εποχή που μόλις άρχιζε να εκδηλώνεται το πρώτο μαζικό κύμα αστυφιλίας στην πρωτεύουσα. Και φυσικά, δεν λείπουν και κάποια καυστικά υπονοούμενα για τους "βρώμικους", γεμάτους κρίματα Ρωμιούς, που δεν μπορεί να τους ξεπλύνει ούτε ο... Ιορδάνης ποταμός.
2 Μαρτίου 2014
Ο Γάλλος που προσπάθησε να ζήσει επί 10 μήνες μόνο με γαλλικά προϊόντα.
canalplus.fr |
Αν κάνετε μια βόλτα στην αγορά και ρίξετε μια ματιά στα διάφορα προϊόντα, θα διαπιστώσετε ότι τα περισσότερα, από τα ρούχα που φοράμε μέχρι τα... σκόρδα που βάζουμε στο φαγητό, είναι εισαγωγής. Το πρόβλημα δεν είναι μόνο ελληνικό, αλλά ευρωπαϊκό θα μπορούσε να πει κανείς, ενώ σίγουρα αφορά και τη Γαλλία. Μάλιστα, ένας Γάλλος δημοσιογράφος, ο Μπενζαμίν Καρλ, προσπάθησε να ζήσει 10 μήνες αγοράζοντας και χρησιμοποιώντας μόνο ό,τι είχε γαλλική ταμπέλα προέλευσης. Τα κατάφερε;
Αστρολόγος είχε προβλέψει παγκόσμιο πόλεμο μετά τους χειμερινούς αγώνες του Σότσι ήδη από το 2011;
Ξεκαθαρίζω τη θέση μου από την αρχή, για να μην υπάρχει παρεξήγηση. Δεν πιστεύω ούτε στις αστρολογικές προβλέψεις ούτε στις κάθε είδους προφητείες που δήθεν προλέγουν πολέμους, σεισμούς, λιμούς και καταποντισμούς. Άλλωστε, καμία από τις πάμπολλες προφητείες που δημοσιεύτηκαν δεν έχουν επαληθευθεί - ρίξτε μια ματιά στα πρωτοσέλιδα της "Ελεύθερης Ώρας" ή σε διάφορες ιστοσελίδες αντίστοιχου ύφους και θα γελάσετε με την παταγώδη αστοχία των προβλέψεων διαφόρων "γερόντων" της εκκλησίας - ενώ, όσον αφορά την αστρολογία, μνημειώδης έχει μείνει η πρόβλεψη των αστρολόγων του 1939, οι οποίοι είχαν συνέλθει σε διεθνές συνέδριο(!), ότι δεν επρόκειτο να ξεσπάσει πόλεμος - και τελικά ξέσπασε ο δεύτερος παγκόσμιος. Ωστόσο, οι λάτρεις του είδους, που μάλλον δεν έχουν δει με καλό μάτι τον πρόλογό μου, θα ξετρελαθούν από τη χαρά τους διαβάζοντας για μια "προφητεία", που δημοσιεύτηκε το Μάρτιο του 2011 στη ρωσική ιστοσελίδα utro.ru και προέβλεψε την έναρξη του τρίτου παγκοσμίου πολέμου κατά τη διάρκεια των χειμερινών Ολυμπιακών αγώνων του Σότσι ή λίγες μέρες μετά τη λήξη τους.
Ακούστε τα "Παιδιά του Πειραιά" σε 8 ξένες γλώσσες
Τι είναι η Ελλάδα μας για τους ξένους; Μην είναι οι κάμποι, μην είναι η θάλασσα ή μήπως τ' άγρια βουνά; Σίγουρα τα αρχαία μνημεία με πρώτο και καλύτερο την Ακρόπολη, λίγο τζατζίκι, μουσακάς και... δυο-τρία τραγούδια που γνώρισαν παγκόσμια επιτυχία τις δεκαετίες του '50 και του '60 χάρη στην παγκόσμια γλώσσα του κινηματογράφου. Ένα από τα τραγούδια αυτά, σήμα κατατεθέν της Ελλάδας του '60 για τους ξένους, ήταν και τα "Παιδιά του Πειραιά" του Μάνου Χατζιδάκι - από το σάουντρακ της ταινίας "Ποτέ την Κυριακή". Επειδή, όμως, τα ελληνικά δεν είναι μια γλώσσα διαδεδομένη, το τραγούδι μεταφράστηκε σε αρκετές γλώσσες και σε διαφορετικές εποχές, είτε αλλάζοντας τελείως το νόημα των στίχων είτε κρατώντας ένα άρωμα Ελλάδας. Ακολουθούν 8 μόνο από τις - περισσότερες - διασκευές του τραγουδιού σε διάφορες γλώσσες. Μπορείτε να επιλέξετε τη γλώσσα που σας κινεί περισσότερο την περιέργεια ή να τις ακούσετε όλες και να κρίνετε: ποια σας αρέσει περισσότερο; (εκτός από την ελληνική εκδοχή).
Τα 3 μη αγγλόφωνα τραγούδια που κέρδισαν Όσκαρ μέχρι σήμερα
Μέχρι το 2013, 69 τραγούδια βραβεύτηκαν με Όσκαρ και από αυτά μόνο τα 3 δεν μιλούσαν αγγλικά. Μάλιστα, το ένα από αυτά και μάλιστα το πρώτο μη αγγλόφωνο τραγούδι που βραβεύτηκε από την αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου το έτος 1961, δεν ήταν άλλο από τα "Παιδιά του Πειραιά" ("Never On Sunday" Ο αγγλικός τίτλος) με την υπογραφή του Μάνου Χατζιδάκι, όπως το ερμήνευσε μοναδικά η Μελίνα Μερκούρη. Δεν είναι περίεργη αυτή η νίκη, αν αναλογιστεί κανείς πόσο διάσημο είναι αυτό το τραγούδι σ' όλα τα μήκη και πλάτη της γης - ίσως εξαιρώντας κάποιες αφρικανικές χώρες - μέχρι και σήμερα, ταυτισμένο με την Ελλάδα.