Οι τηλεοπτικές μανάδες έχουν γράψει ιστορία. Άλλες γιατί μας θύμιζαν υπερβολικά πολύ τις δικές μας μανάδες, αλλά γιατί θα θέλαμε να ήταν γνωστές μας (π.χ. η θεία που όλοι θα χαίρονταν να έχουν) και άλλες γιατί δεν θα θέλαμε ούτε γι' αστείο να τις είχαμε δίπλα μας. Τις θυμάστε; Έχετε να προτείνετε κάποια άλλη;
1. Η μέση Ελληνίδα μάνα: Θάλεια Σέκερη (Μαρία Μαρτίκα, "Ρετιρέ")
Μπορεί βέβαια η μέση Ελληνίδα μάνα να μη μένει χήρα σε νεαρή ηλικία (ώστε να μεγαλώνει μόνη το παιδί της και να του το υπενθυμίζει με συχνές "καρδιακές κρίσεις" όταν εκείνο ενηλικιωθεί), όμως σε γενικές γραμμές η κυρία Σέκερη ήταν χαρακτηριστικό παράδειγμα της νοοτροπίας, που ευδοκιμεί στην Ελλάδα και θέλει τη μάνα έτοιμη ν' ανακατευτεί με τον πιο αδιάκριτο τρόπο στην προσωπική ζωή του γιου της. Και όχι μόνο αυτό, αλλά συνεχίζει να θέλει να τον περιποιείται ακόμη και μετά το γάμο του, φροντίζοντας να του μαγειρεύει όσο γίνεται συχνότερα, αφού μόνο εκείνη ξέρει τι αρέσει στον καλομαθημένο κανακάρη της.
2. Η μάνα-κουράγιο: Όλγα Χαρίτου (Άννα Παναγιωτοπούλου, "Οι τρεις Χάριτες")
Τεμπέλα και χαμένη στον κόσμο της, η Όλα Χαρίτου ανέβαζε στροφές κάθε φορά που την επισκεπτόταν η κόρη της, Τέτη, η οποία δεν της έκανε και λίγα εδώ που τα λέμε· παράτησε τις σπουδές της στο Λονδίνο λίγο πριν το πτυχίο, πουλούσε κοσμήματα στην Ομόνοια και άλλαζε συντρόφους, οι οποίοι είχαν ένα κοινό στοιχείο: ήταν ανεπρόκοποι - ή αυτό τουλάχιστον πίστευε η Όλγα. Βαδίζοντας στα χνάρια της Θάλειας Σέκερη, η Όλγα Χαρίτου ανακατευόταν αφόρητα πιεστικά στην προσωπική ζωή της Τέτης, με τη διαφορά ότι η Τέτη δεν ήταν.. Ιάσονας, αλλά διεκδικούσε και τελικά κέρδιζε την ανεξαρτησία της.
3. Η τσαμπουκαλεμένη μάνα: Κατίνα Φουντούκη (Μαίρη Ραζή, "Τα εφτά κακά της μοίρας μου")
"Βρε συ!" βροντοφωνούσε και έτριζαν τα κουφώματα. Και φυσικά ακολουθούσε ο εξάψαλμος. Ο γιος έμπλεκε με κακές παρέες, τις οποίες η ίδια δεν ενέκρινε, και η Κατίνα Φουντούκη όχι απλά δεν έκανε την αυτοκριτική της για το πώς μεγάλωσε το μοναχογιό της, αλλά ήταν συνέχεια στην τσίτα, έτοιμη να του τα χώσει ανά πάσα στιγμή της ημέρας - μια παιδαγωγική μέθοδος, που πάντως δεν είδαμε να έχει ποτέ αποτέλεσμα. Αντίθετα, στον τρίτο κύκλο των "Εφτά κακών", που πλέον έγιναν "Όλα τα κακά της μοίρας" του Λάμπρου Φουντούκη (Γιώργος Κωνσταντίνου), ο γιος της Κατίνας φεύγει οριστικά από το σπίτι και η τύχη της Κατίνας αγνοείται.
4. Η δολοπλόκα μάνα: Γιολάντα Ραγιά (Ντίνα Κώνστα, "Το δις εξαμαρτείν")
Από τις λίγες περιπτώσεις τόσο μεγάλου δεσίματος μάνας και κόρης, η Γιολάντα έκανε τα πάντα για να δει ευτυχισμένη την κόρη της, Άννα, που ήταν διχασμένη ανάμεσα σε δυο έρωτες. Και τι δεν έκανε η Γιολάντα... μέχρι που φόρεσε περούκα και άρχισε να φιλιέται με τον παράνομο δεσμό της κόρης της, ώστε να ξεγελάσει το νόμιμο σύζυγο της Άννας. Αργότερα, βέβαια, όταν η Άννα έμεινε έγκυος και δεν αποκάλυπτε τον πατέρα του παιδιού της, η Γιολάντα πέρασε σε νέα φάση δολοπλοκιών, ώστε να ανακαλύψει ποιος ήταν ο βιολογικός πατέρας του εγγονού της. Αυτός ήταν ο μεγάλος της καημός, ο οποίος ουδέποτε απαντήθηκε, καθώς την κρίσιμη στιγμή αποκάλυψης της αλήθειας, η Γιολάντα είχε ξεχάσει να πάρει τα γυαλιά της πρεσβυωπίας και δεν έμαθε τι έγραφε το χαρτί από το τεστ DNA. (Ίσως το χειρότερο και πιο δειλό τέλος ελληνικού σίριαλ, αφού μιάμιση ολόκληρη σεζόν όλες οι ιστορίες ξεκινούσαν και κατέληγαν στο ερώτημα "ποιος είναι ο μπαμπάς του μωρού, Άννα;").
5. Η ενοχική μάνα: Χριστίνα Μαρκάτου (Άννα Παναγιωτοπούλου, "Ντόλτσε Βίτα")
Τι γίνεται όταν μια μάνα ερωτεύεται τον μνηστήρα της κόρης της - χωρίς βέβαια να το ξέρει και να το θέλει; Η Χριστίνα Μαρκάτου το ήξερε καλύτερα από την κάθε μάνα και αισθανόταν αφόρητες ενοχές γι' αυτό. Μάλιστα, οι ενοχές δεν την εγκατέλειψαν ούτε όταν η Ντορίτα χώρισε από τον Αντώνη, ούτε καν όταν η Ντορίτα παντρεύτηκε, έκανε οικογένεια και όλοι - ακόμη και η στριφνή πεθερά της - είχαν πλέον μάθει για τον (όχι και τόσο παράνομο τελικά) δεσμό της Χριστίνας με τον προ ετών παρ' ολίγο γαμπρό της. Και όχι τίποτε άλλο, αλλά άδικα των αδίκων η Χριστίνα Μαρκάτου αισθανόταν τόσες ενοχές και δεν ζούσε με πάθος την ζωή της, αφού όταν η Ντορίτα έμαθε τελικά την αλήθεια.... αδιαφόρησε τελείως.
6. Η μάνα των βορείων προαστίων: Ντένη Μαρκορά (Ντίνα Κώνστα, "Δυο ξένοι")
Οι ίντριγκές της ξεπερνούσαν εκείνες της Γιολάντας Ραγιά, την οποία εμφανέστατα είχε ως πρότυπο, με μια βασική ποιοτική διαφορά: η Ντένη κατά βάθος έπληττε. Πήγαινε από δεξίωση σε δεξίωση, "έκαιγε" τις τηλεφωνικές γραμμές του ΟΤΕ συνομιλώντας επί ώρες με τη φίλη της Νινέτα κι επειδή δεν ήξερε πώς αλλιώς να ξεγελάσει την πλήξη της, είχε εμμονή με την προσωπική ζωή του γιου της, Κωνσταντίνου, και της ευνοούμενής της - "είμαι αντράκι και Σαρακατσάνα εγώ" τηλεστάρ Μαρίνας Κουντουράτου, ενώ στο απόγειο της ανίας της η Ντένη αποκαλούσε την πιστή της δούλα "μυρμιγκοφάγο" και άλλα τέτοια χαριτωμένα. Χόμπι της η τηλεόραση και να πετάει κινητά τηλέφωνα στα κεφάλια των παικτών του Ολυμπιακού. Η αγαπημένη μάνα όλων - αρκεί να μην είναι η δικιά τους!
7. Η "προχώ" μάνα: Φωφώ Βλαχάκη (Μάρθα Καραγιάννη, "Κωνσταντίνου και Ελένης")
Εμφανίστηκε μόνο σε δυο επεισόδια της σειράς, αλλά η παρουσία της ήταν σαρωτική. Η Φωφώ Βλαχάκη ήταν η πιο απελευθερωμένη μάνα της ελληνικής τηλεόρασης. Άνθρωπος έξω καρδιά, καπάτσα, αγαπούσε τρελά τους άντρες (ήταν "αντρού" κατά τα λεγόμενά της) και όχι απλά δεν ήταν αυστηρή με την κόρη της, αλλά την προέτρεπε να είναι ακόμη πιο ζωηρή! (Πόσο πιο ζωηρή όμως θα μπορούσε να γίνει μια Ελένη Βλαχάκη;) Ένα παράδειγμα μητέρας που γίνεται φορτική, όχι επειδή ελέγχει υπερβολικά το παιδί της, αλλά επειδή είναι υπερβολικά απελευθερωμένη - σε βαθμό αφασίας! Κρίμα που η Φωφώ δεν ξαναχτύπησε σε περισσότερα επεισόδια του "Κωνσταντίνου και Ελένης".
Μπορεί βέβαια η μέση Ελληνίδα μάνα να μη μένει χήρα σε νεαρή ηλικία (ώστε να μεγαλώνει μόνη το παιδί της και να του το υπενθυμίζει με συχνές "καρδιακές κρίσεις" όταν εκείνο ενηλικιωθεί), όμως σε γενικές γραμμές η κυρία Σέκερη ήταν χαρακτηριστικό παράδειγμα της νοοτροπίας, που ευδοκιμεί στην Ελλάδα και θέλει τη μάνα έτοιμη ν' ανακατευτεί με τον πιο αδιάκριτο τρόπο στην προσωπική ζωή του γιου της. Και όχι μόνο αυτό, αλλά συνεχίζει να θέλει να τον περιποιείται ακόμη και μετά το γάμο του, φροντίζοντας να του μαγειρεύει όσο γίνεται συχνότερα, αφού μόνο εκείνη ξέρει τι αρέσει στον καλομαθημένο κανακάρη της.
2. Η μάνα-κουράγιο: Όλγα Χαρίτου (Άννα Παναγιωτοπούλου, "Οι τρεις Χάριτες")
Τεμπέλα και χαμένη στον κόσμο της, η Όλα Χαρίτου ανέβαζε στροφές κάθε φορά που την επισκεπτόταν η κόρη της, Τέτη, η οποία δεν της έκανε και λίγα εδώ που τα λέμε· παράτησε τις σπουδές της στο Λονδίνο λίγο πριν το πτυχίο, πουλούσε κοσμήματα στην Ομόνοια και άλλαζε συντρόφους, οι οποίοι είχαν ένα κοινό στοιχείο: ήταν ανεπρόκοποι - ή αυτό τουλάχιστον πίστευε η Όλγα. Βαδίζοντας στα χνάρια της Θάλειας Σέκερη, η Όλγα Χαρίτου ανακατευόταν αφόρητα πιεστικά στην προσωπική ζωή της Τέτης, με τη διαφορά ότι η Τέτη δεν ήταν.. Ιάσονας, αλλά διεκδικούσε και τελικά κέρδιζε την ανεξαρτησία της.
3. Η τσαμπουκαλεμένη μάνα: Κατίνα Φουντούκη (Μαίρη Ραζή, "Τα εφτά κακά της μοίρας μου")
"Βρε συ!" βροντοφωνούσε και έτριζαν τα κουφώματα. Και φυσικά ακολουθούσε ο εξάψαλμος. Ο γιος έμπλεκε με κακές παρέες, τις οποίες η ίδια δεν ενέκρινε, και η Κατίνα Φουντούκη όχι απλά δεν έκανε την αυτοκριτική της για το πώς μεγάλωσε το μοναχογιό της, αλλά ήταν συνέχεια στην τσίτα, έτοιμη να του τα χώσει ανά πάσα στιγμή της ημέρας - μια παιδαγωγική μέθοδος, που πάντως δεν είδαμε να έχει ποτέ αποτέλεσμα. Αντίθετα, στον τρίτο κύκλο των "Εφτά κακών", που πλέον έγιναν "Όλα τα κακά της μοίρας" του Λάμπρου Φουντούκη (Γιώργος Κωνσταντίνου), ο γιος της Κατίνας φεύγει οριστικά από το σπίτι και η τύχη της Κατίνας αγνοείται.
4. Η δολοπλόκα μάνα: Γιολάντα Ραγιά (Ντίνα Κώνστα, "Το δις εξαμαρτείν")
Από τις λίγες περιπτώσεις τόσο μεγάλου δεσίματος μάνας και κόρης, η Γιολάντα έκανε τα πάντα για να δει ευτυχισμένη την κόρη της, Άννα, που ήταν διχασμένη ανάμεσα σε δυο έρωτες. Και τι δεν έκανε η Γιολάντα... μέχρι που φόρεσε περούκα και άρχισε να φιλιέται με τον παράνομο δεσμό της κόρης της, ώστε να ξεγελάσει το νόμιμο σύζυγο της Άννας. Αργότερα, βέβαια, όταν η Άννα έμεινε έγκυος και δεν αποκάλυπτε τον πατέρα του παιδιού της, η Γιολάντα πέρασε σε νέα φάση δολοπλοκιών, ώστε να ανακαλύψει ποιος ήταν ο βιολογικός πατέρας του εγγονού της. Αυτός ήταν ο μεγάλος της καημός, ο οποίος ουδέποτε απαντήθηκε, καθώς την κρίσιμη στιγμή αποκάλυψης της αλήθειας, η Γιολάντα είχε ξεχάσει να πάρει τα γυαλιά της πρεσβυωπίας και δεν έμαθε τι έγραφε το χαρτί από το τεστ DNA. (Ίσως το χειρότερο και πιο δειλό τέλος ελληνικού σίριαλ, αφού μιάμιση ολόκληρη σεζόν όλες οι ιστορίες ξεκινούσαν και κατέληγαν στο ερώτημα "ποιος είναι ο μπαμπάς του μωρού, Άννα;").
5. Η ενοχική μάνα: Χριστίνα Μαρκάτου (Άννα Παναγιωτοπούλου, "Ντόλτσε Βίτα")
Τι γίνεται όταν μια μάνα ερωτεύεται τον μνηστήρα της κόρης της - χωρίς βέβαια να το ξέρει και να το θέλει; Η Χριστίνα Μαρκάτου το ήξερε καλύτερα από την κάθε μάνα και αισθανόταν αφόρητες ενοχές γι' αυτό. Μάλιστα, οι ενοχές δεν την εγκατέλειψαν ούτε όταν η Ντορίτα χώρισε από τον Αντώνη, ούτε καν όταν η Ντορίτα παντρεύτηκε, έκανε οικογένεια και όλοι - ακόμη και η στριφνή πεθερά της - είχαν πλέον μάθει για τον (όχι και τόσο παράνομο τελικά) δεσμό της Χριστίνας με τον προ ετών παρ' ολίγο γαμπρό της. Και όχι τίποτε άλλο, αλλά άδικα των αδίκων η Χριστίνα Μαρκάτου αισθανόταν τόσες ενοχές και δεν ζούσε με πάθος την ζωή της, αφού όταν η Ντορίτα έμαθε τελικά την αλήθεια.... αδιαφόρησε τελείως.
6. Η μάνα των βορείων προαστίων: Ντένη Μαρκορά (Ντίνα Κώνστα, "Δυο ξένοι")
Οι ίντριγκές της ξεπερνούσαν εκείνες της Γιολάντας Ραγιά, την οποία εμφανέστατα είχε ως πρότυπο, με μια βασική ποιοτική διαφορά: η Ντένη κατά βάθος έπληττε. Πήγαινε από δεξίωση σε δεξίωση, "έκαιγε" τις τηλεφωνικές γραμμές του ΟΤΕ συνομιλώντας επί ώρες με τη φίλη της Νινέτα κι επειδή δεν ήξερε πώς αλλιώς να ξεγελάσει την πλήξη της, είχε εμμονή με την προσωπική ζωή του γιου της, Κωνσταντίνου, και της ευνοούμενής της - "είμαι αντράκι και Σαρακατσάνα εγώ" τηλεστάρ Μαρίνας Κουντουράτου, ενώ στο απόγειο της ανίας της η Ντένη αποκαλούσε την πιστή της δούλα "μυρμιγκοφάγο" και άλλα τέτοια χαριτωμένα. Χόμπι της η τηλεόραση και να πετάει κινητά τηλέφωνα στα κεφάλια των παικτών του Ολυμπιακού. Η αγαπημένη μάνα όλων - αρκεί να μην είναι η δικιά τους!
7. Η "προχώ" μάνα: Φωφώ Βλαχάκη (Μάρθα Καραγιάννη, "Κωνσταντίνου και Ελένης")
Εμφανίστηκε μόνο σε δυο επεισόδια της σειράς, αλλά η παρουσία της ήταν σαρωτική. Η Φωφώ Βλαχάκη ήταν η πιο απελευθερωμένη μάνα της ελληνικής τηλεόρασης. Άνθρωπος έξω καρδιά, καπάτσα, αγαπούσε τρελά τους άντρες (ήταν "αντρού" κατά τα λεγόμενά της) και όχι απλά δεν ήταν αυστηρή με την κόρη της, αλλά την προέτρεπε να είναι ακόμη πιο ζωηρή! (Πόσο πιο ζωηρή όμως θα μπορούσε να γίνει μια Ελένη Βλαχάκη;) Ένα παράδειγμα μητέρας που γίνεται φορτική, όχι επειδή ελέγχει υπερβολικά το παιδί της, αλλά επειδή είναι υπερβολικά απελευθερωμένη - σε βαθμό αφασίας! Κρίμα που η Φωφώ δεν ξαναχτύπησε σε περισσότερα επεισόδια του "Κωνσταντίνου και Ελένης".
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου