14 Μαρτίου 2013

Σαν σήμερα: 14 Μαρτίου


Σήμερα είναι Πέμπτη, 14 Μαρτίου 2013.
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ - γενέθλια:
Ένα από τα μεγαλύτερα επιστημονικά μυαλά στην ιστορία της ανθρωπότητας γεννήθηκε σαν σήμερα, ο Άλμπερτ Αϊνστάιν (1879-1955). 
Σαν σήμερα γεννήθηκε κι ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες συνθέτης, ο Σταύρος Ξαρχάκος, που σήμερα κλείνει τα 74.
Σήμερα έχει γενέθλια ένας θρύλος της παγκόσμιας μουσικής, ο Κουίνσι Τζόουνς, ο οποίος κατέχει το ρεκόρ των 27 βραβείων Γκράμι σε σύνολο 79 υποψηφιοτήτων. Ο Κουίνσι Τζόουνς γεννήθηκε στις 14 Μαρτίου 1933.
Άλλες γνωστές προσωπικότητες που έχουν σήμερα γενέθλια, είναι ο Άγγλος ηθοποιός Μάικλ Κέιν (80 ετών), ο Αμερικανός συνάδελφος του Μπίλι Κρίσταλ (65), ο πρίγκιπας Αλβέρτος Β΄ του Μονακό (55), ο Γάλος ποδοσφαιριστής Νικολά Ανελκά (34), αλλά και η.. πρώην πορνοστάρ Σάσα Γκρέι - τα τελευταία χρόνια έχει κάνει στροφή στον ανεξάρτητο κινηματογράφο - που γεννήθηκε στις 14 Μαρτίου 1988. 

ΕΘΝΙΚΕΣ κ ΑΛΛΕΣ ΕΟΡΤΕΣ:
Στην Αλβανία σήμερα τα πάντα είναι κλειστά, καθώς κάθε χρόνο στις 14 Μαρτίου γιορτάζεται η Ημέρα του Καλοκαιριού. Πρόκειται για μια καθ'όλα παγανιστικής προέλευσης γιορτή, οι ρίζες της οποίας εντοπίζουν στα αρχαία χρόνια. Επίκεντρο των εορταστικών εκδηλώσεων είναι το Ελμπασάν, καθώς, σύμφωνα με το μύθο, η Νεράιδα των Βουνών (Zana e malit), που κατοικεί σ' ένα βουνό κοντά στο Ελμπασάν, βγαίνει σήμερα από το "σπίτι" της φέρνοντας το καλοκαίρι. 
Στην Ανδόρα γιορτάζεται η Ημέρα του Συντάγματος. Το κείμενο του Συντάγματος υπογράφτηκε στις 14 Μαρτίου 1993.
Τέλος, στην Ιαπωνία, η σημερινή μέρα δεν είναι μεν αργία, όμως αποτελεί την απάντηση στη γιορτή του Αγίου Βαλεντίνου, ακριβώς ένα μήνα μετά. Στην Ιαπωνία, η γιορτή των ερωτευμένων στις 14 Φλεβάρη έχει την εξής ιδιομορφία: μόνο οι ερωτευμένες γυναίκες προσφέρουν δώρα - συνήθως σοκολάτα - στο ταίρι τους. Σήμερα, την ονομαζόμενη και ως "Λευκή Μέρα", είναι η σειρά των ανδρών να ανταποδώσουν το δώρο στις συντρόφους τους.

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ - info:
Στις 14 Μαρτίου 1945, οι κάτοικοι της Σύμης, της Νισύρου και της Αστυπάλαιας ζητούν την ενσωμάτωση των Δωδεκανήσων στην Ελλάδα. Μέχρι τότε, τα νησιά βρίσκονταν υπό ιταλική κατοχή. Τα κείμενα των τριών ψηφισμάτων μπορείτε να τα διαβάσετε στον παρακάτω σύνδεσμο:
Η ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΗΣ ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΥ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ (ανανεωμένο)

Στις 14 Μαρτίου 1952, μια ανακοίνωση της αμερικανικής πρεσβείας στην Ελλάδα επιβεβαίωνε ποιος πραγματικά κυβερνούσε τη χώρα. Ούτε λίγο ούτε πολύ, ο περίφημος πρέσβης Πιούριφοϊ παρενέβη ευθέως σε ζητήματα καθαρά εσωτερικής πολιτικής ζητώντας να μην αλλάξει ο εκλογικός νόμος και - το κυριότερο - να μην υιοθετηθεί το σύστημα της απλής αναλογικής. Η απίστευτη ανακοίνωση, που αποτελούσε ωμή παρέμβαση στις εσωτερικές υποθέσεις της Ελλάδας, είχε ως εξής:
"Ο Αμερικανός πρέσβης εδέχθη σήμερον την πρωίαν την επίσκεψιν του διευθυντού του Πολιτικού Γραφείου του κ. πρωθυπουργού κ. Μοάτσου, τον οποίον και παρεκάλεσε να διαβιβάση εις τον κ. πρωθυπουργόν την ικανοποίησηιν διά την βελτίωσιν της υγείας του. Ο Αμερικανός πρέσβης παρεκάλεσεν επίσης τον κ. Μοάτσον, να βεβαιώση τον κ. Πλαστήραν ότι την αντίθεσίν του όσον αφορά την επαναφοράν της απλής αναλογικής εις περίπτωσιν νέων εκλογών εις Ελλάδα, συμμερίζεται και υποστηρίζει η Κυβέρνησις των Ηνωμένων Πολιτειών.
Λόγω του ότι η αμερικανική κυβέρνησις πιστεύει ότι η επαναφορά της απλής αναλογικής με τας αναποφεύκτους συνεπείας της, της συνεχίσεως της κυβερνητικής ασταθείας θα είχε καταστρεπτικά αποτελέσματα επί της αποτελεσματικής αξιοποιήσεως της αμερικανικής βοηθείας προς την Ελλάδα, η αμερικανική Πρεσβεία αισθάνεται εαυτήν υποχρεωμένη να καταστήση γνωστήν δημοσία την υποστήριξιν της πατριωτικής εν προκειμένω απόψεως του πρωθυπουργού κ. Πλαστήρα".

"Μη θρηνείς για το θάνατο μου, γιατί είναι γλυκός, εφόσον πεθαίνω για την Ελλάδα", έγραφε ο 19χρονος Κύπριος αγωνιστής Ευαγόρας Παλληκαρίδης στην τελευταία του επιστολή προς την αδερφή του και στις 14 Μαρτίου 1957, ένα τέταρτο μετά τα μεσάνυχτα, εκτελέστηκε, λίγες μέρες μετά την επιβολή θανατικής ποινής για κατοχή όπλου.

Στις 14 Μαρτίου 1958, η επίσημη ανακοίνωση του διαζυγίου του Σάχη της Περσίας Μοχάμεντ Ριζά Παχλαβί με τη σύζυγό του Σοράγια, επειδή εκείνη δεν μπορούσε να τεκνοποιήσει, αναγόρευσε σε θλιμμένο σύμβολο την πρώην βασίλισσα της Περσίας, το "θλιμμένο ρόδο του Ισπαχάν", που "θυσιαζόταν" για το θρόνο της χώρας της.

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ - δημοσιεύματα:
Στις 14 Μαρτίου 1907, με χρονογράφημα του στο πρωτοσέλιδο της εφημερίδας ΤΟ ΑΣΤΥ, ο Ζαχαρίας Παπαντωνίου αποχαιρετούσε τους Έλληνες που αναχωρούσαν μαζικά στο εξωτερικό, και κυρίως στην Αμερική, προς αναζήτηση μιας καλύτερης τύχης. Το κείμενο μοιάζει τραγικά επίκαιρο και σήμερα, παρότι έχουν παρέλθει 106 χρόνια. Μεταξύ άλλων, έγραφε:
"Τι εκπλήττεσαι και ξύνεσαι, Ελλάς, βλέπουσα τα βαπόρια να εκκενώνουν την Ελλάδα και να την μεταφέρουν εις την Αμερικήν; .... Φεύγουν Ελλάς μου, διότι δεν είσαι ικανή να τους κρατήσης. Φεύγουν διότι τους έδιωξες. Φεύγουν διότι είσαι κακόν δωμάτιον, ανήλιον, ανάερον, ασάρωτον, απεριποίητον. Φεύγουν όχι μόνον διά να ζήσουν αλλού στομαχικώς - αυτό δεν είνε ο κύριος σκοπός της φυγής - αλλά δια να ζήσουν αλλού κοινωνικώς, χριστιανικώς, πολιτικώς. Πηγαίνουν να ιδούν νόμον! Τον οποίον δεν βλέπουν εδώ. Πηγαίνουν να ιδούν εξουσίαν! Που δεν την βλέπουν εδώ. Πηγαίνουν να ιδούν πολιτείαν! Που δεν την βλέπουν εδώ. Πηγαίνουν να ιδούν ανθρώπους! Που δεν τους βλέπουν εδώ. Πηγαίνουν να ζήσουν...".
Όλο το κείμενο μπορείτε να το διαβάσετε (στη δημοτική) στον παρακάτω σύνδεσμο:
"Γιατί εκπλήσσεσαι Ελλάδα;" Φεύγουν γιατί δεν είσαι ικανή να τους κρατήσεις"! Ένα κείμενο του Ζαχαρία Παπαντωνίου για τους Έλληνες μετανάστες από το 1907.

Στις 14 Μαρτίου 1933, η εφημερίδα ΠΑΤΡΙΣ αναδημοσιεύει τη συνέντευξη μιας Γαλλίδας ηθοποιού του βωβού κινηματογράφου, της Σεσίλ Σορέλ, σε ξένη εφημερίδα. Ποιο είναι το ενδιαφέρον αυτής της συνέντευξης; Αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα της άδικης και ισοπεδωτικής νοσταλγίας που διακατέχει πολλούς ανθρώπους για κάθε τι το παλιό, κάθε τι που υποχωρεί μπροστά στην επέλαση της προόδου. Ανέφερε σε κάποιο σημείο η Σορέλ: "(Ο κινηματογράφος) ήταν περίφημος όσο ήταν βωβός. Νόμιζα τότε ότι είχαμε πλησιάσει σε νέους καλλιτεχνικούς νόμους, στον έβδομο ουρανό της τέχνης. Το ομιλούν φιλμ κατέστρεψε όλα αυτά.... Ο κινηματογράφος είναι βωβός, αφ' ότου άρχισε να μιλά..... Βγήκε από την τροχιά του και αυτό είναι η αφορμή της καταστροφής του".
Έτσι, λοιπόν, την επόμενη φορά που σας πιάσει μια νοσταλγία για τις υποτίθεται "παλιές, καλές μέρες", ας έχετε υπόψη ότι και τότε υπήρχαν κάποιοι που τις κατέκριναν νοσταλγώντας άλλες "παλιές, καλές μέρες", που σήμερα δεν μπορούμε καν να τις διανοηθούμε. Ας μην κοιτάμε πίσω, παρά μόνο για να αντλήσουμε διδάγματα. Το μέλλον είναι μπροστά και μας περιμένει να το κατακτήσουμε. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου