6 Απριλίου 2016

Είναι τα "κίτρινα χαλιά" η λύση για την αποτροπή τροχαίων με θύματα παιδιά στους δρόμους των πόλεων;


Τα στοιχεία των αστυνομικών αρχών της Νοτίου Κορέας, που διαπίστωναν αύξηση στον αριθμό θανατηφόρων τροχαίων δυστυχημάτων με θύματα παιδιά (65 νερά παιδιά το 2015, + 25% σε σχέση με το 2014), εκ των οποίων το 80% λαμβάνουν χώρα σε διαβάσεις κοντά στα σχολικά κτίρια, ενεργοποίησαν τα αντανακλαστικά μιας οργάνωσης με την επωνυμία "Διεθνές Κέντρο Δικαιωμάτων του Παιδιού" (InCRC), που από τον Απρίλιο του 2015 έχει ξεκινήσει μια ενδιαφέρουσα εκστρατεία πρόληψης. Σύνθημά της είναι ότι τα "κίτρινα χαλιά" μπορούν να σώσουν τις ζωές πολλών παιδιών βοηθώντας στην αποφυγή τροχαίων ατυχημάτων.

Τι είναι αυτά τα "κίτρινα χαλιά"; Ειδικές ζώνες γύρω από τα σχολικά κτίρια στην πρωτεύουσα της χώρας, Σεούλ, όπου οι τοίχοι και τα πεζοδρόμια, που οδηγούν μέχρι τις διαβάσεις, έχουν βαφτεί (ή βάφονται) με κίτρινο χρώμα. Κι επειδή τα παιδιά διασχίζουν τους δρόμους και τη νύχτα, στις κίτρινες αυτές ζώνες υπάρχουν ειδικές λάμπες ηλιακής ενέργειας, οι οποίες ανάβουν αυτόματα, όταν πλησιάζουν άνθρωποι, κάνοντας τις περιοχές εξίσου ασφαλείς για διάβαση, όπως και την ημέρα.

Γιατί κίτρινο; Θεωρείται ένα έντονο χρώμα, πιο εύκολα ορατό από τους οδηγούς - ειδικά όταν μιλάμε για ολόκληρες ζώνες βαμμένες κίτρινες. Εξάλλου, εκτιμάται ότι η δημιουργία των κίτρινων ζωνών έχει θετική επίδραση έμμεσης παρακίνησης των παιδιών να παραμένουν εντός αυτών (δηλαδή να μην κατεβαίνουν στο δρόμο περιμένοντας το φανάρι ή κοιτώντας δεξιά αριστερά αν διέρχεται κάποιο αυτοκίνητο κλπ.), αισθάνονται με άλλα λόγια ότι βρίσκονται σ' έναν "ασφαλή παράδεισο" και κατά συνέπεια αποφεύγουν να διασχίζουν απερίσκεπτα τις επικίνδυνες περιοχές εκτός των διαβάσεων. 

Το κόστος δεν είναι ασήμαντο, καθώς κάθε "κίτρινο χαλί" κοστίζει 5 εκατομμύρια γουόν (ή 4.300 αμερικανικά δολάρια). Ωστόσο, οι αρχές της Σεούλ εκτιμούν ότι μέχρι το 2018 θα έχουν δημιουργηθεί 300 τέτοιες ζώνες (ή 100 ανά χρονιά). Το πρότζεκτ ξεκίνησε τον Απρίλιο του 2015 και ήδη η σχετική καμπάνια κέρδισε βραβείο καλύτερου σχεδίου στο Χονγκ Κονγκ την ίδια χρονιά, ενώ τα πρώτα στοιχεία, σύμφωνα με έρευνα του Κρατικού Πανεπιστημίου Μεταφορών της Κορέας, δείχνουν ότι οι άνθρωποι που βρίσκονται στις κίτρινες περιοχές είναι κατά 51% πιο ορατοί από τους οδηγούς των αυτοκινήτων σε σχέση με τις άλλες περιοχές. Ωστόσο είναι ακόμη νωρίς για πιο ολοκληρωμένα συμπεράσματα και με δεδομένο ότι η ανάπτυξη του πρότζεκτ βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη. 

Στην Ελλάδα, βέβαια, εδώ και αρκετά χρόνια έχει προκριθεί η λύση των γονιών-τροχονόμων, που με μια πινακίδα "stop" στο χέρι βοηθούν τους μαθητές των Δημοτικών σχολείων να διασχίσουν το δρόμο λίγο πριν την έναρξη ή λίγο μετά το τέλος των μαθημάτων. Είναι μια άλλη λογική αυτή, που βασίζεται στην εθελοντική προσφορά των γονιών, όμως έχει το μειονέκτημα ότι περιορίζεται μόνο στις περιοχές ακριβώς μπροστά από τα σχολικά κτίρια και μόνο για συγκεκριμένες ώρες. Θα μπορούσε άραγε να εφαρμοστεί και στην Ελλάδα η λύση των "κίτρινων χαλιών":

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου