Σ’ όλη της την ζωή η Ρένα
Βλαχοπούλου είχε μόνο καλά λόγια να πει για την – ξεχασμένη σήμερα – χορεύτρια
Μπέλλα Σμάρω και τη βοήθεια που εκείνη της είχε προσφέρει κατά την πρώτη της
επίσημη εμφάνιση ως τραγουδίστρια στο νυχτερινό κέντρο «Όασις» στις 10
Αυγούστου 1940. Όπως αναφέρει ο Μάκης Δελαπόρτας στην επίσημη βιογραφία της
αγαπημένης ηθοποιού, τη βραδιά εκείνη η Ρένα Βλαχοπούλου, που δεν ήξερε πώς
έπρεπε να ντυθεί κατάλληλα για να τραγουδήσει σ’ ένα νυχτερινό κέντρο,
εμφανίστηκε ντυμένη απλά. Τελείως ακομπλεξάριστη απέναντι στην
πρωτοεμφανιζόμενη τραγουδίστρια, που είχε ήδη εντυπωσιάσει με τη φωνή της, η μεγάλη βεντέτα του μαγαζιού, η
διάσημη χορεύτρια Μπέλλα Σμάρω «εκείνη την πρώτη βραδιά της Ρένας, της φέρθηκε
άψογα. Την έντυσε με ένα καταπληκτικό κρινολίνο, την έβαψε και τη χτένισε.
Είναι κάτι που η Ρένα δεν το ξέχασε ποτέ. Το φουστάνι όμως ήταν αρκετά φαρδύ
για τη Ρένα. Με καρφίτσες, με παραμάνες, η χορεύτρια προσπάθησε να της το
στερεώσει γιατί από στιγμή σε στιγμή θα έπρεπε να βγει στη σκηνή. Έτσι κι
έγινε!» (Μάκης Δελαπόρτας, Βίβα Ρένα, εκδόσεις Άγκυρα) - άσχετα αν στη
συνέχεια, επειδή οι δυο γυναίκες είχαν διαφορετικό ύψος και το φόρεμα ήταν
αρκετά μακρύ, κατά λάθος η Βλαχοπούλου το πάτησε και σωριάστηκε καταγής
προκαλώντας τα γέλια και τα χειροκροτήματα των θεατών, οι οποίοι δεν είχαν καταλάβει
τίποτε και εξέλαβαν το ατύχημα ως κωμικό σκετσάκι.
Για την Μπέλλα Σμάρω ελάχιστες
πληροφορίες είναι σήμερα γνωστές. Όπως αναφέρθηκε, το 1940 ήταν ήδη διάσημη
χορεύτρια με εμφανίσεις σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες. Για παράδειγμα, όταν τον
Απρίλιο του 1937 η Μπέλλα Σμάρω εμφανιζόταν στο Columbia Danze του Τορίνο, η ιταλική εφημερίδα La Stampa την περιέγραφε ως «διεθνή σταρ». Την ίδια χρονιά βρέθηκε στο Λονδίνο,
όπου κατά τις εμφανίσεις της στο ξενοδοχείο Ριτς γνωρίστηκε με το διάδοχο του
βρετανικού θρόνου. Νωρίτερα, το Νοέμβριο του 1936, βρισκόταν στο Παρίσι και οι
γαλλικές εφημερίδες δημοσίευαν φωτογραφίες της «Belle Smaro».
Μετά την απελευθέρωση της Ελλάδας
από τη γερμανική κατοχή, πολλοί αμερικανοί στρατιώτες, που ήρθαν στη χώρα στα
πλαίσια του UNRRA (Οργανισμός Περίθαλψης και Αποκατάστασης των Ηνωμένων Εθνών), διασκέδαζαν
στο Miami Club, το μαγαζί όπου η Μπέλλα Σμάρω χόρευε. Μεταξύ
αυτών ήταν και ο Πίτερ Τρίμτον, ένας αμερικανός στρατιώτης ελληνικής καταγωγής,
ο οποίος την ερωτεύτηκε σφοδρά.
Το ελληνικό του όνομα ήταν Πέτρος
Τριμπονιάς (ή Τριμπόνιας). Φέρεται να γεννήθηκε στο Ναύπλιο γύρω στο 1916, τη
χρονιά που ο πατέρας του, Αθανάσιος, εγκατέλειπε (μαζί με την οικογένειά του)
την Ελλάδα αναζητώντας μια καλύτερη τύχη στην Αμερική. Κατά τη διάρκεια του
δευτέρου παγκοσμίου πολέμου υπηρέτησε στον αμερικανικό στρατό, ενώ ήταν από τους
πρώτους αμερικανούς στρατιώτες που ήρθαν στην Ελλάδα μετά την Απελευθέρωση.
Εντυπωσιάζει η πληροφορία ότι ο Πίτερ ήταν ο μετεωρολόγος που προέβλεψε τις καιρικές
συνθήκες, ώστε να καθοριστεί η καταλληλότερη ημερομηνία για τη σύγκληση της συνόδου
της Γιάλτα, όπου οι τρεις νικητές του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου (Ρούσβελτ,
Τσόρτσιλ και Στάλιν) μοίρασαν τον κόσμο στις σφαίρες επιρροής τους [πηγή: νεκρολογία για τον Peter Trimton, όπως δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα The Star Press της πόλης Μάντσι στην πολιτεία της Ιντιάνα στις 25 Φεβρουαρίου 1994].
Ήταν τόσο ερωτευμένος με την
Μπέλλα Σμάρω, ώστε δεν ακολούθησε τους υπόλοιπους αμερικανούς στρατιώτες, αλλά
παρέμεινε στην Ελλάδα και έκανε πρόταση γάμου στην αγαπημένη του. Εκείνη
δέχτηκε και σύντομα – το 1946 – παντρεύτηκαν, για να συνεχίσουν την κοινή –
πλέον – ζωή τους στην άλλη μεριά του Ατλαντικού λίγο καιρό αργότερα.
Ήδη το Νοέμβριο του 1947 - και ενώ στο μεταξύ είχε κάνει τη μοναδική κινηματογραφική της εμφάνιση (ως χορεύτρια) στην ταινία "Η ανθοπώλις των Αθηνών" (παραγωγής 1945) - η Μπέλλα
Σμάρω συνέχιζε την καριέρα της ως χορεύτρια στη Νέα Υόρκη. Τον Ιανουάριο του
1948, η New York Post δημοσίευσε μια συνέντευξη της Σμάρως, η οποία
αποκάλυπτε ότι είχε φιλήσει «χιλιάδες» άνδρες (από το δούκα του Ουίνσδορ μέχρι
το βασιλιά της Αιγύπτου Φαρούκ) και ότι μάλιστα κάθε φορά που έδινε ένα φιλί,
έβγαζε κι από ένα ρούχο! «Πάντα φοράω δύο ρούχα και βγάζω το ένα» έσπευσε να
εξηγήσει. Κι αν αναρωτιέστε γιατί στο καλό έβγαζε το δεύτερο ρούχο της, το
έκανε για να τους το... προσφέρει! Άλλωστε και τα φιλιά που έδινε η Μπέλλα
Σμάρω ήταν εντελώς αθώα, όλα στο μέτωπο και ποτέ στα χείλη! Βέβαια συνέβαιναν
και ατυχήματα, όπως όταν μια φορά βγάζοντας τα παπούτσια της, για να χορέψει
πιο άνετα (μιας και συνήθιζε να χορεύει ξυπόλητη), παρά λίγο να χτυπήσει το
βασιλιά της Ρουμανίας Κάρολο!
Στη Νέα Υόρκη έγινε γρήγορα
δημοφιλής και οι εφημερίδες φιλοξενούσαν υμνητικά αφιερώματα στο πρόσωπό της.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει ένα δημοσίευμα της εφημερίδας Argus-Leader
το Μάρτιο του 1948, που την
παρομοίαζε με «δυναμίτη» (fireball),
ενώ παρέθετε κάποιες λεπτομέρειες από την ζωή της.
Η ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ ΑΓΚΑΛΙΑΖΕΙ ΤΟΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΔΥΝΑΜΙΤΗ
ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΕΣ ΣΑΝ ΝΑ ΧΟΥΝ ΒΓΕΙ ΑΠΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ
«Οι Έλληνες έδωσαν την “La Belle Smaro” στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Η Σμάρω είναι αυτό που οι
Αμερικανοί αποκαλούν «δυναμίτη». Στροβιλίζεται άγρια στη σκηνή ενός μπιστρό,
που ονομάζεται “The Old Romanian”. Κρατάει ένα ντέφι πάνω από τo κεφάλι της και το χτυπάει με τέλειο συγχρονισμό.
Θα βρεθεί δίπλα σ’ ένα τραπέζι και
θα χτυπήσει το ντέφι της πάνω από το κεφάλι ενός πελάτη. Θα διακόψει το χορό της
για να δώσει ένα φιλί στο μέτωπο του θαμώνα.
Αυτό το φιλί στο φρύδι είναι το
σήμα κατατεθέν της Σμάρως. Το έχει δώσει σε βασιλείς, όπως ο δούκας του
Ουίνσδορ στο ξενοδοχείο Ριτζ του Λονδίνου× στο βασιλιά Φαρούκ σε πάρτι στο παλάτι του στο
Κάιρο×
και στον πρώην βασιλιά της Ρουμανίας, Κάρολο.
Η Σμάρω χόρεψε σ’ όλη την Ευρώπη
και τη Μέση Ανατολή.
Οι περιπέτειές της θα έδιναν υλικό
για δύο ή τρία απίστευτα μυθιστορήματα.
Κατά τη διάρκεια της κατοχής της Ελλάδας
από τον Άξονα, ένας Ιταλός υπολοχαγός της είπε ότι αν δεν μπορούσε να την κάνει
δική του, κανείς άλλος δεν θα την έκανε. Την πυροβόλησε και αυτοπυροβολήθηκε.
Εκείνη επέζησε. Εκείνος όχι.
Στο Κάιρο είδε ορισμένα γαλλικά
πούντλ στον ζωολογικό κήπο και δεν θα ησύχαζε – μεταχειριζόμενη κάθε
διπλωματικό μέσο – αν δεν αποκτούσε ένα. (Σ.σ.: Σύμφωνα με άλλο δημοσίευμα,
είχε καταβάλλει 800 δολάρια για να το αποκτήσει με τη μεσολάβηση και του Έλληνα
πρεσβευτή στη χώρα)
Το όνομά του είναι Τζο-Τζο και τη
συνόδεψε στη Νέα Υόρκη μαζί με τον αμερικανό υπολοχαγό, Πίτερ Τρίμτον, τον οποίο
παντρεύτηκε στην Ελλάδα.
Η Σμάρω κινείται σταθερά προς τη
δημοσιότητα και την επιτυχία που γνώριζε στην Αθήνα και σε άλλες πόλεις.
Της αρέσει αυτή η χώρα και στη Νέα
Υόρκη βρήκε πολλούς Έλληνες, οι οποίοι γνωρίζουν τους χορούς της.
«Είχα αρκετές δυνατές συγκινήσεις
και περιπέτειες», λέει η Σμάρω. «Ίσως μπορέσω να βρω ησυχία και ξεκούραση στην
Αμερική».
Πράγματι, η Μπέλλα Σμάρω βρήκε την
ησυχία που αναζητούσε στη νέα της πατρίδα. Συνέχισε τις εμφανίσεις της σε Νέα
Υόρκη και Σικάγο μέχρι το 1950. Στη συνέχεια μετακόμισε στην Καλιφόρνια με το
σύζυγό της, ο οποίος εργάστηκε σε διάφορες επιχειρήσεις ζαχαροπλαστικής, ενώ
για ένα διάστημα ήταν αντιπρόεδρος στον τομέα έρευνας της εταιρίας M&M
Mars Corp. σχετικά με την παραγωγή των γνωστών
σοκολατούχων σνακ M&M. Μάλιστα, σε νεκρολογία που δημοσιεύτηκε σε
αμερικανική εφημερίδα με αφορμή το θάνατό του στις 23 Φεβρουαρίου 1994,
γράφτηκε ότι ο Πίτερ Τρίμτον ήταν εκείνος που επινόησε το σλόγκαν «Λιώνουν στο
στόμα, όχι στο χέρι σου», το οποίο βρέθηκε στην τέταρτη θέση των δημοφιλέστερων
διαφημιστικών σλόγκαν όλων των εποχών σύμφωνα με έρευνα του 2014! Σύμφωνα δε με
την ίδια την Μπέλλα Σμάρω (πλέον Σμάρω Τρίμτον), σε συνέντευξή της στην εφημερίδα Evening Press της πόλης Μάντσι της πολιτείας της Ιντιάνα, η οποία δημοσιεύτηκε στις 9
Μαρτίου 1994 και ήταν η τελευταία συνέντευξη της ζωής της (με τις παλιές της δόξες
σε Ελλάδα και Αμερική ήδη ξεχασμένες), ο Πίτερ Τρίμτον ήταν εκείνος που
συνέβαλε ώστε τα M&M ν' αποκτήσουν το ζαχαρωτό περίβλημά τους.
Όταν ο Πίτερ αποφάσισε να ιδρύσει
τη δική του εταιρία ζαχαρωτών, η Σμάρω τον βοηθούσε, όσο μπορούσε. Όταν εκείνος
κοιμόταν, η Σμάρω συνήθιζε να τρυπώνει στο μικρό εργοστάσιό του και να
ετοιμάζει τη φόρμουλα της κρέμας, ώστε ο Πίτερ να την έβρισκε έτοιμη, όταν θα
επέστρεφε στη δουλειά! Η επιχείρηση πάντως δεν φαίνεται να πήγε πολύ καλά, ο Πίτερ
έκανε κι άλλες δουλειές, ενώ το 1987 το ζευγάρι μετακόμισε στο Μάντσι της Ιντιάνα,
όπου ζούσε ήδη ένας ανιψιός τους, γιατρός στο επάγγελμα.
Ένα μικρό απόσπασμα από το
δημοσίευμα εκείνο του 1994:
«Οι τοίχοι (του σπιτιού) της ήταν
διακοσμημένοι με έγχρωμες φωτογραφίες από περιοδικά της δεκαετίας του 1940, που
δείχνουν μια νεαρή και όμορφη γυναίκα να χορεύει με χρωματιστή αμφίεση και τη
βάση του φουστανιών της παγωμένη, ενώ στροβιλίζει γύρω από τα γόνατά της.
Η Σμάρω Τρίμτον χόρεψε κάποτε για
βασιλιάδες της Μέσης Ανατολής και εμφανίστηκε στο τηλεοπτικό σόου του Μίλτον
Μπέρλι, είπε. Ήταν μια σελέμπριτι, που ταξίδεψε στην Ευρώπη και στις Ηνωμένες
Πολιτείες, όμως κάθε φορά που ανέφερε το δικό της παρελθόν, παρακαλεί να
μεταφερθεί η προσοχή στην αγάπη της, τον Πίτερ.
“Χόρευα τον Τσιγγάνικο Χορό”, είπε
η Σμάρω, ντυμένη στα μαύρα του πένθους, τα οποία θα φοράει για τα επόμενα τρία
χρόνια.
Απαλά κούνησε το δεξί της πόδι,
που βρίσκεται σε θεραπεία μετά από έναν πρόσφατο τραυματισμό και ισορρόπησε με
τη βοήθεια ενός πι.
“Μου έδειξαν το τραπέζι, όπου
κάθονταν οι στρατηγοί”.
Η Σμάρω Τρίμτον συνήθιζε να
χτυπάει το ντέφι της πάνω από τα κεφάλια των στρατιωτικών, όμως ο Τρίμτον ήταν
εκείνος που της έκλεψε την καρδιά.».
Η Μπέλλα Σμάρω έφυγε από την ζωή στις
15 Νοεμβρίου 1996, ακριβώς δύο μήνες από τη μέρα που γιόρτασε τα 78α
γενέθλιά της. Αυτή ήταν η τελευταία φωτογραφία της, όπως δημοσιεύτηκε στην
αμερικανική εφημερίδα δυόμιση περίπου χρόνια νωρίτερα, κρατώντας τη φωτογραφία του αγαπημένου της συζύγου, που κι αυτός είχε φύγει από την ζωή στην ίδια ηλικία.
Καί αυτήν τήν είχαν στίς προγραφές τους οι κομμουνιστές μαζί μέ τήν Ελένη Παπαδάκη καί πολλούς ακόμη. Γλύτωσε τήν σφαγή από τήν καλή της μοίρα
ΑπάντησηΔιαγραφήΈδινε μπιφτέκια στο σκυλάκι της εκείνη την εποχή λέει η βιογράφος της Μελίνας
ΑπάντησηΔιαγραφή