22 Οκτωβρίου 2013

Τα 5 καλύτερα και τα 5 χειρότερα επεισόδια του σίριαλ "Κωνσταντίνου και Ελένης"


Μια αναροχαυτόνομη γκαρσόνα αναγκάζεται να συγκατοικήσει μ' έναν οπισθοδρομικό καθηγητή πανεπιστημίου στο ίδιο σπίτι μετά το μπέρδεμα που έγινε με τις διαθήκες του τελευταίου ιδιοκτήτη, ο οποίος για κάποιο λόγο τις τελευταίες ώρες της ζωής τους βρισκόταν σε δίλημμα για το αν έπρεπε να κληροδοτήσει την οικία του σ' έναν ανιψιό, τον οποίο είχε χρόνια να δει, ή στην κόρη του πρώην κηπουρού του, την οποία είχε να δει ακόμη περισσότερα χρόνια!

Η σειρά "Κωνσταντίνου και Ελένης" έχει σπάσει κάθε ρεκόρ επαναλήψεων, καθώς προβάλλεται non-stop επί πολλά χρόνια κάθε μεσημέρι από τον ΑΝΤ1 σημειώνοντας πάντα εξαιρετικά υψηλές τηλεθεάσεις, ενώ τις περισσότερες φορές είναι πρώτη στη ζώνη προβολής της, παρόλο που κατά την πρώτη του προβολή συνήθως ερχόταν δεύτερο σε τηλεθέαση απέναντι στον ανταγωνισμό. Έτσι, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, το "Κωνσταντίνου και Ελένης" έγινε καλτ και διεκδικεί επάξια τον τίτλο του πιο πετυχημένου σίριαλ της ελληνικής τηλεόρασης μέχρι σήμερα. 
Κατά την προσωπική μου γνώμη, πρόκειται για ένα σίριαλ με σενάριο τραβηγμένο απ' τα μαλλιά, που πατάει σε πολλά κλισέ, αν και έχει την ψευδαίσθηση ότι τα ανατρέπει. Άλλες φορές τα καταφέρνει εξαιρετικά και έχει γράψει με τις ατάκες του, άλλοτε πάλι το μόνο που καταφέρνει είναι να μας.. "ξεπαγιάσει".  Προσπάθησα να δημιουργήσω δύο τοπ5 με τα - κατά την προσωπική μου γνώμη πάντα - καλύτερα και χειρότερα επεισόδια της σειράς, μια αξιολόγηση με την οποία μπορεί ο καθένας να συμφωνήσει ή να διαφωνήσει ελεύθερα.

TOP5
Κωνσταντίνου και Ελένης, βοήθειά μας
Είναι 21 Μαΐου, δηλαδή γιορτάζουν ο Κωνσταντίνος και η Ελένη, οι οποίοι μαλώνουν - καθόλου πρωτότυπο! - για το ποιος θα διοργανώσει πάρτι στο σπίτι. Τελικά, με τη μεσολάβηση των δικηγόρων - οι μόνοι δικηγόροι στην Ελλάδα που επισκέπτονται τους πελάτες τους στο σπίτι, αντί να τους δεχτούν στο γραφείο - το εσωτερικό της "οικίας των προγόνων" του κρατάει ο Κωνσταντίνος, ενώ η Ελένη διοργανώνει ένα γκάρντεν πάρτι, να τιμήσει με την ευκαιρία και τον κηπουρό πατέρα της. Κι επειδή το πάρτι του Κωνσταντίνου είναι το πιο ξενέρωτο όλων των εποχών, όλοι την κάνουν για τον κήπο, με πρώτο και καλύτερο τον καθηγητή Μυρμήγκη. Εν τω μεταξύ, η Πέγκυ ξεστραβώνεται και ανακαλύπτει ότι ο Μάνθος την απάτησε - και καλά μόνο μια φορά! - και παίρνει την εκδίκησή της κάνοντας τον να ζηλέψει. Κερασάκι στην τούρτα η Ματίνα Μανταρινάκη, η οποία είναι πιο λυσσασμένη από ποτέ - μάλλον λόγω άνοιξης - και για ακόμη μια φορά την πέφτει σ' όποιον κατουράει όρθιος. Φυσικά δεν πέφτει κανένας, αλλά η κοπελιά κουβαλάει τόση γκαντεμιά πάνω της, ώστε επιχειρεί να κρεμαστεί από έναν πολυέλαιο, αλλά πέφτει ο πολυέλαιος!

Στα μαθητικά σου τα βιβλία
Μια συνταρακτική αποκάλυψη κάνει για πρώτη φορά χαρούμενο τον Κωνσταντίνο Κατακουζηνό. Η Ελένη Βλαχάκη δεν πήρε απολυτήριο λυκείου, επειδή κόπηκε στ' αρχαία. Η αναρχοαυτόνομη γκαρσόνα ξαφνικά αισθάνεται σε μειονεκτική θέση και ονειρεύεται ότι ο Γιώργος Παπαδάκης την κάνει βούκινο από την πρωινή του εκπομπή. Το παίρνει επί πόνου και αποφασίζει να ξαναδώσει πανελλήνιες, ανατρέποντας - ως αναρχοαυτόνομη που είναι - τους κανόνες του εκπαιδευτικού μας συστήματος, καθώς δεν μπορεί να πάρει κανείς απολυτήριο, οποιαδήποτε ηλικία κι αν έχει, αν προηγουμένως δεν έχει παρακολουθήσει ολόκληρη την τρίτη λυκείου και δεν δώσει εξετάσεις σ' όλα τα μαθήματα. Τέλος πάντων, σεναριακή αδεία συχωρούμε το λάθος και απολαμβάνουμε το επεισόδιο παρακολουθώντας τον Κατακουζηνό να το παίζει σπουδαίος δάσκαλος, τη γκαρσόνα α΄ να μην ξέρει που παν τα τέσσερα, τη Ματίνα Μανταρινάκη να καρφώνει τους συμμαθητές της, την γκαρσόνα β΄ να χαμουρεύεται με τον ερωτύλο Μάνθο, ο οποίος πληρώνει μια πιθανή ερωτική του απιστία. Και μετά από ένα συνοθύλευμα αστείων που έχουμε ξαναδεί σε όλες τις σχολικές κωμωδίες του ελληνικού κινηματογράφου (από το "Ξύλο βρήκε απ' τον παράδεισο" μέχρι το "Άκρως κουφό κολέγιο"), έρχεται το αποκορύφωμα, όταν ο καθηγητής φοράει αυτιά γαϊδάρου. Ο λόγος; Έχασε το στοίχημα που έβαλε με την Ελένη, ότι δεν θα περνούσε τις εξετάσεις. Και εδώ που τα λέμε, είχε κάθε λόγο να πιστεύει ο Κατακουζηνός ότι θα το κέρδιζε το στοίχημα, αφού ο μόνος λόγος που η Ελένη έγραψε πάνω από τη βάση ήταν το.. φάρδος της τύχης. Το αδίδακτο κείμενο των εξετάσεων ήταν το μόνο που γνώριζε ("Ω τάφε μου, κρεβάτι νυφικό, σπίτι μου στην βαθιά την γη κι αιώνιο κελί μου"), επειδή το επαναλάμβανε σπαστικά σ' όλη τη διάρκεια του επεισοδίου η γκαρσόνα β΄, η οποία προετοιμαζόταν για τον ρόλο της Αντιγόνης. Βέβαια, πρακτικά είναι αδύνατο να περάσει κάποιος τη βάση γνωρίζοντας τη μετάφραση μόνο τεσσάρων στίχων και χωρίς άλλες γραμματικές γνώσεις, αλλά...κάνουμε για ακόμη μια φορά τα στραβά μάτια!

Φόνος στο Βυζάντιο.
Το επεισόδιο αξίζει να μπει στην πεντάδα και μόνο για το πρωτότυπο θέμα του, αφού δεν συνηθίζεται σε ελληνικές σειρές να γίνεται η όποια δραματουργική αναφορά - ακόμη και σαν σάτιρα - στην εποχή της Βυζαντινής αυτοκρατορίας. Δυο παράλληλες ιστορίες διαδραματίζονται με αφορμή το βιβλίο του Κωνσταντίνου, ο οποίος βάζει για λίγο στην άκρη το επιστημονικό σύγγραμά  του για τους μπιντέδες της Ειρήνης της Αθηναίας και των άλλων βυζαντινών αυτοκρατόρων και αποφασίζει να γράψει ένα "πιασάρικο" μυθιστόρημα, στο οποίο εκτονώνει τα δολοφονικά του ένστικτα κατά της γκαρσόνας Βλαχάκη. Φυσικά, εκείνη παρεξηγεί τις προθέσεις του και νομίζει ότι πράγματι ο συγκάτοικός της οργανώνει πώς θα τη δολοφονήσει, μέχρι που αποκαλύπτεται η αλήθεια στο τέλος. Το πραγματικό, όμως, θύμα του συγγραφικού οίστρου που κατέλαβε ξαφνικά τον Κατακουζηνό δεν είναι άλλο από το Μάνθο, ο οποίος είναι υποχρεωμένος ν' ακούει τα όσα γράφει ο παιδικός του φίλος και καταλήγει στα ηρεμιστικά. 

Η δίκη
Το τελευταίο επεισόδιο της πρώτης σαιζόν, έπρεπε κατά τη γνώμη μου να ήταν το τελευταίο επεισόδιο της σειράς - όχι να τέλειωνε η σειρά σε μία σαιζόν, αλλά το συγκεκριμένο επεισόδιο να παιζόταν στο τέλος. Η ώρα της δίκης, για ν' αποφασιστεί ποιος θα κρατήσει το σπίτι, έφτασε και τα δυο αντίπαλα στρατόπεδα - ο Κωνσταντίνος και η Ελένη - βρίσκονται σε πολεμική ετοιμότητα. Οι αντίδικοι μετέρχονται όλα τ' αθέμιτα μέσα για να κερδίσουν τη δίκη, η οποία μετατρέπεται σε τσίρκο και κρατάει πολλές μέρες, λες και πρόκειται για τη δίκη Κοσκωτά. 
Αν και ήδη στην πρώτη προβολή οι τηλεθεατές γνωρίζανε ότι με κάποιον τρόπο είτε δεν θα βγει απόφαση είτε το σπίτι θα παραχωρηθεί και στους δύο, εφόσον ήταν γνωστό ότι η σειρά θα συνεχιζόταν για δεύτερη σαιζόν, το ενδιαφέρον ήταν ψηλό, καθώς όλοι προσπαθούσαν να μαντέψουν ποιο απίθανο κόλπο θα επινοούσαν ο Κωνσταντίνος και η Ελένη για να κερδίσουν τη δίκη.

Σόι κι αβλαβείς (μόνο το πρώτο μέρος)
Στην οικεία των Κατακουζηνών επικρατεί συνωστισμός, καθώς έρχονται από τη μια η μητέρα της Ελένης, η Φωφώ με τ' όνομα, από την Πάτρα και η ψηλομύτα αδερφή του Κωνσταντίνου από την Αγγλία. Η πρώτη αποδεικνύεται τσαχπίνα και φλερτάρει μ' όλους τους άνδρες, αν και δεν αποτυγχάνει ως δασκάλα περί των ερωτικών της ανεπιτήδευτης σ' αυτά Ματίνας, ενώ η ψηλομύτα αδερφή σπάει το πόδι της και αποδεικνύει πόσο ξινή είναι, κάνοντας ακόμη και τον Κωνσταντίνο να φαίνεται γλυκούλης - λέμε τώρα!  
Το δεύτερο μέρος του επεισοδίου είναι ελαφρώς κατώτερο - δεν τα καταφέρνει πάντως να μπει στο τοπ5 - αφού η συνήθως λαρτζ και αναρχοαυτόνομη Ελένη αρχίζει να κατακουζηνεύει επικίνδυνα και θέλει να τους διώξει όλους από το σπίτι εφαρμόζοντας παιδικά κόλπα, όπως π.χ. βγάζοντας μέσα σε δυο λεπτά ζωγραφιστά σπυράκια σ' όλο το σώμα. 



BOTTOM5
Ο γάμος και το γαμώτο.
Το τελευταίο επεισόδιο της σειράς ήταν ίσως και το χειρότερο, όχι γιατί ήταν το πιο τραβηγμένο απ' τα μαλλιά - απ' αυτήν τη σκοπιά υπήρχαν πολλά χειρότερα - αλλά γιατί φιλοδοξούσε να γίνει τόσο απρόβλεπτο, που τελικά αποδείχθηκε το πιο προβλέψιμο απ' όλα. Η υποτιθέμενη ερωτική χημεία μεταξύ Κωνσταντίνου Κατακουζηνού και Ελένης Βλαχάκη, για την οποία μάταια προσπαθούσαν να μας πείσουν σποραδικά οι σεναριογράφοι κατά τη διάρκεια της σειράς, κατέληξε σε γάμο - έστω και με εκρηκτικό φινάλε. Αναμενόμενη ήταν επίσης και η μεταμόρφωση της παρθενο-Ματίνας σε προχώ φρικιό με το που είδε χαρά στα σκέλια της, αλλά και η αντιστροφή των ρόλων στη σχέση Μάνθου-Πέγκυς. 
Ποιος είπε ότι ευτυχισμένο τέλος σ' ένα σίριαλ είναι απαραίτητα ο γάμος των πρωταγωνιστών; Τουλάχιστον αυτό δεν θα έπρεπε ν' αποτελεί τον κανόνα σ' ένα σίριαλ που υποτίθεται ότι ήθελε να λέγεται ανατρεπτικό, όπως το "Κωνσταντίνου και Ελένης".

Κωνσταντίνος ο πολιτευόμενος
Πάντα θεωρούσα ότι η πολιτική σάτιρα δεν έχει θέση σε κωμικές σειρές, τουλάχιστον όταν σατιρίζονται πρόσωπα της εποχής, δηλαδή πρόσωπα που μετά από λίγα χρόνια χάνουν το όποιο ενδιαφέρον για τον τηλεθεατή. Αυτός είναι και ο λόγος που η δεύτερη σαιζόν των "Δυο ξένων" σχεδόν δεν βλέπεται σήμερα, αφού τα επεισόδια είναι γεμάτα ατάκες επιθεωρησιακού τύπου. Ο κανόνας ισχύει και για το "Κωνσταντίνου και Ελένης", που στο συγκεκριμένο επεισόδιο σατίριζε τις εκλογές του 2000. Βέβαια, το σενάριο προχωρούσε ένα βήμα παραπέρα, αφού ο Κατακουζηνός ίδρυσε κόμμα (το ΒΥΖΑΝ) και πίστευε ότι θα έκανε εκλογικό περίπατο παρόλο που ήταν ο μοναδικός υποψήφιος του συνδυασμού, σε μία μόνο περιφέρεια και χωρίς προεκλογικές εμφανίσεις, εκτός από μια ομιλία για κλάματα στην οικία του με πέντε κομπάρσους ως θεατές. Όμως τα αστεία ήταν μάλλον ξενέρωτα και κλισέ.
Μια διευκρίνηση: Είναι πολύ δύσκολο για κάποιον ψηφοφόρο να ρίξει στην κάλπη φάκελο με σαλαμάκι, αφού υποτίθεται ότι εποπτεύει ο δικαστικός αντιπρόσωπος, ο οποίος κάθεται δίπλα στην κάλπη και μπορεί εύκολα να διαπιστώσει ποιος φάκελος είναι λαδωμένος
Μια απορία: Από πού κι ως πού η παρθενο-Ματίνα Μανταρινάκη, που στη συντηρητικότητα συναγωνιζόταν τον Κατακουζηνό, ήταν δυνατόν να πείσει ως ψηφοφόρος του Συνασπισμού της Αριστεράς και της Προόδου;

Viva Mexico
Την εποχή που προβαλλόταν για πρώτη φορά το "Κωνσταντίνου και Ελένης" ήταν της μόδας τα μεταγλωττισμένα, μεξικάνικα σίριαλ, όπως η Εσμεράλντα. Έτσι, λοιπόν, οι δυο σεναριογράφοι εμπνεύστηκαν μια από τις πιο ακατανόητες ιστορίες που παρακολουθήσαμε ποτέ στην ελληνική τηλεόραση: ένας κομπιναδόρος σκηνοθέτης αποφάσισε να γυρίσει μια δήθεν μεξικάνικη τηλενουβέλα, που όμως στην πραγματικότητα ήταν ελληνική παραγωγή με ερασιτέχνες ηθοποιούς,οι οποίοι όμως δεν ήταν και αποκομμένοι από τον κόσμο, ενώ ο ένας από αυτούς ήταν και καθηγητής πανεπιστημίου! Η πιο αχαλίνωτη φαντασία δεν θα μπορούσε να συλλάβει ένα τόσο απίθανο στόρι, που μπάζει από παντού. Θέλετε κι άλλα επιχειρήματα; 

Το ροκ και το πουρόκ
Οι δυο γκαρσόνες και η παρθενο-Ματίνα θέλουν να γίνουν ροκ σταρ και ο Κατακουζηνός παθαίνει ψύχωση με το Σάκη Ρουβά σε βαθμό παρεξηγήσεως. Και καλά οι τρεις τρελές που την είδαν ξαφνικά φωνάρες... πάντα ψώνια ήταν, οπότε δεν μας κάνει εντύπωση. Πώς στα καλά καθούμενα ένας σοβαρός μέχρι αηδίας καθηγητής Πανεπιστημίου μετατρέπεται ξαφνικά σε.. τρελή ρουβίτσα, αυτό είναι ανεξήγητο! Όχι.. ο Ρουβάς δεν έχει τέτοια δύναμη να κάνει σαραντάρηδες, συντηρητούκλες καθηγητές να σκίζουν τα ρούχα τους για τα τραγούδια του και γι' αυτό κανείς δεν μπορεί - εμένα τουλάχιστον - να με πείσει. Ok, πρόκειται για κωμωδία και κατά συνέπεια όλες οι ιστορίες κινούνται στην υπερβολή, μόνο που μερικές φορές είναι εύκολο να περάσει κανείς τη λεπτή γραμμή που χωρίζει την υπερβολή από το γελοίο, όπως συνέβη στο συγκεκριμένο επεισόδιο.

Σεισμοί, λοιμοί και Κατακουζηνοί
Για ακόμη μια φορά ο αντιπαθητικός Κατακουζηνός αγγίζει την υπερβολή, καθώς φοβάται μήπως του πέσει ο ουρανός στο κεφάλι από κανέναν σεισμό, όπως οι αρχαίοι Γαλάτες. Το ότι ο ίδιος είναι επιστήμονας ή το ότι έχει αναπόφευκτα συναναστροφές με άλλους πανεπιστημιακούς - γιατί όχι ακόμη και με καθηγητές σεισμολογίας - δεν είναι αρκετά για να τον κάνουν πιο λογικό και σοβαρό στις αντιδράσεις του, αλλά ο Κατακουζηνός φοβάται σε βαθμό υστερίας τους σεισμούς, όπως οι πρόγονοι του τους φοβόντουσαν τον.. Μεσαίωνα! Και φυσικά πέφτει θύμα της καπάτσας γκαρσόνας Ελένης, η οποία για ακόμη μια φορά αποδεικνύεται πιο έξυπνη από τον κύριο καθηγητή.



Σχετικά θέματα:

2 σχόλια:

  1. άσε ρε η Ελένη έξυπνη το ακούσαμε και αυτό. Που δεν μπορεί να βρει δικαιολογία για τα ψέματα που λέει, που οι δικαιολογίες της είναι για κλάματα. Και που είναι αντιπαθητικός ο Κωνσταντίνος; Πλάκα έχει αφού μ' όλα αυτά που κάνει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή