Οι Ιάπωνες δεν είναι χριστιανοί. Λιγότερο από το 1% του πληθυσμού της χώρας του ανατέλλοντος ηλίου ασπάζονται το χριστιανισμό. Όμως τα Χριστούγεννα είναι ένα είδος παγκόσμιας γιορτής, περισσότερο ιδωμένης από την καταναλωτικής της πλευρά. Ο στολισμός του χριστουγεννιάτικου δέντρου, ο στολισμός των πόλεων και των σπιτιών τον τελευταίο μήνα του έτους και ο ερχομός του αγίου που φέρνει δώρα στα παιδιά έχουν διεισδύσει ακόμα και σε μη χριστιανικούς λαούς με τον έναν ή τον άλλο τρόπο. Έτσι, λοιπόν, τα Χριστούγεννα έχουν εισβάλλει και στην Ιαπωνία, όπου αποκαλούνται Kurisumasu.
Αναπόφευκτα έχει δημιουργηθεί μια τοπική, γιαπωνέζικη kurisumasu κουλτούρα, η οποία δεν περιορίζεται μόνο στο στολισμό των ιαπωνικών πόλεων με λάμπες νέον, αλλά επεκτείνεται και στο φαγητό. Πέρα από το κέικ των Χριστουγέννων, που είναι διαδεδομένο και στην Ιαπωνία, υπάρχει το πρόβλημα για το κύριο πιάτο των γιορτών.
Το φαγητό που έχει επικρατήσει στο δυτικό κόσμο να κοσμεί το χριστουγεννιάτικο τραπέζι είναι η γαλοπούλα. Η Ιαπωνία όμως είναι μια χώρα, όπου τα πουλερικά δε βρίσκονται σε αφθονία. Στα χωριά το κάθε σπίτι δεν έχει από ένα κοτέτσι που να του εξασφαλίζει το αυγό της ημέρας ούτε εκτρέφουν γαλοπούλες για την περίοδο των Χριστουγέννων.
Το κενό κατάφερε με έξυπνο τρόπο να αναπληρώσει η παγκοσμίως γνωστή αλυσίδα φαστ φουντ γύρω από το κοτόπουλο, η KFC τη δεκαετία του 1970 δημιουργώντας μια πρωτότυπη ιαπωνική, χριστουγεννιάτικη παράδοση. Το 1974, η ιαπωνική KFC ξεκίνησε μια διαφημιστική καμπάνια με σύνθημα "Kurisumasu ni wa kentakkii!", δηλαδή Κεντάκι για τα Χριστούγεννα.
Την ιδέα για μια τέτοια καμπάνια λέγεται ότι την έδωσε ένας Ιάπωνας που διέμενε στο εξωτερικό, αλλά είχε βρεθεί κάποια Χριστούγεννα στην πατρίδα του και ελλείψει χριστουγεννιάτικης γαλοπούλας χαρακτήρισε το τηγανητό κοτόπουλο ως "το αμέσως επόμενο καλύτερο πράγμα".
Αληθινή ή ψεύτικη, η καμπάνια έπιασε και αποτελεί ένα είδος εθίμου πλέον. Έτσι, αν κάποια Χριστούγεννα βρεθείτε στην Ιαπωνία, θα δείτε ουρές έξω από τα KFC από Ιάπωνες που θα αγοράζουν το αγαπημένο τους χριστουγεννιάτικο φαγητό, ενώ το γάντι του ανταγωνισμού έχουν σηκώσει τα τελευταία χρόνια και άλλες αλυσίδες φαστ φουντ, όπως τα McDonald's, που προσπαθούν να προσελκύσουν πελατεία πατώντας σ' αυτήν την παράδοση του τηγανητού κοτόπουλου.
Meri Kurisumasu!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου