23 Αυγούστου 2012

Η ΦΑΛΑΚΡΗ ΦΙΛΗ ΤΗΣ ΜΠΑΡΜΠΙ ΓΙΑ ΤΑ ΚΟΡΙΤΣΑΚΙΑ ΠΟΥ ΠΑΣΧΟΥΝ ΑΠΟ ΚΑΡΚΙΝΟ ΚΑΙ Η ΑΡΝΗΤΙΚΗ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ ΤΟΥ ΒΑΤΙΚΑΝΟ


Το Δεκέμβριο του 2011 ξεκίνησε στο facebook μια καμπάνια με τίτλο "Beautiful and Bald Barbie! Let's see if we can get it made!" ("Όμορφη και φαλακρή Μπάρμπι! Ας δούμε αν μπορέσουμε να καταφέρουμε να κατασκευαστεί!"). Σκοπός της καμπάνιας ήταν να πειστεί η κατασκευάστρια εταιρία Mattel μια εξίσου ελκυστική κούκλα Μπάρμπι, η οποία θα κρατάει συντροφιά σε κοριτσάκια απ' όλον τον κόσμο που πάσχουν από καρκίνο και έχουν χάσει τα μαλλιά τους, ώστε να τονωθεί η αυτοπεποίθησή τους και να αισθανθούν ότι δε διαφέρουν από τα υπόλοιπα παιδιά.
Μέχρι τότε, είχε κατασκευαστεί μονάχα μια φαλακρή Μπάρμπι, για την κόρη μιας φίλης της συζύγου του διευθυντή της εταιρίας Mattel. Οκτώ μήνες μετά την έναρξη της διαδικτυακής καμπάνιας, η οποία έτυχε υποστήριξης από περισσότερους από 157.000 χρήστες του facebook, μεταξύ των οποίων βρίσκονται και πολλοί σταρ του Χόλιγουντ, η Mattel ανακοίνωσε ότι θα προχωρήσει στην παραγωγή μιας σειράς από δέκα χιλιάδες φαλακρές κούκλες, οι οποίες δε θα κυκλοφορήσουν στο εμπόριο, αλλά θα δωριστούν κατευθείαν σε θεραπευτικά ιδρύματα. 
Πριν λίγες μέρες,  αντιπρόεδρος αγοράς της Mattel, Κάθι Κλάιν, σε συνέντευξη της στην εφημερίδα New York Times δήλωσε: "Ένα από τα σπουδαία πράγματα σχετικά με την Μπάρμπι είναι ότι συνεχίζει να ταράζει τα νερά. Η Μπάρμπι δεν ανησυχεί για το τι θα σκεφτούν οι άλλοι". Είναι, όμως, πράγματι έτσι; Ορισμένοι από τους πρωτεργάτες της καμπάνιας για τη "φαλακρή Μπάρμπι" δεν είναι ικανοποιημένοι με την πρωτοβουλία. Στο στόχαστρο μπαίνει η απόφαση της εταιρίας να μην προβάλλει τη νέα κούκλα ως "φαλακρή Μπάρμπι", αλλά ως μια "φαλακρή φίλη της Μπάρμπι", καθώς και το γεγονός ότι η κούκλα δεν πρόκειται να κυκλοφορήσει στο εμπόριο. 
Η Τζέιν Μπίνγκχαμ, καρκινοπαθής από τη Μάντουα του Νιου Τζέρσεϊ, αλλά και η γυναίκα που ξεκίνησε τη σχετική καμπάνια στο facebook, εξέφρασε τις εντάσεις της σε μακροσκελέστατη ανάρτηση. Απευθυνόμενη στην κατασκευάστρια εταιρία αναρωτιέται: "Ναι, είναι θαυμάσιο που κατασκευάζεται 10.000 κούκλες. Ναι, είναι θαυμάσιο που δίνετε αυτές τις 10.000 στα πιο άρρωστα παιδιά. Τι σημαίνει όμως αυτό για τα κορίτσια που  πάσχουν από τριχόπτωση και δε ζουν στο νοσοκομείο; Στις γυναίκες και στα παιδιά που χάνουν μαλλιά κάθε μέρα και θα συνεχίζουν να τα χάνουν για το υπόλοιπο της ζωής τους; Τι θα σημαίνει αυτό, όταν αυτές οι 10.000 κούκλες, που δεν είναι προς πώληση, περιέλθουν στην κατοχή ενός μεγάλου συλλέκτη και καταλήξουν με μία τιμή στα κεφάλια τους για κυνηγούς κεφαλών;".
Παρέμβαση στο θέα έκανε το περασμένο σαββατοκύριακο και η Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία μέσω της επίσημης εφημερίδας του Βατικανό, L'Osservatore Romano. Το άρθρο που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα είναι επικριτικό για την απόφαση της Mattel  να μην λανσάρει τη φαλακρή κούκλα στο εμπόριο. Αφού περιγράφει την Μπάρμπι ως "μία από τις πιο στιγματισμένες" κούκλες "και πολύ σωστά", η ιστορικός Τζούλιο Γκαλεότι, που υπογράφει το άρθρο, ρωτάει: "Γιατί να μην πουληθεί η φαλακρή Μπάρμπι; Γιατί στον πραγματικό κόσμο δεν υπάρχει ούτε ίχνος αυτής της σειράς με τις πολιτικά και εκπαιδευτικά ορθές κούκλες;"
Οι αντιδράσεις, όμως, δεν είναι μόνο αρνητικές. Στη σελίδα "Beautiful and Bald Barbie", που υποστηρίζει τον ίδιο σκοπό, η Sarah Rucker Barker γράφει: "Οκ, δεν είναι η Μπάρμπι, αλλά έχει δει κανείς άλλος ότι οι αμερικάνικες κούκλες για κορίτσια έχουν τώρα επιλογή για φαλακρό κεφάλι; ... Τόσο εξαιρετικό! Είναι πρόοδος!", ενώ η Rebecca Tubbs, που σε ηλικία 11 ετών είχε διαγνωστεί με καρκίνο των ωοθηκών, θυμάται πόσο θα ήθελε να έχει μια τέτοια κούκλα την εποχή εκείνη. Προς το παρόν, πάντως, οι 10.000 "φαλακρές φίλες της Μπάρμπι" θα διατεθούν σε νοσοκομεία των ΗΠΑ και του Καναδά, ενώ δεν υπάρχουν προς το παρόν σχέδια για επέκταση της σειράς στην Ευρώπη και τον υπόλοιπο κόσμο, ούτε για πώληση τους στο εμπόριο, δίπλα στις πιο συμβατικές Μπάρμπι. 
Εξάλλου, στο facebook βρίσκεται παράλληλα σε εξέλιξη και μια καμπάνια για την παραγωγή φαλακρών ηρώων δράσης για τα αγόρια που επίσης πάσχουν από καρκίνο ή άλλες παθήσεις που επηρεάζουν το τριχωτό της κεφαλής τους. Πρόκειται για το "Bald G.I. Joe Movement" ("Κίνημα φαλακρού Τζι Άι Τζο"), που φιλοδοξεί να πείσει τις εταιρίες παιχνιδιών που κατασκευάζουν κούκλες υπερηρώων, να γκρεμίσουν τις προκαταλήψεις.

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικές με τις δύο αυτές πρωτοβουλίες μέσω facebook μπορείτε να επισκεφτείτε τις σελίδες:

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου