20 Αυγούστου 2015

Πώς χάρη στην τηλεοπτική υπηρεσία του Netflix ο τηλεθεατής κερδίζει από πέντε έως δεκαπέντε μέρες από την ζωή του μέσα σ' ένα χρόνο!

Ποιος είναι ο πιο ενοχλητικός εφιάλτης ενός τηλεθεατή, που θέλει ν' απολαύσει την αγαπημένη του σειρά, ταινία, εκπομπή, το αγαπημένο του πρόγραμμα τέλος πάντων στην τηλεόραση; Οι διαφημίσεις. Δεν είναι μόνο ότι ορισμένα διαφημιστικά είναι εκνευριστικά σαν ιδέες (από τα ατέλειωτα τελεμάρκετινγκ μέχρι κάποιες εξυπναδίστικες ατάκες μιας χρήσης, που στην αρχή τις θεωρείς ατακάρες και σύντομα βαριέσαι να τις ακούς από τις συχνές επαναλήψεις). Το πρόβλημα είναι ο βομβαρδισμός των διαφημίσεων, που διακόπτουν τη συνέχεια της αγαπημένης σου εκπομπής. Και τι να κάνεις στο συγκεκριμένο τρίλεπτο με πεντάλεπτο; Είτε μένεις πιστός στο κανάλι παρακολουθώντας βαρετά διαφημιστικά σποτ είτε κάνεις ζάπινγκ (με κίνδυνο να πετύχεις όλα τα κανάλια σε διαφημιστικό ντελίριο) είτε προσπαθείς να βρεις μια χρήσιμη δραστηριότητα για να περάσεις την ώρα σου, αν και το πιθανότερο είναι να περάσει το διαφημιστικό πεντάλεπτο κι εσύ ακόμη να σκέφτεσαι. 

Επειδή όμως ο χρόνος είναι πολύ πολύτιμος, για ν' αναλώνεται σε άσκοπες δραστηριότητες, το αντίδοτο στις διαφημίσεις φαίνεται να είναι τηλεοπτικά πρότζεκτ τύπο Netflix. Κατ' αρχήν, για όσους δεν το έχουν ακουστά, το Netflix είναι ένα είδος web tv, που ξεκίνησε από τις ΗΠΑ και πλέον δραστηριοποιείται σε αρκετές χώρες παράγοντας δικά του προγράμματα (κυρίως σειρές και ταινίες), άκρως ανταγωνιστικά με εκείνα των συμβατικών καναλιών, αν όχι πιο άρτια σε όρους ποιότητας. Κλασικό παράδειγμα το πολυσυζητημένο σίριαλ House of Cards, που έκλεψε τις εντυπώσεις παγκοσμίως. Το πιο σημαντικό: τα προγράμματα αυτά προβάλλονται χωρίς διαφημίσεις, ενώ ο θεατής μπορεί να παρακολουθήσει τα επεισόδια της αγαπημένης του σειράς όποτε το επιθυμεί, ακόμη κι όλα μαζεμένα σε μια μέρα (όπως δηλαδή κάνουν πολλοί στο ίντερνετ με το παράνομο downloading, με τη διαφορά ότι στο Netflix αυτό γίνεται νόμιμα)! Στα πρότυπα έχουν δημιουργηθεί και άλλες αντίστοιχες τηλεοπτικές υπηρεσίες μέσω διαδικτύου, όπως από το Amazon.

Γιατί μας ενδιαφέρει το Netflix στο συγκεκριμένο άρθρο; Αμερικάνικη ιστοσελίδα, που δεν έχει οποιαδήποτε επιχειρηματική διασύνδεση με το συγκεκριμένο κανάλι, έκανε απλούς μαθηματικούς υπολογισμούς και διαπίστωσε ότι ο μέσος τηλεθεατής του Netflix περνάει καθημερινά μιάμιση ώρα (κατά μέσο όρο) παρακολουθώντας εκπομπές ή ταινίες χωρίς διαφημίσεις. Από την άλλη, ο μέσος τηλεθεατής των συμβατικών τηλεοπτικών καναλιών στις ΗΠΑ είναι υποχρεωμένος για κάθε ώρα τηλεοπτικού προγράμματος να υφίσταται βομβαρδισμό διαφημιστικών στοπ για 15 λεπτά και 30 δευτερόλεπτα. 
Προσθέτοντας τους χρόνους, προκύπτει ότι μέσα σ' ένα χρόνο ο μέσος τηλεθεατής του Netflix γλιτώνει 130 ώρες διαφημίσεων - ή αλλιώς περισσότερες από πέντε μέρες της ζωής του - το χρόνο. (Στην πραγματικότητα γλιτώνει 140 ώρες, απλά οι 10 από αυτές ξοδεύονται σε περισσότερο Netflix σύμφωνα με την έρευνα). Αντίθετα, ο μέσος αμερικανός τηλεθεατής, που ξοδεύει περισσότερες από τέσσερις ώρες της ζωής του μπροστά στην τηλεόραση, παρακολουθεί πάνω από μία ώρα διαφημίσεων καθημερινά - ή αλλιώς σπαταλά δεκαπεντέμιση μέρες το χρόνο στις διαφημίσεις!

Ok, στην Ελλάδα το πρόβλημα των διαφημίσεων δεν έχει αποκτήσει τις επικές διαστάσεις των αμερικανικών τηλεοπτικών σταθμών, επομένως τα νούμερα είναι ελαφρώς μικρότερα. Σιγά τη σπουδαία διαφορά! Σαφέστατα όμως αν κάτσει κανείς να σκεφτεί πόσες άχρηστες ώρες ξοδεύουμε βλέποντας και ξαναβλέποντας τα ίδια και τα ίδια διαφημιστικά, που σίγουρα δεν βοηθούν να περάσει ποιοτικότερα ο χρόνος μας, η απορία είναι: πότε θα δημιουργηθεί και στην Ελλάδα ένα αντίστοιχο, καλά οργανωμένο πρότζεκτ, το οποίο ουδεμία σχέση θα έχει με τα προχειροστημένα και ανούσια web tv που μας προτείνονται σήμερα;  
Μα θα λέγεται Netflix GR, Amazon GR ή κάπως αλλιώς... δεν έχει σημασία. Ας είναι ακόμη καλύτερα μια ελληνική επιχειρηματική προσπάθεια, που θα επενδύσει σημαντικά κεφάλαια για μια σοβαρή παραγωγή ποιοτικών σίριαλ, εκπομπών, ακόμη και ταινιών, στα πρότυπα των ξένων προτύπων.  Το πρόβλημα βέβαια θα είναι η οικονομική συνδρομή, γιατί κάπως πρέπει να βγάζει έσοδα κι ένας σταθμός που δεν παίζει διαφημίσεις, αλλά αυτό είναι κάτι που λύνεται αρκεί να υπάρχει αρκετή ζήτηση. Φανταστείτε όμως πόσο ποιοτικότερα θα αξιοποιούσαμε το χρόνο μας π.χ. περπατώντας στο πάρκο αντί να παρακολουθούμε την... έξυπνη σίτα και τα έξυπνα μασαζοκαλσόν;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου