Yolocaust ονομάζεται η πρωτοβουλία του Ισραηλινού σατιρικού καλλιτέχνη και συγγραφέα Σαχάκ Σαπίρα, ο οποίος επιχειρεί να μας προβληματίσει σε σχέση μ' ένα θέμα, που μπορεί να μην είναι κρίσιμο για την καθημερινότητά μας, όμως συνδέεται στενότατα με την ιστορική μνήμη, η οποία είναι κρίσιμη προϋπόθεση, ώστε να μην επαναλάβει η ανθρωπότητα τα λάθη και τις τραγωδίες του παρελθόντος, όπως ήταν το φρικτό έγκλημα του ολοκαυτώματος.
Στο επίκεντρο του Σαπίρα βρίσκεται το Μνημείο του Ολοκαυτώματος (επίσημα: Μνημείο για τους Δολοφονημένους Εβραίους της Ευρώπης) στο Βερολίνο, που είναι ανοικτό στο κοινό από την άνοιξη του 2005. Το μνημείο, που αποτελείται από 2.711 τσιμεντένιες πλάκες (τακτοποιημένες σε σειρές) σε έκταση 19 τετραγωνικών χιλιομέτρων, αποτελεί δημοφιλή τουριστικό προορισμό,καθώς δέχεται κατά μέσο όρο 10.000 επισκέψεις την ημέρα.
Όπως συμβαίνει με όλα τα μνημεία/ιστορικά αξιοθέατα, η συντριπτική πλειοψηφία των επισκεπτών ποζάρει μπροστά στο φωτογραφικό φακό, κάτι που από μόνο του δεν είναι μεμπτό, όμως το ερώτημα που προκύπτει, είναι το εξής: Πόσο yolo μπορούμε να είμαστε, όταν φωτογραφιζόμαστε σ' ένα μνημείο που δεν προορίζεται για την προσωπική μας αναψυχή, δεν είναι ένα συνηθισμένο πάρκο διασκέδασης, αλλά δημιουργήθηκε για να μας θυμίσει τη διάπραξη απαράδεκτων και φρικτών εγκλημάτων κατά της ανθρωπότητας.
Αυτό που προκάλεσε εντύπωση στον Ισραηλινό καλλιτέχνη δεν ήταν ότι οι επισκέπτες του μνημείου φωτογραφίζονται σ' αυτό, αλλά ότι πολλοί επισκέπτες αισθάνονται τόσο χαλαροί και κουλ, ώστε φωτογραφίζονται σε απίθανες και σούπερ διασκεδαστικές πόζες, όπως αν βρίσκονταν π.χ. σε μια κοινή πλατεία. Φυσικά δεν δικαιούμαστε να επιβάλλουμε στον κάθε άνθρωπο πώς θα συμπεριφερθεί σ' ένα δεδομένο χώρο, όμως εν προκειμένω δημιουργείται πολλές φορές μια ιδιόμορφη, σουρεαλιστική εικόνα ανυπέρβλητης χαράς, που έρχεται σε προφανή αντίθεση με το σκοπό, για τον οποίο προορίζεται ο συγκεκριμένος χώρος.
Όπως αναφέρει στην ιστοσελίδα yolocaust.de, ο Σαπίρα επιδιώκει να διερευνήσει "την επιμνημόσυνη κουλτούρα μας συνδυάζοντας σέλφις από το Μνημείο Ολοκαυτώματος του Βερολίνου με αρχειακό (φωτογραφικό) υλικό από τα στρατόπεδα συγκέντρωσης των Ναζί". Στην πράξη, παίρνει διάφορες, υπερβολικά χαρούμενες φωτογραφίες επισκεπτών του μνημείου, τις οποίες βρίσκεται σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης (όπως Facebook, Instagram, Tinder και Grindr) και παρεμβαίνει σ' αυτές παρεμβάλλοντας εικόνες σκελετωμένων τροφίμων σε ναζιστικά στρατόπεδα συγκέντρωσης, πτωμάτων θαμμένων σε μαζικούς τάφους κλπ. Το αποτέλεσμα είναι κάπως έτσι:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου