20 Νοεμβρίου 2018

The Greek Tycoon: Όταν ο Νίκος Μαστοράκης πρότεινε στην Τζάκι Ωνάση να υποδυθεί τον εαυτό της, ενώ στο τέλος κινήθηκε δικαστικά εναντίον του η Ειρήνη Παπά για αθέτηση συμφωνίας


Η ζωή του Αριστοτέλη Ωνάση έμοιαζε με μυθιστόρημα. Ξεκίνησε από χαμηλά, κατάφερε με αμφιλεγόμενα και παρασκηνιακά μέσα να γίνει ένας βαθύπλουτος μεγιστάνας παγκόσμιου βεληνεκούς, ενώ η γεμάτη απιστίες, πάθη και προδοσίες ερωτική του ζωή, όπως και ο γάμος του με τη χήρα ενός εξαιρετικά αγαπητού πρώην αμερικανού προέδρου, αποτέλεσαν αντικείμενο κουτσομπολιών σ’ όλον τον κόσμο. Ήταν εύλογο μετά το θάνατό του στις 15 Μαρτίου 1975, να εκδηλωθεί έντονο ενδιαφέρον από κινηματογραφικούς παραγωγούς για μια ταινία με θέμα την ζωή του. Μάλιστα, το ενδιαφέρον αυτό εκδηλώθηκε πολύ σύντομα, μόλις τρεις μήνες από το θάνατο του Αριστοτέλη Ωνάση χάρη σε μια διαφημιστική πονηριά του Νίκου Μαστοράκη, που ήταν ένας εκ των παραγωγών.

Στις 11 Ιουνίου 1975 οι βρετανικές εφημερίδες δημοσίευσαν μια είδηση βόμβα. Ο Νίκος Μαστοράκης, έκανε πρόταση στη σύζυγο του Έλληνα μεγιστάνα, Τζάκι Κένεντι Ωνάση, να υποδυθεί στη μεγάλη οθόνη τον εαυτό της έναντι του εξωφρενικού ποσού του ενός εκατομμυρίου δολαρίων! Ο δικηγόρος της Τζάκι στη Νέα Υόρκη έσπευσε την ίδια κιόλας μέρα να χαρακτηρίσει το δημοσίευμα «ανοησίες», όμως ο Μαστοράκης τροφοδοτούσε τη συζήτηση με δηλώσεις του στο διεθνή τύπο:

«Πρότεινα στην κ. Ωνάση να υποδυθεί τον εαυτό της στην ταινία μου, όχι απλά για την εμπορική αξία, αλλά επίσης επειδή ως μια έξυπνη  και όμορφη κυρία [που είναι], θα μπορούσε να γίνει μια πολύ καλή ηθοποιός και να συνεισφέρει εξίσου στην αισθητική και την καλλιτεχνική αξία του φιλμ. Επίσης της προσέφερα ένα ποσό του ενός εκατομμυρίου δολαρίων όχι για να τη δελεάσω, αλλά επειδή πιστεύω ότι είναι ένα δίκαιο μερίδιο του τι μπορείτε να φέρει στο ταμείο η συνεισφορά της». (πηγή ένα τηλεγράφημα του Associated Press, όπως δημοσιεύτηκε στην αμερικανική εφημερίδα The San Bernardino Sun, 12.06.1975)

Στην ταινία, που ανακοινώθηκε ότι θα λεγόταν «Tycoon» (δηλ. «Μεγιστάνας»), το ρόλο του Αριστοτέλη Ωνάση θα υποδυόταν ο Άντονι Κουίν, σε περίπτωση που η Τζάκι δεν δεχόταν να συμμετάσχει – και ανάθεμά με αν οι παραγωγοί πίστευαν σοβαρά ότι η Τζάκι θα δεχόταν ποτέ να παίξει σε μια κινηματογραφική ταινία και μάλιστα υποδυόμενη τον εαυτό της λίγους μόλις μήνες μετά το θάνατο του συζύγου της – το χαρακτήρα της θα υποδυόταν η Τζούλι Κρίστι (σύμφωνα με τα δημοσιεύματα πάντα), ενώ η Ζακλίν Μπισέ θα έπαιζε τη βαρόνη φον Τίσσεν, στενή φίλη του Αλέξανδρου Ωνάση.

Ο ντόρος κράτησε αρκετό διάστημα, ενώ σύμφωνα με δημοσιεύματα η Χριστίνα Ωνάση ετοιμαζόταν να λάβει νομικά μέτρα για να εμποδίσει το γύρισμα της ταινίας. Τελικά, τα εμπόδια ξεπεράστηκαν αλλάζοντας τα ονόματα των χαρακτήρων, ώστε ο Αριστοτέλης Ωνάσης μετονομάστηκε σε Τεό Τομάσης, η Μαρία Κάλας έγινε Σοφία Ματάλας κλπ., με τον Άντονι Κουίν να υποδύεται το άλτερ έγκο του Έλληνα εφοπλιστή, τον οποίο θα υποδυόταν ξανά το 1988, στα πλαίσια μιας βιογραφικής τηλεταινίας, και τη Ζακλίν Μπισέ να προάγεται σε Λιζ Κάσιντι, υποδυόμενη ουσιαστικά την Τζάκι.

Παράλληλα έγιναν και κάποιες μικρές σεναριακές τροποποιήσεις, ενώ ο Μαστοράκης δήλωνε στα  ξένα μέσα ότι η ταινία του θα ήταν «έργο μυθοπλασίας και τίποτε περισσότερο», μιας και «η οικογένεια δεν συνεργάστηκε», όμως ταυτόχρονα έκλεινε το μάτι στους θεατές, που θα έσπευδαν να την παρακολουθήσουν στις κινηματογραφικές αίθουσες: «Αν οι άνθρωποι θέλουν να πιστέψουν ότι η Ζακλίν Μπισέ υποδύεται την Τζάκι Ωνάση και ότι ο Άντονι Κουίν υποδύεται τον Αριστοτέλη Ωνάση και ότι η Ειρήνη Παπά παίζει τη μητέρα της Μαρίας Κάλλας, είναι ελεύθεροι να το κάνουν. Εξάλλου δεν έχω έλεγχο στη φαντασία των ανθρώπων». (πηγή: The San Beranrdino Sun, 25.06.1976)

Αν αναρωτιέστε γιατί ο Κουίν δέχτηκε να υποδυθεί τον Ωνάση - και μάλιστα όχι σε μία, αλλά σε δύο ταινίες - την απάντηση έδωσε ο ίδιος με άρθρο του σε αμερικανικό περιοδικό το Μάιο του 1978. Αφού πρώτα ανέφερε ότι το είχε υποσχεθεί στον ίδιο τον Αριστοτέλη Ωνάση το 1974, ότι θα τον υποδυόταν ο ίδιος αν ποτέ γυριζόταν ταινία γύρω από την ζωή του, στη συνέχεια αποκάλυπτε ότι ήταν έτοιμος ν' αρνηθεί την πρόταση ύστερα από προσωπική παράκληση της Τζάκι. Γιατί άλλαξε γνώμη; Όταν ένα βράδυ συναντήθηκαν τυχαία σε εστιατόριο του Παρισιού, η Τζάκι «ενώ γνωριζόμαστε καλά, πέρασε δίπλα μου στο εστιατόριο σαν να μη με γνώριζε και ούτε με χαιρέτησε ούτε έδειξε ότι με ξέρει»! Κι από αντίδραση, ο Άντονι Κουίν δέχτηκε την πρόταση για την ταινία!

Παρά τη δημοσιότητα γύρω από την ταινία, τα γυρίσματά της άργησαν αρκετούς μήνες να ξεκινήσουν, ενώ όταν το Μάιο του 1978 βγήκε στους κινηματογράφους υπό τον ελαφρά τροποποιημένο τίτλο «The Greek Tycoon» («O Έλληνας μεγιστάνας»απέσπασε γενικά αρνητικές κριτικές.

Μεταξύ των παράπλευρων απωλειών ήταν η Ειρήνη Παππά, η συμμετοχή της οποίας ανακλήθηκε από τους παραγωγούς. Μάλιστα, η Παπά στράφηκε νομικά κατά του Μαστοράκη και των δύο εταιριών παραγωγής (μία αμερικανική και μία αγγλική) διεκδικώντας αποζημίωση ύψους 18.000.000 δραχμών, επικαλούμενη επαγγελματική και ηθική ζημία από τις συμφωνίες και την αναμονή της για το γύρισμα της ταινίας, καθώς από τον  Ιούνιο του 1976, οπότε κλείστηκε η αρχική συμφωνία, μέχρι την άνοιξη του 1977, οπότε η συμφωνία ναυάγησε με ευθύνη των παραγωγών που επέλεξαν μια άλλη ηθοποιό με μικρότερες οικονομικές απαιτήσεις, η Παπά είχε απορρίψεις πλήθος επαγγελματικών προτάσεων. Ως μάρτυρες κατηγορίες προτάθηκαν οι δύο πρωταγωνιστές του «Έλληνα μεγιστάνα», Άντονι Κουίν και Ζακλίν Μπισέ, καθώς και ο σκηνοθέτης Μιχάλης Κακογιάννης. Πάντως, όταν στις 30 Ιανουαρίου 1980 επρόκειτο να εκδικαστεί η αγωγή από το τμήμα εργατικών διαφορών του Μονομελούς Πρωτοδικείου Αθηνών, κανένας από τους αντιδίκους δεν εμφανίστηκε οδηγώντας τη συζήτηση σε ματαίωση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου