Αυτοπροσωπογραφία του βαν Γκογκ |
Ο Βίνσεντ βαν Γκογκ, προσωπικότητα ιδιαίτερη και σε μεγάλο βαθμό προβληματική, υπήρξε ένας από τους μεγαλύτερους ζωγράφους του 19ου αιώνα, ενώ το έργο του παραμένει διαχρονικό και οι πίνακές του "χτυπούν κόκκινο" στο χρηματιστήριο της τέχνης. Όμως εδώ και χρόνια οι ειδικοί προβληματίζονται διαπιστώνοντας ότι πολλοί από τους πίνακες του Ολλανδού ζωγράφου... λευκαίνουν με το πέρασμα του χρόνου. Ποια είναι η αιτία;
Ερευνητές από το πανεπιστήμιο της Αμβέρσας ρίχνουν φως στο μυστήριο. Πήραν ένα πολύ μικρό, λευκό κομμάτι από κάποιον πίνακα της σειράς Σιτοχώραφα του βαν Γκογκ και το ανέλυσαν... στη φύση, μια συννεφιασμένη μέρα. Με τη βοήθεια μικροσκοπίου και με τη χρήση ακτίνων λέιζερ διαπίστωσαν ότι αρχικά, το λευκό αυτό κομμάτι ήταν κόκκινου χρώματος, ζωγραφισμένο μ' ένα σπάνιο είδος μολύβδου, που είναι γνωστό και ως plumbonacrite (θα μπορούσε μια μετάφραση στα ελληνικά να είναι "μολυβδοακρίτης";;), που ανταποκρίνεται στη χημική ένωση 3 PbCO3⋅ Pb(OH)2⋅PbO.
Το plumbonacrite είναι από τα πρώτα συνθετικά χρώματα, γνωστά στον άνθρωπο και φαίνεται ότι ήταν εξαιρετικά αγαπητό στον Βίνσεντ βαν Γκογκ, ο οποίος το χρησιμοποιούσε στους πίνακές του. Μάλιστα, όπως αναφέρουν οι ερευνητές του πανεπιστημίου της Αμβέρσας σε άρθρο τους (που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό "Angewandte Chemie" - διαθέσιμο και online), αυτή είναι η πρώτη καταγραφή χρήσης plumbonacrite σε πίνακα, που χρονολογείται πριν από τα μέσα του 20ου αιώνα!
Ωστόσο, η συγκεκριμένη χημική ένωση έχει το μειονέκτημα ότι τα χρώματα υποβαθμίζονται με την έκθεση στο φως, ώστε ο πίνακας γίνεται πιο λευκός, δηλ. ξεθωριάζει. Επομένως, οι συντηρητές έργων τέχνης θα πρέπει να λάβουν τα απαραίτητα μέτρα, ώστε να προστατέψουν αποτελεσματικότερα τους πίνακες τόσο του Βίνσεντ βαν Γκογκ, όσο και άλλων ζωγράφων που έχουν χρησιμοποιήσει το συγκεκριμένο υλικό στις δουλειές τους, ώστε τα πολύτιμα αυτά έργα τέχνης (τα αυθεντικά) να αντέξουν περισσότερο στο χρόνο.
Σχετικά θέματα:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου