1 Δεκεμβρίου 2011

ΤΑ ΑΓΑΠΗΜΕΝΑ ΜΟΥ ΤΗΣ ΕΡΤ: ΚΩΜΩΔΙΕΣ


 Δεκαετία 1980. Η κρατική τηλεόραση με τα δύο της κανάλια (μέχρι να εμφανιστεί και η ΕΤ3 τον Δεκέμβρη του 1988 στη βόρειο Ελλάδα) κρατούσε συντροφιά σε όλους εμάς, τα παιδιά των αστικών κέντρων που δεν είχαμε χώρο να παίξουμε. Αν δε κάποιος γοητευόταν από τη μαγεία του μικρού κουτιού, είχε μια ποικιλία προγραμμάτων στη διάθεσή του να παρακολουθήσει. Μπορεί η ΕΡΤ στον ενημερωτικό τομέα να ήταν κάτι σαν κέντρο τύπου της πολιτικής εξουσίας, προσέφερε όμως ποικιλία προγραμμάτων, και το σημαντικότερο, απευθύνονταν σε όλες τις ηλικίες εξίσου. Η έλλειψη ανταγωνισμού και η οικονομική κρίση που υπήρχε και τότε δεν αποτελούσαν αφορμή για εκπτώσεις στις τηλεοπτικές εκπομπές.
Σημαντικό κομμάτι αποσπούσαν οι ελληνικές κωμικές σειρές: αγαπημένοι ηθοποιοί του ελληνικού κινηματογράφου με νέους ηθοποιούς στο πλάι τους, σειρές για όλη την οικογένεια, αρκετά αθώες και ανώδυνες, με χαρακτηριστικό τον μικρό αριθμό επεισοδίων. Την εποχή εκείνη δεν υπήρχαν ούτε σαιζόν που ξεκινούσαν τον Σεπτέμβρη και τελείωναν τον Ιούνη, ούτε υπήρχε θέμα πρόωρου κοψίματος μιας σειράς. Όλες είχαν ένα συγκεκριμένο σενάριο με αρχή και τέλος, διάρκειας συνήθως 13 επεισοδίων, και μόνο αν η απήχηση της σειράς ήταν εξαιρετικά μεγάλη δινόταν μια μικρή παράταση. Ας θυμηθούμε όμως κάποιες ελληνικές κωμικές σειρές που βλέπαμε στην ΕΡΤ στα τέλη της δεκαετίας του 80.

Μαντάμ Σουσού: η Άννα Παναγιωτοπούλου σε ρεσιτάλ ερμηνείας υποδυόταν την φαντασμένη ψευτοαριστοκράτισσα μιας λαϊκής γειτονιάς με το pas chic όνομα Μπίθουλας. Η ίδια χαιρόταν να αποκαλεί τον εαυτό της «σνομπαρία», ενώ ο άντρας της, ο Παναγιωτάκης, ιχθυέμπορας στο επάγγελμα την αποκαλούσε διαρκώς «ζαργάνα μου». Οι γείτονες της Σουσούς την έπαιρναν στο ψιλό για τα καμώματα και τις τρέλες της και ορισμένες φορές την εξέθεταν, όπως στο επεισόδιο με το τηλέφωνο που αγόρασε η Σουσού και με το οποίο δήθεν μιλούσε, ενώ δεν είχε περάσει τηλεφωνική γραμμή. Τελικά, η Σουσού κληρονόμησε χρήματα και πραγματοποίησε το όνειρό της να φύγει από τον Μπίθουλα και να μετακομίσει «στα σαλόνια της αριστοκρατίας» παρέα με την υπηρέτρια της, Λεονί, έπεσε όμως θύμα του απατεώνα Καντακουζηνού μέχρι να ξαναγυρίσει ταπεινωμένη στον Παναγιωτάκη σε ένα δραματικό φινάλε.

 Ορκιστείτε Παρακαλώ: ο Γιώργος Μιχαλόπουλος απόλυτα ταυτισμένος με τον ρόλο του προέδρου δικαστηρίου έλυνε υποθέσεις καθημερινής τρέλας με happy end, αφού κανείς ποτέ δεν καταδικαζόταν. Συχνά, στο ρόλο της εισαγγελέως συμμετείχε η Σούλη Σαμπάχ και στο ρόλο της δικηγόρου υπερασπίσεως η Ελένη Φιλίνη.

Ο Ανδροκλής και τα λιοντάρια του: ο Κώστας Βουτσάς, είναι ο Ανδροκλής Καρπερός, χήρος, πατέρας πέντε παιδιών, εκ των οποίων ο ένας γιος είναι παντρεμένος και ένας δεύτερος που δε βλέπουμε ποτέ παρά μόνο - ανεξήγητο! – στους τίτλους του σήριαλ. Η σειρά περιέγραφε τις σχέσεις του Ανδροκλή με τα παιδιά του, με την αδερφή του που ήθελε να τον ξαναπαντρέψει με το ζόρι, με τους συνεργάτες του στη δουλειά αλλά και με την νέα γειτόνισσα του, μια οδοντίατρο που την υποδυόταν η Μάρθα Καραγιάννη και με την οποία ο Ανδροκλής ήταν κρυφά ερωτευμένος. Από τις χαρακτηριστικές σκηνές της σειράς, οι συχνές συνομιλίες του Ανδροκλή με τη φωτογραφία της πεθαμένης γυναίκας του Μαργαρίτας.

Το κανάλι της Βαγγελίτσας: Η Άννα Βαγενά μετέφερε στην τηλεόραση το πετυχημένο επιθεωρησιακό ρόλο της Βαγγελίτσας, που κατέβηκε από το χωριό της στην Αθήνα ως ιδιοκτήτρια ενός νέου τηλεοπτικού καναλιού, του ΝΤΕΡΤ  TV, που στην πορεία ερωτεύτηκε και έναν από τους αστέρες του καναλιού με το χαρακτηριστικό όνομα Ερίκος Φλάς. Η σειρά ήταν αρκετά πρωτοποριακή για την εποχή της σατιρίζοντας την ελληνική πραγματικότητα, σε σενάριο Μιχάλη Ρέππα και Θανάση Παπαθανασίου, ενώ συμμετείχαν και πολύ αξιόλογοι ηθοποιοί. Ο χαρακτήρας της Βαγγελίτσας ήταν τόσο cult όσο και must την εποχή εκείνη με την Βαγενά να την υποδύεται και σε διαφημίσεις, σε βιντεοταινίες, και φυσικά και στο θέατρο. 

Οι σειρές του Γιώργου Κωνσταντίνου: Τρεις κι ο κούκος, Η αλεπού και ο μπούφος, Μη μου γυρνάς την πλάτη. Από τους καλύτερους όχι μόνο ηθοποιούς αλλά και συγγραφείς, ο Γιώργος Κωνσταντίνου έγραψε τη δική του Ιστορία στην ελληνική τηλεόραση, τόσο την κρατική όσο και στην ιδιωτική αργότερα. Καθαρόαιμες οικογενειακές σειρές, με κεντρικό ήρωα έναν άνθρωπο της διπλανής πόρτας-θύμα των συγγενών του που επιμένουν να μπλέκονται στη ζωή του είτε είναι γεροντοκόρος και ερωτευμένος με την πολύ νεότερή του αντίπαλο για μια κληρονομιά Τζοβάνα Φραγκούλη στο «Αλεπού και Μπούφος», είτε περνάει κρίση μέσης ηλικίας και βρίσκεται σε διάσταση με τη σύζυγό του Μίρκα Παπακωνσταντίνου στο «Μη μου γυρνάς την πλάτη» είτε χήρος με παιδιά, όπως στο «Τρεις κι ο Κούκος». Μόνος συμπρωταγωνιστής του Κωνσταντίνου σε όλες τις σειρές, στο ρόλο του μπερμπάντη φίλου, ο Κώστας Παληός.

 Οδός Ανθέων: αλλιώς μία πρώτη εκδοχή του θρυλικού «Ρετιρέ» με άλλους πρωταγωνιστές, την Ελένη Ράντου και τον Δάνη Κατρανίδη. Όταν ο Γιάννης Δαλιανίδης αποσύρθηκε από τον κινηματογράφο δεν έμεινε άπραγος, αλλά ασχολήθηκε με την τηλεόραση. Είναι αλήθεια ότι όλες οι σειρές του είχαν παρόμοιο σενάριο σε γενικές γραμμές και ορισμένοι διάλογοι έμοιαζαν τρομακτικά πολύ, αυτό όμως είναι κάτι που δύσκολα μπορεί να αποφύγει και ο καλύτερος σεναριογράφος με μακρά παρουσία στα πράγματα. Άλλωστε, όταν σήμερα βλέπουμε και ξαναβλέπουμε το Κωνσταντίνου και Ελένης έχοντας μάθει τα επεισόδια απ’ έξω δεν κάνουμε κάτι διαφορετικό εν τέλει. Η Οδός Ανθέων πάντως είναι η πρώτη σειρά του Δαλιανίδη που θυμάμαι.

Προβλήθηκαν και άλλες σειρές στην ΕΡΤ την περίοδο εκείνη, όπως η μεταφορά του θεατρικού έργου του Ψαθά «Οικογένεια Βλαμμένου» με τον Κώστα Ρηγόπουλο, το «Χαμογελάστε Παρακαλώ» επίσης με τον Ρηγόπουλο, «Ο θείος μας ο Μίμης» με τον μεγάλο μας κωμικό Μίμη Φωτόπουλο που δεν την είδα σε πρώτη προβολή, αλλά προβλήθηκε αρκετές φορές σε επανάληψη, όπως και πολλές άλλες σειρές που όμως απλά δεν έτυχε ποτέ να παρακολουθήσω κυρίως λόγω ηλικίας (Τα λιονταράκια του κυρ Ηλία, Τα Καθημερινά κ.ά.). Αν όμως έχει κάποιος να αναφέρει για αυτές τις σειρές με πολύ χαρά να μας γράψει κάτι.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου