22 Ιουλίου 2013

Το μεγαλύτερο cliffhanger στην ιστορία της παγκόσμιας τηλεόρασης και πώς κρατήθηκε επτασφράγιστο μυστικό!


Το "Ντάλας" δεν το παρακολούθησα ποτέ. Αν και υποψιάζομαι ότι πρέπει να παιζόταν στην ελληνική τηλεόραση, όταν ήμουν μπόμπιρας, το αγαπημένο θέμα συζήτησης των ενηλίκων τηλεθεατών στα τέλη της δεκαετίας του '80 ήταν η "Δυναστεία" -μαζί με την "Τόλμη και Γοητεία". Η χρυσή εποχή του Ντάλας ήταν πολύ νωρίτερα, στις αρχές των 80s, όταν όλη η Αμερική και μαζί όλος ο πλανήτης αγωνιούσε να μάθει "Ποιος πυροβόλησε τον Τζέι Αρ". Ήταν το πιο καλά φυλαγμένο μυστικό στην ιστορία της παγκόσμιας τηλεόρασης.

Στις 21 Μαρτίου 1980 ολοκληρωνόταν η τρίτη σαιζόν της σειράς, που προβαλλόταν από το δίκτυο CBS. Προκειμένου οι σεναριογράφοι να κρατήσουν αμείωτο το ενδιαφέρον του κοινού μέχρι το επόμενο φθινόπωρο, σκέφτηκαν να πρωτοτυπήσουν σε σχέση με ό,τι ίσχυε μέχρι τότε στα αμερικανικά τηλεοπτικά ήθη και εισήγαγαν το πρώτο cliffhanger της αμερικανικής, αν όχι της παγκόσμιας τηλεόρασης. Ο απόλυτος κακός του σίριαλ, ο πετρελαιάς Τζέι Αρ Ίουιγκ, έπεσε θύμα δολοφονικής απόπειρας. Κάποιος τον πυροβόλησε στο γραφείο του, αλλά οι τηλεθεατές δεν γνώριζαν ούτε το δράστη ούτε καν την τύχη του πιο αγαπημένου "κακού".  
Οκτώ ολόκληρους μήνες κράτησε η αγωνία. Για την ακρίβεια, επτάμιση μήνες μέχρι να μάθουν οι τηλεθεατές ότι ο Τζέι Αρ τελικά δεν πέθανε και οκτώ μέχρι να μάθουν ποιος τον πυροβόλησε. Το αποκαλυπτήριο επεισόδιο προβλήθηκε στις 21 Νοεμβρίου 1980 και το παρακολούθησαν 83 εκατομμύρια τηλεθεατές σε πρώτη προβολή, περισσότεροι απ' όσους ψήφισαν στις προεδρικές εκλογές λίγες μέρες νωρίτερα, ενώ μέχρι σήμερα παραμένει το δεύτερο δημοφιλέστερο επεισόδιο τηλεοπτικής σειράς στην ιστορία της αμερικανική τηλεόρασης. 
Χαρακτηριστικό της φρενίτιδας, που είχε καταλάβει όλη την Αμερική, ήταν ότι ακόμη και ο Αμερικανός πρόεδρος Τζίμι Κάρτερ, κατά τη διάρκεια της προεκλογικής του εκστρατείας, είχε αστειευτεί σχολιάζοντας ότι η προεκλογική του καμπάνια δεν θ' αντιμετώπιζε οικονομικό πρόβλημα, αν γνώριζε ποιος τελικά είχε πυροβολήσει τον Τζέι Αρ. Δημοσιογράφοι προσπάθησαν να υποκλέψουν τη λύση του μυστηρίου ακόμη και δωροδοκώντας τους σεναριογράφους, όμως ήταν μάταια η προσπάθειά τους. Το μυστικό δεν θα διέρρεε μέχρι την ώρα της προβολής του.
Η κρίσιμη σκηνή, όπου θα γινόταν η μεγάλη αποκάλυψη (η τελευταία του τέταρτου επεισοδίου της τέταρτης σαιζόν), γυρίστηκε πολλές φορές, με διαφορετικό "δράστη" κάθε φορά. Όλοι οι χαρακτήρες "πυροβόλησαν" τον Τζέι Αρ, ώστε να αποφευχθεί κάθε πιθανότητα διαρροής. Όταν θα ερχόταν η στιγμή, οι σεναριογράφοι θα επέλεγαν εκείνο το γύρισμα, όπου ένοχος θα ήταν εκείνο το πρόσωπο, που είχαν επιλέξει εξ αρχής. 
Βέβαια, κάποια στιγμή έπρεπε να γίνει το μοντάζ. Και το μοντάζ δεν μπορεί να γίνει την τελευταία στιγμή. Στη συγκεκριμένη περίπτωση έγινε δύο μέρες πριν την προβολή του επεισοδίου. Μπορεί το 1980 το ίντερνετ να μην υπήρχε ούτε στα πιο τρελά όνειρα του μέσου Αμερικανού, όμως τίποτα δεν θα μπορούσε ν' αποκλείσει τη διαρροή σε κάποια εφημερίδα ή σε τηλεοπτική εκπομπή ανταγωνιστικού καναλιού. Έτσι, η κασέτα με το επεισόδιο κλειδώθηκε σε θησαυροφυλάκιο κάπου στη Νέα Υόρκη, από το οποίο βγήκε λίγο προτού παραδοθεί στο τηλεοπτικό δίκτυο. Έτσι, η έκπληξη δεν χάλασε και -πλην των σεναριογράφων- όλοι, ακόμη και οι ίδιοι οι ηθοποιοί της σειράς, έμαθαν ότι ο δράστης δεν ήταν άλλος από την Κριστίν Σέπαρντ, την πρώην ερωμένη του Τζέι Αρ! 
Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι μέχρι να φτάσουν καν στα πολλαπλά γυρίσματα της επίμαχης σκηνής, οι παραγωγοί είχαν ν' αντιμετωπίσουν πολλά εμπόδια. Κατ' αρχήν, ο Λάρι Χάγκμαν, ο ηθοποιός που υποδυόταν τον Τζέι Αρ Ίουιγκ, ζητούσε σημαντική αύξηση στις απολαβές του πριν την έναρξη των γυρισμάτων για τα επεισόδια της τέταρτης σαιζόν. Οι παραγωγοί το 'παιξαν δύσκολοι, όμως δεν εκμεταλλεύτηκαν το δυνατό τους χαρτί, να άφηναν το χαρακτήρα να σκοτωθεί, και τελικά υπέκυψαν στον οικονομικό εκβιασμό του ηθοποιού.
Εξάλλου, οι Αμερικανοί σεναριογράφοι, το συνδικαλιστικό σωματείο των οποίων είναι από τα πλέον ισχυρά στις ΗΠΑ, κήρυξαν απεργία, με αποτέλεσμα τα πρώτα επεισόδια του σίριαλ να γραφτούν από.. αντικαταστάτες, οι οποίοι δεν είχαν ιδέα για το πώς φαντάζονταν την εξέλιξη της ιστορίας οι πραγματικοί σεναριογράφοι του "Ντάλας". Βέβαια, αυτό τελικά αποδείχτηκε μάλλον θετικό, καθώς ο τηλεθεατής δεν μπορούσε να βρει στα πρώτα επεισόδια κάποιο στοιχείο, που να τον παραπέμπει στη λύση...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου