7 Ιανουαρίου 2013

Οι Τούρκοι τηλεθεατές άρχισαν να γυρνούν την πλάτη τους στα τουρκικά σίριαλ;


"Τα τηλεπαιχνίδια έχουν εκτοπίσει τις σειρές από το θρόνο τους", διαπιστώνει με έκπληξη και... ανησυχία η αγγλόφωνη, τουρκική εφημερίδα Today's Zaman, που επισημαίνει το τουρκικό κοινό ήταν μέχρι πρότινος γνωστό για τον εθισμό του στις εγχώριες σειρές. Η εφημερίδα κατέληξε σ' αυτό το συμπέρασμα βάσει των στοιχείων τηλεθέασης. Ενώ παλιότερα οι σειρές ήταν εκείνες που κυριαρχούσαν στις πρώτες θέσεις του πίνακα θεαματικότητας της τουρκικής τηλεόρασης, τα πράγματα φαίνεται να έχει ανατραπεί. 

Στο ρεπορτάζ της η τουρκική εφημερίδα φέρνει ως παράδειγμα τις μετρήσεις για την τελευταία μέρα του 2012. Στις 31 Δεκεμβρίου, τα τρία δημοφιλέστερα προγράμματα της ημέρας της τουρκικής τηλεόρασης ήταν τρία διαγωνιστικά σόου: το "O Ses Türkiye" ("Ο ήχος της Τουρκίας"), που αποτελεί την τουρκική εκδοχή του αμερικανικού "The Voice", το "Ben Bilmem Eşim Bilir", ένα παιχνίδι όπου συμμετέχουν ζευγάρια και συναγωνίζονται σε αδιάφορες δραστηριότητες όπως αυγοδρομίες, ποιος θα κόψει τα περισσότερα νύχια κλπ. και τέλος το τηλεπαιχνίδι "Kim Milyoner Olmak İster?", δηλαδή το τουρκικό "Ποιος θέλει να γίνει εκατομμυριούχος".
Σίγουρα, θα ήταν λίγο άδικο να κρίνει κανείς βάσει των τηλεθεάσεων μιας ημέρας - και μάλιστα της παραμονής Πρωτοχρονιάς. Έτσι, λοιπόν, έκανα το απλό κι έριξα μια ματιά στους πίνακες τηλεθέασης της τουρκικής τηλεόρασης. Πράγματι, στις 31 Δεκεμβρίου η κατάσταση ήταν περίπου όπως ανέφερε το ρεπορτάζ της εφημερίδας. Ωστόσο, η κατάσταση διαφοροποιείται ελαφρά τις υπόλοιπες μέρες.
Συνήθως δυο-τρία σίριαλ βρίσκονται μεταξύ των πέντε δημοφιλέστερων προγραμμάτων της ημέρας, όπως το "Arka Sokaklar" (κάτι σαν "Κακόφημοι δρόμοι") του Kanal D, που προβάλλεται για έβδομη σαιζόν. Τα μερίδια τηλεθέασης τους, πάντως, κυμαίνονται σε μέτρια επίπεδα - κάτω από 20% - εκτός λίγων εξαιρέσεων, όπως η σειρά "Σουλεϊμάν ο Μεγαλοπρεπής" ("Muhteşem Yüzyıl"). Το επεισόδιο της ιστορικής - και αμφιλεγόμενης στην Τουρκία - σειράς, που προβλήθηκε στις 2 Ιανουαρίου, ήταν μεν το δημοφιλέστερο της ημέρας, ωστόσο το μερίδιο του έφτασε στο φτωχό 26.96%, δηλαδή το παρακολούθησε μόλις ο ένας στους τέσσερις Τούρκους που είχαν ανοιχτούς τους τηλεοπτικούς τους δέκτες την ώρα προβολής. 
Γενικά, τα μερίδια τηλεθέασης των δημοφιλέστερων προγραμμάτων της τουρκικής τηλεόρασης κυμαίνονται σε μέτρια επίπεδα - μεταξύ 10 και 15% - κυρίως λόγω των πολλών καναλιών που εκπέμπουν στη γειτονική χώρα. Επίσης, είναι γεγονός ότι σε γενικές γραμμές, οι Τούρκοι τηλεθεατές μάλλον προτιμούν δελτία ειδήσεων, απογευματινά τοκ σόου και τηλεπαιχνίδια, τα οποία κυριαρχούν στο τοπ10 της ημέρας πίσω από τα 2-3 δημοφιλέστερα σίριαλ και μπροστά απ' όλα τ' άλλα. 
Σε κάθε περίπτωση, η συντηρητική τουρκική εφημερίδα (Today's Zaman) εκφράζει στο ρεπορτάζ της μια ανησυχία για την αναμφίβολη αύξηση της τηλεθέασης των τηλεπαιχνιδιών, πολλά από τα οποία αξιολογούνται ως χαμηλού επίπεδου. Αναφέρει χαρακτηριστικά το "Ben Bilmem Eşim Bilir", όπου ζευγάρια τσακώνονται επειδή π.χ. η σύζυγος δεν μπορεί να φάει ένα συγκεκριμένο αριθμό καυτερών πιπεριών, αλλά και το τραγουδιστικό "İmkansız Karaoke", όπου οι παίκτες διαγωνίζονται στο καραόκε σε αντίξοες συνθήκες. Το συγκεκριμένο παιχνίδι προκάλεσε κύματα διαμαρτυριών στην Τουρκία, όταν σε πρόσφατο επεισόδιο μια παίκτρια υπέστη σοκ, μόλις έπεσε σε δεξαμενή με νερό και φίδια, επειδή σταμάτησε να τραγουδάει.
Τέτοιου είδους προγράμματα αποτελούν το νέο τηλεοπτικό τρεντ στη γειτονική χώρα και προσελκύουν την περιέργεια των τηλεθεατών. Αν η δημοτικότητα τους μεγαλώσει στο προσεχές μέλλον, είναι κάτι που μένει να φανεί στην πράξη, σίγουρα όμως έχουν αρχίσει να επισκιάζουν τη λάμψη των τουρκικών σαπουνιών, τα οποία έχουν αναδειχθεί σε "χρυσωρυχεία" για τους τουρκικούς τηλεοπτικούς σταθμούς, που τα εξάγουν κυρίως στις χώρες της Μέσης Ανατολής και της νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου