25 Νοεμβρίου 2012

Πώς ένα χριστουγεννιάτικο τραγούδι μπορεί να ρίξει έξω τον οικογενειακό προϋπολογισμό


Ένας μόνο μήνας μας χωρίζει από τα Χριστούγεννα κι αυτό πρακτικά σημαίνει ότι  - εκτός όλων των άλλων - τα αυτιά μας θα συνηθίσουν και πάλι στα καθιερωμένα - ελληνικά και ξένα - χριστουγεννιάτικα τραγούδια - στο ραδιόφωνο, στα καταστήματα, παντού. Χαράς ευαγγέλια για τους καταστηματάρχες που ελπίζουν να κάνουν ταμείο - αν το επιτρέψει η οικονομική κρίση. Τα χριστουγεννιάτικα τραγούδια, πάντως, φαίνεται ότι είναι σύμμαχος τους, σύμφωνα με σχετική έρευνα για την επιρροή που ασκεί η μουσική της εορταστικής περιόδου στις καταναλωτικές μας συνήθειες.

Σύμφωνα με τον Eric Spangenberg, κοσμήτορα του College of Business at Washington State University της πόλης Pullman,  η "κατάλληλη εορταστική μουσική" σε συνδυασμό με τις "χριστουγεννιάτικες μυρωδιές" επηρεάζουν την ψυχολογία των καταναλωτών, οι οποίοι παρασύρονται κατά κάποιον τρόπο και περνούν περισσότερο χρόνο στο εσωτερικό ενός καταστήματος, ερευνούν περισσότερο τα ράφια του, αλλά και ξοδεύουν περισσότερα από τα χρήματα που έχουν στο πορτοφόλι τους. Αυτό είναι το συμπέρασμα έρευνας που δημοσιεύτηκε το Νοέμβριο του 2005 στο περιοδικό Journal of Business Direct. 
Όμως, δεν έχουν όλα τα είδη της μουσικής τον ίδιο αντίκτυπο. Η πιο αργή μουσική (slow tempo) κάνει εξίσου πιο αργούς και τους πελάτες. Δεν βιάζονται να κάνουν τα ψώνια τους, αλλά αφιερώνουν περισσότερο χρόνο στην περιήγηση τους μέσα σ' ένα κατάστημα και αυτό συνεπάγεται ν' αφήσουν και περισσότερα χρήματα στο ταμείο. Αντίθετα, όπου επικρατεί πολύ φασαρία, η γρήγορη μουσική, εξίσου βιαστικοί γίνονται και οι πελάτες, οι οποίοι δεν βλέπουν την ώρα να τελειώνουν με τις δουλειές τους μια ώρα αρχύτερα. Πρακτικά, αυτό σημαίνει λιγότερη έρευνας αγοράς, άρα λιγότερα έξοδα για τους ίδιους και λιγότερα έσοδα για το κατάστημα.
Με άλλα λόγια, τα εμπορικά καταστήματα θα πρέπει να βομβαρδίζουν τους πελάτες με την "Άγια νύχτα", τον "Μικρό τυμπανιστή" και το "I'll Be Home for Christmas" του John Gary και να παίζουνε με κράτει το "Feliz Naviadad" του Jose Feliciano, το "Rockin Around the Christmas Tree" της Brenda Lee, το "All I Want for Christmas Is Yoy" της Μαράια Κάρεϊ, αλλά και τα... "Χριστούγεννα" της Δέσποινας Βανδή - αν θέλουμε να πάρουμε τοις μετρητοίς τα συμπεράσματα της παραπάνω έρευνας.
Βέβαια, δεν είναι και λίγοι εκείνοι που δεν επηρεάζονται έτσι εύκολα, καθώς έχουν πραγματικά βαρεθεί ν' ακούνε κάθε χρόνο τα ίδια και τα ίδια χριστουγεννιάτικα τραγούδια από το πρωί ως το βραδύ, όπου σταθούν κι όπου βρεθούν. Η μεγαλύτερη αλυσίδα φαρμακείων του Καναδά (Shoppers Drug Mart Corp.) αναγκάστηκε πριν λίγες μέρες να σταματήσει τα εορταστικά τραγούδια από τα καταστήματα της, επειδή πολλοί πελάτες διαμαρτυρήθηκαν ότι είναι νωρίς ακόμα. 
Ίσως να' χουν και δίκαιο, αν το σκεφτεί κανείς ημερολογιακά, αλλά απ' την άλλη πάλι, πού είναι το κακό, αν το "πνεύμα των Χριστουγέννων" αγγίξει τις καρδιές μας λίγο νωρίτερα απ' ότι επιτάσσει το ημερολόγιο;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου