2 Οκτωβρίου 2012

Ο πρώην "ποδοσφαιριστής" που μεταμόρφωσε τον Γκάντι και 15 αποφθέγματα του ηγέτη που άλλαξε την πορεία της Ιστορίας.


Σε συνέντευξη που παραχώρησε ο Μαχάτμα Γκάντι στο δημοσιογράφο H.N. Brailsford για λογαριασμό της αγγλόφωνης έκδοσης της εφημερίδας Harijan, ιδρυτής της οποίας ήταν ο ίδιος ο Γκάντι, στις 14 Απριλίου 1946, λίγες μέρες μετά την ανακοίνωση του Βρετανού πρωθυπουργού Κλέμεντ Άτλι για την πρόθεση της βρετανικής κυβέρνησης να σκεφτεί σοβαρά την αναγνώριση ενός ανεξάρτητου ινδικού κράτους, ο πρωτοπόρος ηγέτης του κινήματος της "παθητικής αντίστασης" αποκάλυπτε πώς ένας Άγγλος ποδοσφαιριστής ήταν εκείνος που τον έπεισε να προσχωρήσει στο κίνημα για την ανεξαρτησία της Ινδίας.
Στην εισαγωγή της συνέντευξης, ο Brailsford δεν έκρυβε το θαυμασμό του για τον άνθρωπο, με τον οποίο είχε την τιμή να συνομιλεί σε μια ιστορική, όπως αποδείχτηκε εκ των υστέρων, συνέντευξη: "Η όψη του ήταν θαυμάσια και η φυσική του κατάσταση ήταν τόσο καλή, που του έκρυβε χρόνια. Ήταν 77 ετών και φαινόταν δεκαετίες νεότερος. Π Γκάντι είναι ευγενής, αλλά πολύ απλός. Οι τρόποι του δεν προδίδουν ούτε ίχνος στόμφου ή επίπλαστης μεγαλοπρέπειας. Στο πρόσωπο του είναι μονίμως αποτυπωμένο ένα γαλήνιο χαμόγελο. Ακούγοντας τον, κατά έναν περίεργο τρόπο - πραγματικά δεν μπορώ να προσδιορίσω το γιατί - μου έδινε την εντύπωση ότι αυτός ο άνθρωπος μιλάει εξ ονόματος όλης της Ινδίας, ότι είναι η φωνή της". 
Το πιο ενδιαφέρον, ίσως, κομμάτι αυτής της συνέντευξης ήταν το σημείο που ο Μαχάτμα Γκάντι - το πραγματικό όνομα του οποίου ήταν Μοχάντας Καράμτσαντ, ενώ "Μαχάτμα", δηλαδή "μεγάλη ψυχή", τον "βάφτισε" ο Ινδός ποιητής Ραμπιτρανάθ Ταγκόρ - αναφέρθηκε στη μεταστροφή του από υπέρμαχος της διατήρησης του υπάρχοντος στάτους κβο σε αγωνιστή υπέρ της ανεξαρτησίας της Ινδίας: 
"Υπήρξε μια εποχή, κατά την οποία και εγώ έκλινα προς αυτήν την άποψη, άρα εκ των πραγμάτων προτιμούσα αυτή τη μορφή διοίκησης από την ανεξαρτησία. Αυτή ήταν η θέση μου καθ' όλη τη διάρκεια του Α' Παγκοσμίου Πολέμου. Στην αλληλογραφία μου μάλιστα με τον τότε κυβερνήτη της αποικίας, λόρδο Τσέμσφορντ, χρησιμοποιούσα εκφράσεις, οι οποίες από καιρού χρησιμοποιούνται εναντίον μου. Επιθυμούσα να εμφυσήσω στην καρδιά των Ινδών την ίδια αφοσίωση και πίστη στο βρετανικό στέμμα, που θα μπορούσε να τρέφει ένας Άγγλος. Ποιος με "προσηλύτισε" και με έπεισε να προσχωρήσω στο κίνημα της ανεξαρτησίας; Ένας... βρετανός ποδοσφαιριστής!".
Δεν πρόκειται για πραγματικό ποδοσφαιριστή, αλλά για έναν Άγγλο ιερέα και ιεραπόστολο στην Ινδία, τον Τσαρλς Φριρ Άντριους, στενός φίλος και συνεργάτης του Γκάντι, ο οποίος απλά έπαιζε ποδόσφαιρο κατά τη διάρκεια των σπουδών του στο Κέμπριτζ. 
"Χάρη στον Άντριους κατανόησα τι ακριβώς σημαίνει ο τίτλος "βασιλιάς-αυτοκράτορας". Ο βασιλιάς της Βρετανίας είναι βασιλιάς για την επικράτεια του, αλλά αυτοκράτορας για την Ινδία. Μόνο η Ινδία συνιστά την Αυτοκρατορία. Ο πληθυσμός των υπόλοιπων κτήσεων της βρετανικής αυτοκρατορίας ει΄ναι "πρωτοξαδέλφια" σας. Εμείς οι Ινδοί, έχοντας τόσο διαφορετική παράδοση και κουλτούρα, ποτέ δε θα μπορέσουμε να ενσωματωθούμε ως μέλη της βρετανικής οικογένειας.  Αποτελούμε μια μεγάλη οικογένεια εθνών σε παγκόσμιο επίπεδο, αλλά πρέπει να πάψουμε να είμαστε "υποτιμημένο" έθνος. Γι' αυτό λοιπόν προτίθεμαι να διεκδικήσω και κατακτήσω την ανεξαρτησία".
Στην ίδια συνέντευξη ο Γκάντι υπερασπίζεται και την "ειρηνική επανάσταση" που ο ίδιος είχε ξεκινήσει: "Αν στο όνομα της ελευθερίας καταφέρεις να ζεις ακολουθώντας αυτό το "πιστεύω" (αναφερόμενος στη μη χρήση βίας), δεν υπάρχει εξουσία στη γη αυτή που θα μπορέσει να σε βλάψει. Αυτό θα ήταν το μεγαλύτερο κατόρθωμα της Ινδίας και ταυτόχρονα η τεράστια συνεισφορά της στην παγκόσμια πρόοδο".

____________________________

Κάνοντας μια συλλογή από διάφορα αποφθέγματα του Μαχάτμα Γκάντι, μπορούμε να εντοπίσουμε πολλές φράσεις που θα έπρεπε να λάβουμε σοβαρά υπόψη σήμερα, 64 χρόνια μετά το θάνατο του, όταν ένας φανατικός ινδουιστής του επιτέθηκε αφαιρώντας του τη ζωή. Ορισμένα από αυτά είναι και τα εξής:

1. "Η πολιτική του "οφθαλμόν αντί οφθαλμού" θα δημιουργούσε έναν κόσμο από τυφλούς".

2. "Τι επτά κοινωνικά αμαρτήματα: Ο πλούτος χωρίς μόχθο, η πολιτική χωρίς αρχές, η επιστήμη χωρίς ανθρωπιά, η απόλαυση χωρίς συναίσθημα, η παιδεία χωρίς ήθος, το εμπόριο χωρίς εντιμότητα και η λατρεία χωρίς προσωπικές θυσίες".

3. "Οι αδύναμοι ποτέ δε συγχωρούν. Η ικανότητα της συγχώρεσης είναι προσόν του δυνατού".

4. "Όποιος συγχωρεί και αποδέχεται την αδικία είναι δειλός. Υπηρετείς ένα σατανικό σύστημα πιο αποτελεσματικά με το να υπακούς στις διαταγές και στις προσταγές του. ένα σατανικό σύστημα ποτέ δεν αξίζει τέτοια υποταγή. Το να δηλώνεις υποταγή σε αυτό, σημαίνει να είσαι κοινωνός του κακού".

5. "Υπάρχουν δύο είδη ανθρώπων σ' αυτόν τον κόσμο: εκείνοι που παίρνουν τα εύσημα και εκείνοι που κάνουν την πραγματική δουλειά. Λάβετε υπόψη τη συμβουλή μου και ακολουθήστε τους δεύτερους. Εκεί υπάρχει πολύ λιγότερος ανταγωνισμός".

6. "Οι άνθρωποι θα είναι ασφαλείς, μόνο όταν μάθουν να συμπεριφέρονται μεταξύ τους ως ίσοι και αδέλφια. Οποιοδήποτε άλλο σύστημα άμυνας και ασφάλειας είναι μάταιο". 

7. "Γιατί, αν και είμαι ο ηγέτης αυτής της χώρας, ταξιδεύω πάντα στην τρίτη θέση του τρένου; Επειδή δεν υπάρχει τέταρτη".

8. "Είμαι έτοιμος να πεθάνω, αλλά δεν υπάρχει σκοπός για τον οποίο να είμαι έτοιμος να σκοτώσω".

9. "Σχεδόν ό,τι κάνεις είναι ασήμαντο, αλλά είναι σημαντικό να το κάνεις".

10. "Ο ελεύθερος άνθρωπος μπορεί να είναι ελεύθερος και στο κλουβί της φυλακής του".

11. "Οι θρησκείες είναι διαφορετικοί δρόμοι που οδηγούν στο ίδιο σημείο. Τι σημασία έχει που παίρνουμε διαφορετικούς δρόμους, εφόσον φτάνουμε στον ίδιο σκοπό. Ποιος είναι ο λόγος για να μαλώνουμε;". 

12. "Το να αποκαλέσω τη γυναίκα το αδύναμο φύλο, είναι συκοφαντία. Είναι αδικία των ανδρών προς τις γυναίκες. Αν "δύναμη" σημαίνει την κτηνώδη δύναμη, τότε πράγματι η γυναίκα είναι λιγότερο κτηνώδεις από τον άνδρα. Αν σημαίνει την ηθική δύναμη, τότε η γυναίκα είναι απεριόριστα πιο δυνατή από τον άντρα".

13. "Δεν μπορώ να έχω κανένα σεβασμό ή συγκατάβαση για μια κυβέρνηση που πηγαίνει από λάθος σε λάθος, με σκοπό να διατηρείται στην αρχή".

14. 'Ένας άδικος νόμος είναι από μόνος του πράξη βίας. Η σύλληψη για την παραβίαση του ακόμη περισσότερο. Ο νόμος της μη βίας λέει ότι πρέπει ν' αντισταθούμε στη βία όχι απαντώντας με βία, αλλά χωρίς βία. Αυτό το κάνω παραβιάζοντας το νόμο και υποβαλλόμενος ειρηνικά στη σύλληψη και στη φυλάκιση".

15. "Δεν πρέπει να χάνουμε την πίστη στην ανθρωπότητα. Η ανθρωπότητα είναι σαν τον ωκεανό: αν λίγες σταγόνες του ωκεανού είναι βρώμικες, δε γίνεται όλος ο ωκεανός βρώμικος".



Διαβάστε κι αυτό:
Ο Γκάντι, όπως τον περιέγραψε ένας δημοσιογράφος το 1930 σ' ένα εξαιρετικό άρθρο: "Ο Γκάντι δεν πηγαίνει προς τα πράγματα· τα πράγματα πηγαίνουν προς αυτόν".

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου