19 Ιανουαρίου 2013

Σαν σήμερα: 19 Ιανουαρίου


Σήμερα είναι Σάββατο, 19 Ιανουαρίου 2013.


ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ - γενέθλια:
Ημέρα που γεννήθηκαν πολλοί καλλιτέχνες είναι η σημερινή. Ο Έλληνας συνθέτης Γιώργος Χατζηνάσιος γεννήθηκε σαν σήμερα το 1942, ενώ πέντε χρόνια αργότερα γεννήθηκε μια από τις ωραιότερες γυναίκες του ελληνικού κινηματογράφου, η Έλενα Ναθαναήλ (1947-2008).
Άλλοι σημαντικοί άνθρωποι που γεννήθηκαν, όταν το ημερολόγιο έδειχνε 19 Ιανουαρίου, υπήρξαν: η τραγουδίστρια της ροκ Τζάνις Τζόπλιν (1943-1970), που περιλαμβάνεται σταθερά σε όλες τις λίστες των καλύτερων τραγουδιστών όλων των εποχών, ο μετα-ιμπρεσιονιστής Γάλλος ζωγράφος Πολ Σεζάν (`839-1906), ο Αμερικανός συγγραφέας Έντγκαρ Άλαν Πόε (1809-1849), η Αμερικανίδα Πατρίσια Χάισμιθ (1921-1995), δημιουργός του "Ταλαντούχου κυρίου Ρίπλεϊ", αλλά και ο Σκολτσέζος εφευρέτης Τζέιμς Βατ (1736-1819), που θεωρείται ο "πατέρας της ατμομηχανής".

ΕΘΝΙΚΕΣ κ ΑΛΛΕΣ ΕΟΡΤΕΣ:
Όσες Εκκλησίες ακολουθούν το παλαιό ημερολόγιο, σήμερα γιορτάζουν τα Θεοφάνεια. Η σημερινή μέρα αποτελεί δημόσια αργία στη Γεωργία, όπου ονομάζεται Natlisgeba, και στις Αιθιοπία και Ερυθραία, όπου έχει την ονομασία Timkat. Μάλιστα, στις δύο αφρικανικές χώρες, εκτός από τον αγιασμό των υδάτων, γίνεται η περιφορά του Tabot, δηλαδή ένα αντίγραφο της Κιβωτού της Διαθήκης, που αντιπροσωπεύει τη μετατροπή του Ιησού σε Μεσσία. 

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ - info:
Στις 19 Ιανουαρίου 1947, συνέβη το χειρότερο δυστύχημα στην ιστορία της ελληνικής ναυτιλίας. Το πλοίο "Χειμάρρα" είχε αποπλεύσει το πρωί της 18ης Ιανουαρίου από τη Θεσσαλονίκη με προορισμό τον Πειραιά μεταφέροντας 550 επιβάτες και 86 μέλη πληρώματος. Ύστερα από μια στάση στη Χαλκίδα, όπου αποβιβάστηκαν ορισμένοι από τους επιβάτες, και ενώ έπλεε στο Νότιο Ευβοϊκό κόλπο, το πλοίο προσέκρουσε στις βραχονησίδες Βερδούγια, όπως πιθανολογείται. 
Οι πρώτες εκτιμήσεις, ωστόσο, έκαναν λόγο για πρόσκρουση σε νάρκη, ενώ ορισμένοι άφηναν ανοικτό ακόμη και το ενδεχόμενο σαμποτάζ, καθώς το πλοίο μετέφερε περί τους 40 συλληφθέντες κομμουνιστές - ας μην ξεχνάμε ότι βρισκόταν εν εξελίξει ο εμφύλιο πόλεμος - οι οποίοι μεταφέρονταν στην Αθήνα, προκειμένου να παρουσιασθούν στην Επιτροπή Έρευνας του ΟΗΕ. Μάλιστα, οι συλληφθέντες βρίσκονταν αλυσοδεμένοι στο αμπάρι του πλοίου, με αποτέλεσμα οι περισσότεροι από αυτούς να μην μπορούν ν' αντιδράσουν. 
Πάντως, από τις έρευνες απορρίφθηκαν τόσο το ενδεχόμενο σαμποτάζ όσο και της πρόσκρουσης σε νάρκη. Συνολικά, ο αριθμός των νεκρών ανήλθε στους 380 περίπου, ενώ μεταξύ αυτών περιλαμβάνονταν και βουλευτές, στρατιώτες, χωροφύλακες και απλοί πολίτες. Ο Γ. Φρέρης από τη Σύρο, ασυρματιστής του πλοίου "Χείμαρρα" και ένας εκ των διασωθέντων, περιέγραψε με συγκλονιστικό τρόπο στους δημοσιογράφους τις στιγμές της τραγωδίας, όπως τις είχε ζήσει ο ίδιος. Το απόσπασμα που ακολουθεί, δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα ΕΜΠΡΟΣ στις 21.01:
"Το πρωί του Σαββάτου ξεκινήσαμε από τη Θεσσαλονίκη. Κάτω από τη Σκιάθο ο καιρός χάλασε και ο καπετάνιος, για να μην ταλαιπωρήσει τους επιβάτες, αντί να κρατήσει τη γραμμή του για τον Καφηρέα, άλλαξε πορεία προτιμώντας τον Ευβοϊκό. Έτσι ήταν γραφτό. Στις 2.20΄ περάσαμε τον Εύριπο και σταματήσαμε στη Χαλκίδα για λίγο. Στις 4 συνεχίζαμε ομαλά το ταξίδι. Κατά τις 4.15΄- 4.20΄ άκουσα ένα δυνατό κρότο. Το καράβι χοροπήδησε. Νόμισα πως τινάχτηκε για μια στιγμή στον αέρα κι ύστερα ξανάπεσε στο νερό. Βρισκόμαστε κοντά στην Καβαλλιανή, εκατό μέτρα μακριά από τη στεριά. Τα φώτα σβήστηκαν. Η μηχανή είχε σταματήσει να δουλεύει και πυκνό σύννεφο ατμών και ζεματιστού νερού σκέπασε το καράβι. Μπαταρίες δεν υπήρχαν για τον ασύρματο και το σήμα κινδύνου που διατάζει ο καπετάνιος ήμουν ανίσχυρος να το δώσω. 
Εν τω μεταξύ, από παντού ακούγονταν σπαρακτικές κραυγές γυναικών, κλάματα παιδιών, βλαστήμιες ανδρών. Άνθρωποι τρέχουν στο κατάστρωμα, χωρίς να βλέπει ο ένας τον άλλο, σπρώχνονται, κινούνται σ' έναν απερίγραπτο πανικό. Οι φωνές σκεπάζονται από το σφύριγμα των σπασμένων σωλήνων του ατμού.
Τα δευτερόλεπτα που περνούν μεγαλώνουν την αγωνία. Η βία, η δύναμη του ισχυρότερου, τυφλώνουν στον πανικό. Ο σώζων εαυτόν σωθήτω. Ο πλοίαρχος αγωνίζεται μάταια να μεταδώσει την ψυχραιμία του στους επιβάτες.
Ο ύπαρχος Ι. Μπέρτσης κατόρθωσε να κατεβάσει τις βάρκες. Γυναίκες και παιδιά παρακαλούν, αλλά παίρνουν θέση οι πιο δυνατοί. Οι λυγμοί των γυναικών και τα κλάματα των παιδιών δεν λυγίζουν κανένα. Πολλοί έρχονται στα χέρια. Το σκάφος έχει έξι βάρκες. Οι πέντε έχουν κιόλας απομακρυνθεί. Της μιας σπάζουν τα σκοινιά, καθώς την κατέβαζαν, από το βάρος και το φορτίο της άδειασε στη θάλασσα. Εν τω μεταξύ η "Χειμάρρα" συνέχισε το δρόμο προς το θάνατο μέχρι τις 5.10΄ το πρωί. Δηλαδή 50 λεπτά της ώρας περίπου. Στις 5.05΄ πήρε κλίση και η πρύμνη της βούλιαζε.  Στις 5.10' βούλιαξε, αφού ο πλοίαρχος έδωσε το παράγγελμα "εγκατάλειψις πλοίου". 
Τι έγινε δεν περιγράφεται. Κοπαδιαστά άνθρωποι με ουρλιαχτά πέφτανε στο νερό. Πόσοι γλύτωσαν; Από καμιά εξηνταριά που είδα μετά τη βύθιση του πλοίου, ύστερα από κάμποση ώρα ήταν ζωντανοί μόνο εννιά. Μελάνιαζαν μέσα στο παγωμένο νερό. Πιστεύω ότι θα πέθαιναν από ψύξη ή συγκοπή. Τα πτώματα τους, όσοι απέμεναν, τα χρησιμοποιούσαν για σωσίβια, καθώς και άλλα εξαρτήματα του καραβιού που επέπλεαν".


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου