1 Οκτωβρίου 2013

Σαν σήμερα: 1 Οκτωβρίου


Η έκδοση της πρώτης καθημερινής ελληνικής εφημερίδας, μια δήλωση του Ελευθερίου Βενιζέλου που καθόρισε τις πολιτικές εξελίξεις, το χειρότερο σιδηροδρομικό ατύχημα στην Ελλάδα, αλλά κι ένα πολύ σημαντικό γεγονός της παγκόσμιας ιστορίας έγιναν σαν σήμερα, 1η Οκτωβρίου.


Στις 1 Οκτωβρίου 1873 κυκλοφόρησε η πρώτη καθημερινή ελληνική εφημερίδα, η "Εφημερίς"  με διευθυντή (ιδρυτή) το Δημήτρη Κορομηλά και συντάκτη τον Ιωάννη Καμπούρογλου, ο οποίος λίγα χρόνια αργότερα θα ίδρυε τη δική του εφημερίδα με τον καθ'όλα ανταγωνιστικό τίτλο "Νέα Εφημερίς".
Όπως έγραφε στο πρώτο της φύλλο η "Εφημερίς", "θέλει εκδίδοσθαι την δεκάτην πρωινήν ώραν, θέλει δε πωλείσθαι ανά τας οδούς και κατά τα κεντρικώτερα μέρη της πόλεως αντί λεπτών ΠΕΝΤΕ", ενώ τα τρία πρώτα φύλλα της εφημερίδας θα διανέμονταν "δωρεάν ως δείγμα εν Αθήναις, εις δε τας επαρχίας και το εξωτερικόν μόνον τα δύο πρώτα φύλλα σταλήσονται δωρεάν".

Στις 1 Οκτωβρίου 1922, ο Ελευθέριος Βενιζέλος επιβεβαίωσε την απόφασή του ν' αποσυρθεί οριστικά από την πολιτική ζωή της Ελλάδας μιλώντας σε δημοσιογράφους στο Λονδίνο. Ο Βενιζέλος είχε αποσυρθεί μετά την ήττα του στις εκλογές της 1ης Νοεμβρίου 1920, όμως οι φήμες για επιστροφή του στην Ελλάδα και στα πολιτικά πράγματα της χώρας είχαν φουντώσει, όταν αποδέχτηκε πρόταση να εκπροσωπήσει τη χώρα στη διάσκεψη για τη ρύθμιση των ελληνοτουρκικών συνόρων μετά την κατάρρευση του μικρασιατικού μετώπου και την ήττα του ελληνικού στρατού. Τελικά, ο Βενιζέλος θα επέστρεφε στην πολιτική πολλά χρόνια αργότερα, το 1928. 
Η δήλωση του Βενιζέλου της 1ης Οκτωβρίου 1922 είχε ως εξής:
"Η από του πολιτικού βίου αποχώρησίς μου είνε οριστική. Η σημερινή δράσις μου δεν έρχεται εις αντίφασιν προς την απόφασιν ταύτην. Εδέχθην να υπηρετήσω την χώραν μου υπό την ιδιότητα αντιπροσώπου της Κυβερνήσεως, όπως μετά την ήτταν εξασφαλίσω εις αυτήν την ειρήνην, ης έχει μεγάλην ανάγκην. Ήτο υπηρεσία απλού πολίτου, υπηρεσία την οποίαν κατά την στιγμήν ιδία της δυστυχίας, δεν ήτο δυνατόν ν' αποποιηθώ".

Στις 1 Οκτωβρίου 1946, το ειδικό διεθνές δικαστήριο της Νυρεμβέργης, που είχε συσταθεί για να δικάσει ως εγκληματίες πολέμου υψηλόβαθμα στελέχη των Γερμανών ναζί, ανακοίνωσε την ιστορική απόφασή του. Από τους 22 κατηγορουμένους, οι δώδεκα καταδικάστηκαν σε θάνατο δι' απαγχονισμού, οι τρεις σε ισόβια κάθειρξη, μικρότερες ποινές επιβλήθηκαν στους τέσσερις, ενώ τρεις κατηγορούμενοι (φον Πάπεν, Σαχτ και Φρίτσε) κρίθηκαν αθώοι.

Στις; 1 Οκτωβρίου 1968 συντελέστηκε το χειρότερο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα ελληνικά χρονικά. Στις 18.11΄ η υπ' αριθμ. 9304 αμαξοστοιχία, που είχε ξεκινήσει το δρομολόγιό της από την Κυπαρισσία, αναχώρησε από το σταθμό Δερβενίου του νομού Κορινθίας, ενώ δέκα λεπτά αργότερα από τον ίδιο σταθμό αναχώρησε μια δεύτερη αμαξοστοιχία, η υπ' αριθμ. 306, αφετηρία της οποίας ήταν ο Πύργος Ηλείας. Το δεύτερο από τα τρένα είχε αναπτύξει μεγαλύτερη ταχύτητα από το επιτρεπτό, ώστε σύντομα συγκρούστηκε με το πρώτο έχοντας αναπτύξει ταχύτητα 40 χιλιομέτρων/ώρα. 34 άνθρωποι έχασαν την ζωή τους, οι περισσότεροι από το τελευταίο βαγόνι του πρώτου τρένου, ενώ 125 τραυματίστηκαν.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου