22 Νοεμβρίου 2015

We love Μπεμπέκα: Το who is who της πιο αγαπημένης θείας στην ιστορία της ελληνικής τηλεόρασης


Γεννημένη στην Αθήνα το Δεκέμβριο του 1929, η Άννα Κυριακού έπαιξε για πρώτη φορά στο θέατρο στα πλαίσια μιας σχολικής παράστασης στο θέατρο Κεντρικόν σε ηλικία έξι μόλις ετών. Στα 15 της, κρυφά από τους γονείς της, προσπαθούσε να δώσει εξετάσεις σε διάφορες δραματικές σχολές, όμως την απέρριπταν λόγω ηλικίας. Τελικά, αφού πρόσθεσε στα ψέματα κανά δυο χρόνια, κατάφερε και εισήλθε στη σχολή του Εθνικού Θεάτρου, απ' όπου αποφοίτησε τον Ιούλιο του 1948, παράλληλα με το Γυμνάσιο. Το Σεπτέμβριο της ίδιας χρονιάς έκανε το επίσημο θεατρικό της ντεμπούτο στο θέατρο Ρεξ στο θίασο της Μαρίκας Κοτοπούλη ("Κάρμεν").

Σε αφιέρωμα ελληνικής εφημερίδας της Αλεξάνδρειας παρουσιαζόταν ως "ο τύπος της μεταπολεμικής νέας. Η κοπέλα του σουίγκ, της σάμπας και της ράσπας. Λεπτεπίλεπτη, ανάερη, μινιόν, κομψή και ωραία. Με κατάξανθα μαλλιά και κατάλευκη επιδερμίδα. Με ξενική αγγλοσαξωνική εμφάνιση και ντροπαλό νοικοκυρίστικο ύφος".
Από τις πρώτες της μεγάλες θεατρικές επιτυχίες ήταν οι παραστάσεις "Άνθρωπος του 49", "Οκέι" του θιάσου Σαμαρτζή, "Δεσποινίς ετών 39" δίπλα στο Βασίλη Λογοθετίδη, "Φίλησε και πες το" δίπλα στους Μανωλίδου - Παπά κλπ. Γρήγορα εμφανίστηκε και στον κινηματογράφο σε ταινίες όπως ο θρυλικός "Μεθύστακας", "Τέσσερα σκαλοπάτια", "Προ παντός ψυχραιμία", "Ριρίκα" όπου είχε τον πρωταγωνιστικό ρόλο, ενώ πιο γνωστές είναι οι εμφανίσεις της στις ταινίες "Ζητείται ψεύτης" και "Ζητείται επειγόντως γαμπρός". Στην τελευταία, προσπαθούσε να συνετίσει τη Ρένα Βλαχοπούλου να σοβαρευτεί και να μη σκέφτεται τους γάμους.
Περίπου τρεις δεκαετίας μετά, η Άννα Κυριακού θα έγραφε τηλεοπτική ιστορία ως η έξω καρδιά θεία Μπεμπέκα, που με το προχωρημένο της μυαλό ξεμυάλιζε τις τρεις ανιψιές της, Όλγα, Μαρία και Ειρήνη Χαρίτου, στις ανεπανάληπτες "Τρεις Χάριτες". Ποια ήταν όμως η θεία Μπεμπέκα; Τι μάθαμε για εκείνη μέσα από τα 90 επεισόδια της σειράς (συν ένα ακόμη, εορταστικό), όπως επίσης για τον... αόρατο θείο Αριστείδη και τις επίσης αόρατες φίλες της; Ρούφηξα όλη τη σειρά, που ευτυχώς είναι διαθέσιμη στο youtube, και σας παρουσιάζω το πιο πλήρες προφίλ της μοναδικής, της πιο αγαπημένης θείας της ελληνικής τηλεόρασης, της Μπεμπέκας.

ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Ήταν η "πολύ, πολύ μικρότερη" αδερφή του πατέρα των τριών Χαρίτων, τον οποίο φαίνεται ότι αγαπούσε πολύ. Τόσο, που δεν δίστασε μπροστά στις κόρες του πότε ν' αποκαλέσει τον μακαρίτη "τσαχπίνη" και πότε ν' αποκαλύψει ότι απατούσε τη μάνα τους για επτά χρόνια με μια δικηγόρο και μια άλλη περίοδο με μια συμβολαιογράφο!

Ο πατέρας της ονομαζόταν Επαμεινώνδας Χαρίτος, ήταν μακεδονομάχος και υπόδειγμα μπερμπάντη άνδρα, αφού είχε δύο γυναίκες: μία στην Αθήνα (η γιαγιά των Χαρίτων, που ονομαζόταν Όλγα ή Μαρία) και μία στη Θεσσαλονίκη.

Ήταν παντρεμένη με τον Αριστείδη, αγνώστου επιθέτου, με τον οποίο απέκτησαν μία κόρη - τουλάχιστον. Με τον Αριστείδη ζούσαν σ' ένα ανατολικομεσημβρινό, ρετιρέ οροφοδιαμέρισμα στον πέμπτο όροφο της οδού Ξενοφώντος 34. Αριθμός τηλεφώνου: 6868357.

Δυστυχώς το διαμέρισμα το έκαιγε ο ήλιος κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού και ίσως αυτός ήταν ο λόγος που η Μπεμπέκα ξημεροβραδιαζόταν στο σπίτι της Ειρήνης, το οποίο βρισκόταν σε κοντινή απόσταση. Βέβαια, η Μπεμπέκα ξημεροβραδιαζόταν στο σπίτι της και την άνοιξη και το φθινόπωρο και το χειμώνα, αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία.

Δήλωνε "αντικομφορμίστρια", που πάει "κόντρα στο ρεύμα". Είχε έντονη οικολογική συνείδηση και ήταν εναντίον του κυνηγιού και των γουνών.

Ως μαθήτρια ήταν "πολύ στουρνάρι" (κατά τα λεγόμενά της) στα μαθηματικά, καθώς μέχρι τη Γ΄ Γυμνασίου νόμιζε ότι ο αλγόριθμος ήταν... χωριό στην Ημαθία. Άλλωστε, σε κάποιο επεισόδιο μας αποκάλυψε ότι ως μαθήτρια είχε κάνει κι εκείνη τα σκονάκια της.

Μικρή, ζωγράφισε ηλιοβασιλέματα.

Ξένες γλώσσες: γαλλικά κατά δήλωσή της, αλλά σε κάποιο επεισόδιο βοήθησε τις τρεις ανιψιές της να μάθουν ιταλικά, όταν εκείνες ονειρεύονταν να γνωρίσουν από κοντά τον Μαρτσέλο Μαστρογιάνι.

Αγαπημένο δροσιστικό ρόφημα: οι λεμονίτες.

Αγαπημένα τραγούδια: το "Πρόσωπο με πρόσωπο" της Ελευθερίας Αρβανιτάκη, αλλά και το "Αν είναι να κολαστώ" της Σοφίας Βόσσου.

Όταν ήταν με αγνώστους ή ήθελε να κάνει εντύπωση, έπινε τον καφέ σκέτο ή με λίγη ζάχαρη. Όταν όμως ήταν με γνωστούς, τον έπινε σερμπέτι.

Σ΄ ένα παλιό κουτί αλεύρι έκρυβε τα πολύτιμα κοσμήματά της, αν και μετά από την κατά λάθος αποκάλυψη της κρυψώνας σε δύο διαρρήκτες σκεφτόταν να τα κρύψει στο καζανάκι της τουαλέτας. Πιθανόν βρήκε άλλη κρυψώνα τελικά, αφού την ιδέα της την πρόδωσε κατά λάθος στους ίδιους διαρρήκτες.

Ήταν αρκετά συναισθηματική και έβαζε εύκολα τα κλάματα, αν υποψιαζόταν ότι κάτι έπαθαν οι ανιψιές της (π.χ. όταν η Όλγα δεν την αναγνώριζε λόγω αμνησίας ή όταν μπερδεύτηκε η αγγελία της Μαρίας στην εφημερίδα και η Μπεμπέκα νόμιζε ότι η ανιψιά της προσέφερε ερωτικό μασάζ), ενώ το πήρε κατάκαρδα όταν πληροφορήθηκε από ένα μικρό παιδάκι ότι οι Χάριτες όχι μόνο της είχαν πει ψέματα ότι θα πήγαιναν για σαββατοκύριακο στο Λουτράκι, ενώ στην πραγματικότητα είχαν κανονίσει για Πήλιο με μια φίλη τους, αλλά την έλεγαν και "γκρινιάρα" πίσω από την πλάτη της. Ταράχτηκε τόσο - και δίκαια - που ορκίστηκε να μην τις ξαναμιλήσει, αλλά τις συγχώρεσε χωρίς δεύτερη σκέψη, όταν οι αδερφές Χαρίτου είχαν μπλεξίματα με την αστυνομία μετά από μια απίθανη παρεξήγηση.

Όταν είχε την υποψία ότι μπορεί να φαρμάκωσε κατά λάθος τις ανιψιές της με ποντικοφάρμακο, ήταν πρόθυμη να αυτοκτονήσει τρώγοντας την ύποπτη τούρτα, που είχε φτιάξει με τα χεράκια της!

Αγαπούσε πολύ και τον Αντρέα, για ένα ρουσφέτι του οποίου αμέσως ενεργοποίησε μια γνωριμία της με βουλευτή, ενώ πάντα τον παραχάιδευε και δικαιολογούσε τις πράξεις του.

Μελανό σημείο η σούπερ ρατσιστική ατάκα: "Από τον Κονγκολέζο, που είναι μαύρος κατράμι, καλύτερα ο Ινδός, που σπάει λίγο η μαυρίλα". (Αυτό ειπώθηκε, όταν η Όλγα ανησυχούσε ότι η Τέτη θα της έφερνε κάποιον αλλοδαπό για γαμπρό. Βέβαια, σε προηγούμενο επεισόδιο - με αφορμή και πάλι την Τέτη, που γνώρισε στην Όλγα έναν Ιάπωνα φίλο της - η Μπεμπέκα έφερνε ως παράδειγμα την κόρη μιας φίλης της, που είχε παντρευτεί άνδρα από το Κογκό!)


Ο ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ (ΚΑΙ ΑΛΛΟΙ ΑΝΔΡΕΣ ΣΤΗΝ ΖΩΗ ΤΗΣ ΜΠΕΜΠΕΚΑΣ)

Μεγάλος έρωτας της Μπεμπέκας ήταν ο Αριστείδης. Σ' ένα επεισόδιο της σειράς ισχυριζόταν ότι αυτός ήταν ο μοναδικός άντρας στην ζωή της, κάτι που όμως είχε "σκυλομετανιώσει". Ε, λοιπόν, δεν ήταν! Κατά τη διάρκεια της Κατοχής ήταν ερωτευμένη μ' έναν Εγγλέζο ονόματι Μπίλυ, ο οποίος κρυβόταν στο υπόγειο του σπιτιού της οικογένειας Χαρίτου, ενώ εκείνη του κατέβαζε συνέχεια φαγητό κι ας μην ήξερε γρι αγγλικά.

Πώς όμως ξεκίνησε ο μεγάλος αυτός έρωτας μεταξύ Αριστείδη και Μπεμπέκας; Μπορεί στο δωδέκατο επεισόδιο η ίδια να διακήρυττε ότι μια ταινία θρίλερ ήταν καλύτερη από την ιστορία της γνωριμίας τους, ωστόσο σ' ένα από τα πρώτα επεισόδια της σειράς μάθαμε ότι η γνωριμία τους ξεκίνησε σ' ένα μπαλ μασκέ, όπου ο Αριστείδης ήταν ντυμένος Ντόμινο. 

Όταν γνωρίστηκαν, η Μπεμπέκα ήταν αδύνατη, όμως πάχυνε, επειδή ο Αριστείδης την ήθελε σαν την Ανίτα Έγκμπεργκ. Έτσι, έκανε υπερτροφρία τρώγοντας ένα βαζάκι μαρμελάδα στην καθισιά της.

Και ενώ η ακριβής χρονολογία του γάμου αμφισβητείται, ο μακεδονομάχος πατέρας της Μπεμπέκας αρχικά ήταν αντίθετος. Δεν άφηνε να γίνει ο γάμος και η Μπεμπέκα βγήκε στο μπαλκόνι απειλώντας να πηδήξει. Δεν τό κανε, αλλά πολλά χρόνια μετά έδειχνε... μετανιωμένη: "Όσο σκέφτομαι αναδρομικώς το γάμο μου, ίσως θα έπρεπε να είχα πηδήξει τότε" αναγνώριζε σε κάποια έκρηξη ειλικρίνειας. Ο γάμος παραλίγο να μη γινόταν, καθώς την τελευταία στιγμή, όπως ήταν ντυμένη με το νυφικό, η Μπεμπέκα έπαθε ταραχή και κρύφτηκε στην ντουλάπα του σπιτιού της, απ' όπου βγήκε ύστερα από δέκα λεπτά. "Ε, ήταν και άβολα", όπως δικαιολογήθηκε στις ανιψιές της.

Ο Αριστείδης εν ήταν πάντα πιστός στην Μπεμπέκα, αλλά την είχε απατήσει με μια ντιζέζ, μια ανθοπώλιδα και μια νηπιαγωγό. Δηλαδή αυτές γνώριζε η Μπεμπέκα και αυτές ανέφερε η ίδια στο πρώτο επεισόδιο, όταν παρηγορούσε την πρόσφατα απατημένη Μαρία προσπαθώντας μάταια να την πείσει ότι η απιστία των ανδρών είναι "ψύλλου πήδημα" κι ότι ο μόνος σοβαρός λόγος χωρισμού θα ήταν αν η Μαρία είχε πιάσει το σύζυγό της να την απατά με τον καλύτερό του φίλο!

Μεγαλώνοντας ο Αριστείδης τιθάσευσε τις σεξουαλικές ορμές του, σε βαθμό να καταντήσει - κατά δήλωση της συμβίας του - "μονόχνοτος και βαρετός". "Αν είχε γκόμενα, θα έδειχνε ότι είναι ζωντανός άνθρωπος" αποφάνθηκε η Μπεμπέκα, όταν σε κάποιο επεισόδιο ήταν αποφασισμένη να πάρει ακόμη και διαζύγιο από τον Αριστείδη, παρόλο που ομολογούσε ότι αν μάθαινε πως της ήταν άπιστος, πρώτα θα τον σκότωνε!

Και η Μπεμπέκα πάντως δεν ήταν και πολύ αθώα. Σ' ένα επεισόδιο παραδέχτηκε ότι το μάτι της πάντα... έπαιζε ("μόνο, δυστυχώς"). Θεωρητικά ήταν πρόθυμη να συνάψει σχέση ακόμη και με νεότερο άνδρα: "όχι βέβαια κανέναν αρκουδόμαγκα", αλλά με κάποιον καλοβαλμένο "σαν τον Αντρέα", τον ανιψιό της - προκαλώντας το χλευασμό των τριών Χαρίτων για τα γούστα της στους άνδρες!

Κάποια στιγμή, ένα παλιό της φλερτ γύρισε ύστερα από 20 χρόνια απουσίας και την ξαναήθελε, αλλά εκείνη ήταν ήδη παντρεμένη με τον Αριστείδη, στον οποίο και έμεινε πιστή. Μια άλλη φορά αναφέρθηκε σ' έναν επίσης παλιό έρωτα (ήταν άραγε ο ίδιος;), που είχε συναντήσει κάποτε στο τραμ, ώστε κατέβηκε τέσσερις στάσεις μετά τον προορισμό της.

Ιδιαίτερα κολακευμένη ένιωσε η Μπεμπέκα κι όταν ένας νεαρός, εργαζόμενος σε βουλκανιζατέρ, της φώναξε "Πού πας, μανάρα μου"!

Για την Μπεμπέκα, αιτία τσακωμών αλλά και... διαζυγίου ήταν το κόλλημα του Αριστείδη με την τηλεόραση. Όλη μέρα βρισκόταν στο σπίτι και καθόταν στο καναπέ με το τηλεκοντρόλ στο χέρι. Αγαπημένα του τηλεοπτικά προγράμματα ήταν το "Τούτι Φρούτι" και ο πόλεμος στον Περσικό κόλπο. Εξάλλου η Μπεμπέκα, που ήταν "ανήσυχος άνθρωπος και από τη φύση της αντιμιλιταριστικός τύπους", είχε βαρεθεί επί 30 χρόνια ν' ακούει τις ιστορίες του Αριστείδη από τη μάχη στο Ελ Αλαμέιν, στο Μασαμαντρούκ, την απόβαση στο Ρίμινι και τις μάχες στο Τομπρούκ.

Στις μάχες αυτές, ο Αριστείδης έμαθε τη συνταγή ενός Βεδουίνου για ν' αντέχει την ζέστη κι από τότε, όποτε έχει καύσωνα, τρώει τρεις κουταλιές αλάτι την ημέρα!

Το ποτήρι ξεχείλισε, όταν ο Αριστείδης πρότεινε να περάσουν το Πάσχα στα Καλάβρυτα με το Σύλλογο Ιερολοχιτών Ριμινιτών, ενώ αρχικά είχαν κανονίσει να πάνε στην Κρήτη παρέα με την Καιτούλα την Κότσαρη, που ήταν η κολλητή της Μπεμπέκας. Η Μπεμπέκα όχι απλά έφυγε από το σπίτι της, αλλά αντί να πάει στην κόρη της, εγκαταστάθηκε στο σπίτι της Ειρήνης. Βέβαια μετά από λίγες μέρες έπαιξε επανασύνδεση, όμως στο μεταξύ δεν έχασε την ευκαιρία ανεκμετάλλευτη και γνώρισε δύο άνδρες. Ο ένας ονομαζόταν Ιάκωβος και τον γνώρισε στο σπίτι μιας φίλης της, της Βικτόριας. Όμως ο γαμπρός λάκισε, πέφτοντας στην παγίδα των αδερφών Χαρίτου, οι οποίες φρόντισαν να θάψουν τη θεία τους - πίσω από την πλάτη της - μ' ένα σωρό μυθεύματα.

Πιο σοβαρά ήταν τα πράγματα με το δεύτερο κύριο που γνώρισε η Μπεμπέκα κατά το σύντομο χωρισμό της από τον Αριστείδη. Αυτόν τον γνώρισε στο σπίτι μιας άλλης φίλης - και η Μπεμπέκα είχε πολλές φίλες, όλες τους σούπερ κοινωνικές. Ονομαζόταν Αλκιβιάδης Πλαστήρας, ήταν εισαγωγέας ειδών υγιεινής και είχε πολλά κοινά με τον Αριστείδη. Είχε πολεμήσει στην Κορέα και του άρεσε ν' αφηγείται πώς τραυματίστηκε κοντά στον ποταμό Γιαλού κατά τη διάρκεια περιπολίας με το δεκανέα Σιμσιρίκη. Επίσης, ήταν φανατικός τηλεθεατής της αναμετάδοσης του πολέμου στον Περσικό κόλπο, την οποία και έγραφε σε βιντεοκασέτες. Ε, δεν ήθελε και πολύ η Μπεμπέκα για να ξαναγυρίσει στον Αριστείδη!

Ελάττωμα του Αριστείδη, το ροχαλητό. "Αν είναι να πετάμε όποιον ροχαλίζει από το παράθυρο, τον Αριστείδη έπρεπε να τον έχω πετάξει από την πρώτη νύχτα του γάμου μας" ήταν η σαφέστατη δήλωσή της, προτού η Μπεμπέκα αποκαλύψει το μυστικό που της εξασφαλίζει έναν ήσυχο ύπνο: οι κλωτσιές!

Τι άλλες λεπτομέρειες γνωρίζουμε για τον Αριστείδη:
- Όσο ήταν αρραβωνιασμένοι με την Μπεμπέκα, κατά τη διάρκεια ενός θαλάσσιου ταξιδιού τον πήρε ο ύπνος στη σαμπρέλα, έπεσε στη θάλασσα και τελικά τον μάζεψαν από τ' ανοιχτά μ' ένα ψαροκάικο.
- Έπασχε από ζάχαρο.
- Σ' ένα τηλεπαιχνίδι κέρδισε μια φριτέζα.
- Κάθε φορά που μένει μόνος στο σπίτι, αισθάνεται άρρωστος.
- Ο αδερφός του γαμπρού του ήταν φίλος με τον τότε κυβερνητικό βουλευτή (άρα δεξιών ιδεολογικών αποχρώσεων) Κλέωνα Παπατζάλα, όραμα του οποίου ήταν να ενώσει την Αθήνα με την Αίγινα οδικώς! Ο Αρειστείδης και η Μπεμπέκα είχαν κάθε θάρρος να του ζητούν κάποιες... εξυπηρετήσεις!
- Γενικά, ήταν αποστασιοποιημένος από τις αδερφές Χαρίτου. Ακόμη κι όταν συνόδεψε την Μπεμπέκα στο σπίτι τους πηγαίνοντας σ' ένα μπαλ μασκέ, δεν μπήκε μέσα, αλλά κόρναρε από το αυτοκίνητο ανυπόμονα. Γαϊδουριά του το ότι δεν παραβρέθηκε ούτε στο γλέντι μετά το γάμο του Ανδρέα.

Η ΚΟΡΗ ΤΗΣ ΜΠΕΜΠΕΚΑΣ

Δεν την είδαμε ποτέ και η αλήθεια είναι ότι σπάνια η Μπεμπέκα ή οι Χάριτες αναφέρονταν σ' εκείνη. Ποτέ δεν μάθαμε τ' όνομά της. Μάλιστα, οι τρεις ξαδέρφές της την αποκαλούσαν "η κόρη της Μπεμπέκας", από το οποίο συμπεραίνουμε ότι οι σχέσεις τους δεν ήταν και πολύ θερμές.

Από τα λίγα που γνωρίζουμε για εκείνη είναι ότι ήταν παντρεμένη, έμενε στη Γλυφάδα και ήταν αρκετά κακομαθημένη. Όταν μια φορά της είχε μπει μια αγκίδα στο δάχτυλο, σήκωσε τον κόσμο, ώστε η Μπεμπέκα κατέβηκε μέχρι τη Γλυφάδα για να της τη βγάλει μ' ένα τσιμπιδάκι φρυδιών!

Όταν η κόρη της έδινε εξετάσεις για το πανεπιστήμιο, η Μπεμπέκα δεν την άφηνε ούτε το κρεβάτι να στρώνει, για να μην κουράζεται.

Ήταν μοναχοκόρη; Όλα δείχνουν πως ναι, ωστόσο γρίφος ήταν μια αναφορά της Μπεμπέκας ότι "Ποτέ δεν καταδέχτηκα να φοβερίσω τα παιδιά μου με ναρκωτικά στην Κόκα Κόλα" (στο 30ο επεισόδιο της σειράς). Ήταν μια λογική μητέρα και μπράβο της, αλλά... προς τι ο πληθυντικός αριθμός; Πόσα παιδιά είχε και μας τα κρύβανε;

Λογικά, η Μπεμπέκα δεν είχε εγγόνια, αλλιώς δεν μπορούμε να φανταστούμε ότι θα τα παρατούσε για να ασχολείται τόσο πολύ με τις ζωές των ανιψιών της. 


Η ΚΑΙΤΟΥΛΑ ΚΟΤΣΑΡΗ ΚΑΙ ΟΙ... ΑΛΛΕΣ

Η καλύτερη φίλη της Μπεμπέκας - πέρα από τις ανιψιές της - ήταν η Καιτούλα η Κότσαρη, για την οποία και μιλούσε συνέχεια. Για την Καιτούλα γνωρίζουμε ότι:
- Στον καύσωνα του '90 έπεσε τέζα στο κρεβάτι από τη θερμοπληξία.
- Συνέστησε στην Μπεμπέκα το "Εκκρεμές του Φουκό".
- Οι οικογένειές τους έκαναν μαζί διακοπές στην Ικαρία το καλοκαίρι του 1990
- Λίγους μήνες αργότερα, όλη η οικογένεια Κότσαρη κρεβατώθηκε από τη γρίπη, κάτι που μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι τουλάχιστον η Καιτούλα ήταν αδύναμος οργανισμός, επιρρεπής στις αρρώστιες χειμώνα-καλοκαίρι.
- Έπεισε την Μπεμπέκα να συμμετέχει ενεργά στις δραστηριότητες του Πνευματικού Συλλόγου της περιοχής τους.
- Μαζί κάνανε ρεβεγιόν τα Χριστούγεννα του 90.
- Έσπευσε να ειδοποιήσει τηλεφωνικά την Μπεμπέκα για την αγγελία της Μαρίας στην εφημερίδα, που δήθεν προσέφερε ερωτικό μασάζ.
- Ένα διάστημα έκαναν μαζί με την Μπεμπέκα ψυχανάλυση στον δρ. Αρίστο Ποταμιάνο - αργότερα φλερτ της Ειρήνης.
- Γνώριζε και το τηλέφωνο ενός ωραίου φυσιοθεραπευτή, τον οποίο έσπευσε να συστήσει και η Μπεμπέκα στις ανιψιές της. Γενικά, η Καιτούλα ήταν δικτυωμένη και είχε πρόχειρα τα τηλέφωνα διαφόρων ωραίων ανδρών.
- Όταν της επιτέθηκε επιδειξίας, εκείνη γύρισε ατάραχη και του είπε: "Τι να κοιτάξω, καλέ; Σιγά! Αυτό είναι όλο κι όλο;"
...................................

Η Μπεμπέκα όμως ήταν ιδιαίτερα εξωστρεφής και κοινωνικός άνθρωπος, έτσι είχε πολλές γνωριμίες. Άλλες φίλες της Μπεμπέκας:

- η κυρία Κουτελιδάκη, στην οποία μάλιστα είχε ριχτεί ένας άγνωστος μπροστά στην πολυκατοικία της, ενώ ένας άλλος της είπε κάτι πρόστυχο.

- η κυρία Πιργάντη, η οποία δάνεισε στην Μπεμπέκα και τις αδερφές Χαρίτου το εξοχικό της, το οποίο ήταν σε άθλια κατάσταση, ενώ παράλληλα είχε δώσει κλειδί και σε μια άλλη φίλη της. Και μπορεί η Μπεμπέκα να δήλωνε ότι "αυτά τα απρόοπτα νοστιμίζουν μια εκδρομή", γεγονός όμως είναι ότι για την κυρία Πιργάντη δεν ξανακούσαμε να γίνεται λόγος!

- η Ρουμπίνη, η οποία στον καύσωνα του '90 εγκατέλειψε άρον-άρον το ρετιρέ της και οικογενειακώς - μαζί με τη Φιλιππινέζα τους - μετακομίσανε στο υπόγειο. Με άλλα λόγια, η Ρουμπίνη ήταν αρκετά ευκατάστατη. (Άραγε χάρη στη Ρουμπίνη γνώριζε η Μπεμπέκα το τηλέφωνο του πρακτορείου "Ακίνο Ελλάς", που διέθετε Φιλιππινέζες... "πρώτης ποιότητας", βοηθώντας ανεπιτυχώς τις ανιψιές της να βρουν οικιακή βοηθό;)

- Μια άλλη πάλι, το όνομα της οποίας δεν γνωρίζουμε και δεν αποκλείεται να ήταν μία από τις προαναφερθείσες, ξεσήκωσε όποια πλαστική επέμβαση βρήκε πρόχειρη και απέκτησε το στόμα της Μπριζίτ Μπαρντό, τη μύτη της Βίβιαν Λι και τα μάτια της Μπέτι Ντέιβις.

- Στο σπίτι μιας άλλης εισέβαλαν διαρρήκτες και ξήλωσαν μέχρι και τον μπιντέ.

- Μια άλλη πάλι έκανε πράγματα, που στη συνέχεια δεν θυμόταν, επειδή είχε μπει μέσα της μια ψυχή, που ταξίδευε στο χρόνο και βρήκε προσωρινά ένα σώμα!

- Επίσης ήξερε έναν κύριο, που τον φώναζαν... Τζένη!

Σε δύο επεισόδια αναφέρονται επίσης κάποια Βιβή και κάποια Νίτσα, στις οποίες όμως - παραδόξως πώς - δεν είχε συμβεί κάτι εξωφρενικό.

Υπήρχαν βέβαια και οι ανώνυμες φίλες, σε συγγενικά πρόσωπα των οποίων είχαν συμβεί ουκ ολίγα. Ο άνδρας μιας εξ αυτών ξαφνικά άρχισε να νομίζει ότι του μιλούσε ο σκύλος τους. Τα πιο πολλά πάντως - ερωτικής φύσης πάντα - συνέβαιναν στις κόρες αυτών των ανώνυμων φίλων. Για παράδειγμα, η κόρη μιας φίλης της είχε παντρευτεί άνδρα από το Κογκό, ο οποίος και την είχε στα πούπουλα. Η κόρη κάποιας άλλης ερωτεύτηκε έναν ηλεκτρολόγο, όταν εκείνος πήγε στο σπίτι της για δουλειά μισής ώρας, και σε μια εβδομάδα αρραβωνιάστηκαν. Η κόρη πάλι μιας άλλης γνωστής της παντρεύτηκε τον ταχυδρόμο, που της έδωσε συστημένο γράμμα. Μιας άλλης η κόρη ερωτεύτηκε τον άντρα της από τη φωνή του και μόνο, όταν εκείνος πήρε λάθος τηλέφωνο από ένα καθαριστήριο. Τώρα εργάζονται και οι δύο στο ίδιο καθαριστήριο. Μια άλλη κόρη φίλης πάλι ερωτεύτηκε δι' αλληλογραφίας έναν άντρα από την Αυστραλία και μετακόμισε στη Μελβούρνη.

Φίλη δεν τον λες, αλλά και σε ποια κατηγορία να τον βάλεις; Ο μανάβης της Μπεμπέκας γνωρίζουμε ότι πήγε μέχρι την Γ΄ Δημοτικού, αλλά όλη μέρα ακούει στο ραδιόφωνο το κουλτουριάρικο Τρίτο Πρόγραμμα!


ΧΟΜΠΙ

Της άρεσαν οι αισθηματικές ταινίες με φτωχούς που ξεκινούν από το τίποτα και στη συνέχεια πλουτίζουν. Με την Ειρήνη νοίκιαζαν συχνά βιντεοκασέτες - τότε δεν υπήρχαν τα dvd - και τις παρακολουθούσαν παρέα τα σαββατόβραδα. Κάποια στιγμή όμως βαρέθηκε τα μελό και τό ριξε σε ταινίες τρόμου, στις όποιες άλλοτε πρωταγωνιστούσε μια καλόγρια ζόμπι, άλλοτε βρικολάκιαζε η συννυφάδα της πρωταγωνίστριας κλπ.

Αγαπούσε πολύ τα ζώα και ειδικότερα τα σκυλιά. Μέχρι και ζιπουνάκι έπλεξε στον Πατσατσούφα (παρέα με την Όλγα), του έκανε κουπεπέ, ενώ δεν έχασε την ευκαιρία να τον πάρει μάτι στην πρώτη του απόπειρα να γίνει... άντρας!

Δίπλωμα οδήγησης πήρε μόλις την... ενδέκατη φορά που έδωσε εξετάσεις. Τις πρώτες δέκα είχε κοπεί στο σαλίγκαρο. Βέβαια ο Αριστείδης ουδέποτε την εμπιστεύτηκε για να της δώσει τα κλειδιά του αυτοκινήτου.

Παρακολουθούσε τη μόδα και ενίοτε έδινε σχετικές συμβουλές στην ανιψιά της. Για παράδειγμα, το καλοκαίρι του 90 γνώριζε - και μάθαμε κι εμείς - ότι το τάνγκα "έδινε και έπαιρνε" στο Σαν Τροπέ και τις Κάννες. Μάλιστα ήταν έτοιμη και η ίδια να βγει στις παραλίες με τάνγκα, αλλά δεν την άφησε ο Αριστείδης, ο οποίος, αφού τη σκυλόβρισε, απείλησε να φύγει από το σπίτι αποκαλώντας την "Τσιτσιολίνα".

Φυσικά δεν θα μπορούσε να μη γνωρίζει τα πάντα για τις δίαιτες, συνιστώντας μάλιστα στην Όλγα ν' ακολουθήσει τη δίαιτα των αστροναυτών, όταν εκείνη φοβήθηκε να βγει στην παραλία με δυο παραπανίσια κιλά.

Η Μπεμπέκα ήταν φιλότεχνη. Πήγαινε - κατά δήλωσή της - σ' όλα τα εγκαίνια εκθέσεων ζωγραφικής, ενώ στο σπίτι της είχε έναν πίνακα του Μυταρά και δύο του Φασιανού. Μεγάλη της αδυναμία το "Μάθημα Ανατομίας" του Ρέμπραντ, που της προκαλούσε ανατριχίλες.

Ένα διάστημα παρακολουθούσε μαθήματα χορού, ζωγραφικής, κινηματογράφου και αργαλειού στον Πολιτιστικό Σύλλογο της περιοχής, ήθελε να μάθει ακορντεόν, ενώ πεπεισμένη ότι "Ο καθένας μας κρύβει μέσα του έναν ηθοποιό", ετοιμαζόταν να παίξει και στο μονόπρακτο "Ανθρώπινη Φωνή" του Ζαν Κοκτό για λογαριασμό της ερασιτεχνικής αυλαίας του συλλόγου. Το ερώτημα είναι πώς τα συνδύαζε όλα, όταν πού την έχανες πού την έβρισκες, επισκεπτόταν τις αγαπημένες της ανιψιές.

Μια περίοδο είχε κόλλημα με τα πνευματιστικά τραπεζάκια και επικοινωνούσε με διάφορα, διάσημα πνεύματα, όπως με την Ελισάβετ της Αγγλίας.

Αργότερα κόλλησε με το χαρτάκι (ποκίτσα με διπλό μαμούθ και πιπίνι!) και στρωνόταν σε καρεδάκια με τις φίλες της Ζωζώ, Ρίκα και Νίτσα, ενώ παρέσυρε και την Ειρήνη, στο σπίτι της οποίας κατέφυγαν (χωρίς τη Νίτσα), επειδή οι άντρες τους τις έδιωχναν.

Σπεσιαλιτέ της οι τούρτες, στις οποίες έδινε αισθαντικά ονόματα, όπως: Έκσταση, Ερεθιστική και Γαλλικό Φιλί. Αν και καλή μαγείρισσα, η αχίλλειος πτέρνα της ήταν τα μελομακάρονα, τα οποία ποτέ δεν πετύχαινε, προκαλώντας τα ειρωνικά σχόλια του Αριστείδη.


Η ΜΠΕΜΠΕΚΑ ΚΑΙ ΟΙ ΔΙΑΚΟΠΕΣ

Κάτι που το διαμέρισμά της ήταν αντολικομεσημβρινό, κάτι που δεν άντεχε να πηγαίνει κάθε καλοκαίρι διακοπές στην Αιδηψό για τα μπάνια του Αριστείδη, η Μπεμπέκα δεν είχε και την καλύτερη εικόνα για το καλοκαίρι: "Είναι η χειρότερη εποχή του χρόνου. Καλύτερα να μην ερχόταν ποτέ. Να πηγαίναμε κατ' ευθείαν από την άνοιξη στο φθινόπωρο" ευχόταν στις ανιψιές της, προτού αρχίσει ν' απαριθμεί τα ελαττώματα της συγκεκριμένης εποχής: "Κουνούπια, ζέστη, νέφος και οι διακοπές στην Αιδηψό". Αντίθετα, πίστευε ότι "το Σεπτέμβρη είναι οι καλύτερες διακοπές - το μικρό καλοκαιράκι".

Και μπορεί να παρομοίαζε την Αιδηψό με "κολυμβήθρα του Σιλωάμ", αφού "όπου κι αν γυρίσεις, το μάτι σου βλέπει γέρους", ωστόσο η ίδια ονειρευόταν διακοπές στη Μύκονο, όπου "γίνεται το μεγάλο ντράβαλο". "Τόσα κοσμικά χούφταλα πάνε κάθε καλοκαίρι" ήταν το αφοπλιστικό της επιχείρημα, ενώ διαφωνούσε με την Ειρήνη για το αν θα πήγαιναν στη Μύκονο ή στις Μηλιές Πηλίου, όταν η Μπεμπέκα αποφάσισε να κάνει την επανάστασή της και να πάει για πρώτη φορά διακοπές χωριστά από τον Αριστείδη. Άλλωστε, σ' ένα έγκυρο περιοδικό είχε διαβάσει ότι "οι χωριστές διακοπές τονώνουν τη σχέση", αν και "αυτή η σχέση (σ.σ. ο γάμος με τον Αριστείδη) δεν θέλει τόνωση, θέλει επισκευή και πέταμα".

Ήταν δε τόσο ενθουσιασμένη από την προοπτική αυτής της επανάστασης η Μπεμπέκα, ώστε άλλαξε μυαλά και εκεί που καταριόταν το καλοκαίρι, διακήρυττε ενθουσιασμένη: "Καλοκαίρι = θάλασσα, παραλία, νησί". Άλλο που τελικά, όπως δηλαδή γινόταν συνήθως, υπέκυψε στην απειλή του Αριστείδη ότι θα τη χώριζε, αν έκαναν χωριστές διακοπές, και συμβιβάστηκε με το ταξίδι στην Ικαρία μαζί με την Καιτούλα την Κότσαρη και το σύζυγό της.

Απωθημένο της να ταξίδευε στην τότε Σοβιετική Ένωση, ν' άκουγε μπαλαλάικα στις όχθες του Βόλγα και να τη σήκωναν λεβέντες Λευκορώσοι χορεύοντας "Καλίνκα".


Η ΜΠΕΜΠΕΚΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΡΙΑ

Η Μπεμπέκα ήταν φανατική αναγνώστρια βιβλίων. Μεταξύ άλλων διάβασε:
- "Το εκκρεμές του Φουκώ" του Ουμπέρτο Έκο. Της το είχε προτείνει - ποιος άλλος; - η Καιτούλα η Κότσαρη.
Παρότι πολλές φορές η Μπεμπέκα, όπως και οι τρεις Χάριτες εξάλλου, περηφανευόταν για την πνευματική της καλλιέργεια, το συγκεκριμένο βιβλίο δεν της άρεσε ιδιαίτερα. Αντίθετα, το στόλισε κανονικά με χαρακτηρισμούς όπως: "Άρτσι, μπούρτζι και λουλάς είναι", "Πολύ μυστήριο είναι... πολύ ασυνάρτητο...πετάγεται από θέμα σε θέμα...", "Ή αυτός που το έγραψε ήταν μεθυσμένος ή εγώ είμαι χαζή".
Βέβαια, όταν αργότερα θα φλέρταρε με κάποιον κύριο Τάσο σε μια παραλιακή ταβερνούλα, όσο οι ανιψιές της ξεροψήνονταν κάνοντας ηλιοθεραπεία, θα άλλαζε τελείως γνώμη, αφού το βιβλίο ήταν αγαπημένο αυτού του Τάσου. "Όσο πιο πολύπλοκο είναι ένα βιβλίο, τόσο πιο πολύ μ' αρέσει" ήταν η νέα της κριτική ματιά.

- "Διχασμένο Δειλινό", αγνώστου.
Ήταν ένα βιβλίο που θύμιζε άρλεκιν. Ο βασικός ήρωας, ο Ραούλ Σεβάγκο, ήταν παντρεμένος με μια σταρ του Χόλιγουντ, την Πεπίτα ντελ Ρίο. Όταν πήγε διακοπές στην Καραϊβική, γνώρισε μια νεαρή ιθαγενή, την Ζαλόγκα, που κάθε πρωί του πήγαινε στην καμπίνα του φρούτα. Απ' ό,τι καταλαβαίνουμε, γεννήθηκε αίσθημα μεταξύ τους, όμως το τέλος ήταν δραματικό, αφού ένα μοιραίο δειλινό, εκεί που ο Ραούλ κολυμπούσε στη θάλασσα, τον δάγκωσε ένας καρχαρίας και πέθανε!

- "Ο θάνατος της οικογένειας" του Ντέιβιντ Κούπερ. Από το βιβλίο αυτό ξεσήκωσε και ορισμένα τσιτάτα για την οικογένεια, ότι "είναι ένας μηχανισμός αλλοτρίωσης των ανθρώπων", αλλά και "ένα πολιτιστικό φαινόμενο μιας πατριαρχικής κοινωνίας, που βρίσκεται σε κρίση σήμερα, όπως κι ο καπιταλισμός".

- "Άθλιοι" του Βίκτορος Ουγκό

- Στη Μεταπολίτευση διάβασε το Κόκκινο βιβλιαράκι του Μάο, αλλά και το "Φωτιά και τσεκούρι" του Ευάγγελου Αβέρωφ!
.....................................................

Πέρα από βιβλία, η Μπεμπέκα διάβαζε και διάφορα... "έγκυρα" περιοδικά, από τα οποία ξεσήκωνε διάφορα τσιτάτα, όπως:
- "Οι χωριστές διακοπές τονώνουν τη σχέση".
- "Η συνεχής ερωτική συνάφεια (σ.σ. το σεξ) κουράζει και η ερωτική πλήξη είναι η ασθένεια του καιρού μας".
Εξάλλου, σ' ένα τέτοιο "έγκυρο" περιοδικό διάβασε - και φυσικά έσπευσε να ενημερώσει σχετικά την Όλγα, τη Μαρία και την Ειρήνη - ότι σε μια κυρία από το Σινσινάτι τηλεγραφούσε το πνεύμα του άνδρα της κάθε δεύτερο Ψυχοσάββατο!




Ακολουθεί και δεύτερο μέρος του αφιερώματος:
Οι βιτριολικές ατάκες της θείας Μπεμπέκας από τις "Τρεις Χάριτες"

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου