12 Νοεμβρίου 2016

3 ανέκδοτα από την ζωή του Μαρκ Τουέιν

"Ήμασταν δυο δίδυμα αδέρφια, ο Μαρκ και ο Ουίλιαμ. Μοιάζαμε σαν δυο σταγόνες νερό! Όταν μας έκανε το πρώτο μας λουτρό, η μαμή αντιλήφθηκε ότι ο ένας από τους δυο μας είχε  επωφεληθεί μιας στιγμής αφηρημάδας της για να πνιγεί. Κανείς δεν μπόρεσε ποτέ να εξακριβώσει ποιος από τους δυο μας είχε επιζήσει!. Να είμαι άραγε ο Μαρκ; Ή να είμαι ο Ουίλιαμ; Δεν ξέρω! Αυτή θα είναι η παντοτινή τραγωδία της ζωής μου"! Με αυτήν την ιστορία συνήθιζε ο διάσημος αμερικανός συγγραφέας Μαρκ Τουέιν να αφηγείται τη γέννησή του. Μια ιστορία χαρακτηριστική του μοναδικού χιούμορ, για το οποίο ήταν γνωστός καθ' όλη τη διάρκεια της ζωής του. 

Βέβαια, το αληθινό όνομα του συγγραφέα του "Τομ Σόγιερ" και των "Περιπετειών του Χάκλεμπερι Φιν" ήταν Σάμουελ Λάγκχορν Κλέμενες. Το ψευδώνυμο του το επέλεξε μια μέρα, όταν εργαζόταν ως καπετάνιος ενός ατμόπλοιου στον ποταμό Μισισίπι. Εκεί στο ποτάμι βρισκόταν ένας αφροαμερικανός βθομετρητής, ο οποίος μετρούσε την κοίτη του ποταμού και φώναζε π.χ. "Μαρκ Ουάν" (δηλαδή "Σημείωσε ένα"), "Μαρκ Τουέιν" (δηλ. "Σημείωσε δύο") κλπ. Ο εργάτης εκείνους μιλούσε την ιδιαίτερη διάλεκτο των Αφροαμερικανών της εποχής εκείνης (κάπου στα μέσα του 19ου αιώνα), γι' αυτό και το "του" το έλεγε "τουέιν".  Η ιδιαίτερη αυτή έκφραση προξένησε μεγάλη εντύπωση στον Σάμουελ Κλέμενς, που αργότερα την υιοθέτησε ως το επίσημο ψευδώνυμό του, με το οποίο έμεινε στην ιστορία της αμερικανικής λογοτεχνίας.
Όμως αυτό δεν είναι ένα αφιέρωμα στην ζωή και στην καλλιτεχνική δημιουργία του Μαρκ Τουέιν, αλλά ένα μικρό αφιέρωμα στα ανέκδοτα της ζωής του, αστεία περιστατικά που - ανεξάρτητα από τα αν έγιναν όντως έτσι ή αν ήταν απλά φανταστικές ιστορίες - καταδεικνύουν τον εκρηκτικό συνδυασμό καλής αίσθησης του χιούμορ και υψηλότατης ευφυίας. 

1. Μια μέρα, ο Τουέιν μπήκε σ' ένα βιβλιοπωλείο και ζήτησε ν' αγοράσει ένα βιβλίο.
- Πόσο κάνει; ρώτησε το βιβλιοπώλη. 
- Τέσσερα δολάρια, του απάντησε εκείνος. Και ακολούθησε ένας καταπληκτικός διάλογος, που κατέδειξε πώς το πνεύμα έχει μεγαλύτερη αξία από τα χρήματα!
- Λόγω της ιδιότητάς μου ως δημοσιογράφος, δικαιούμαι κάποιας έκπτωσης. Έτσι δεν είναι; ήταν η άμεση απόκριση του Τουέιν, όταν άκουσε την τιμή.
- Φυσικά!
- Επιτρέψτε μου να σας πω ακόμα ότι είμαι και συγγραφέας πολλών μυθιστορημάτων και ότι συνεπώς δικαιούμαι και άλλη έκπτωση.
- Ορθότατα!
- Εκτός τούτου, είμαι μέτοχος του οίκου σας και σύμφωνα με το καταστατικό δικαιούμαι και άλλη έκπτωση.
- Μάλιστα, κύριε!
- Τέλος, λαμβάνω την τιμή να συστηθώ. Είμαι ο Μαρκ Τουέιν και σας παρακαλώ να το λάβετε υπόψη σας για το λογαριασμό.
- Στις διαταγές σας, κύριε! 
- Πόσα, λοιπόν, σας οφείλω;
- Μα, τίποτε, κύριε. Απεναντίας, ύστερα από όλες αυτές τις ιδιότητές σας και τις ανάλογες εκπτώσεις, σας οφείλω εγώ ένα δολάριο!

2. Μια άλλη φορά, ένας φανατικός θαυμαστής του Μαρκ Τουέιν, ο οποίος μάλιστα φαίνεται ότι του έμοιαζε πολύ, έστειλε τη φωτογραφία του στο συγγραφέα ζητώντας να του γράψει ένα σχόλιο για την καταπληκτική αυτή ομοιότητα. Και εκείνος του απάντησε:
"Η φωτογραφία σας μου μοιάζει περισσότερο απ' ό,τι μοιάζω εγώ με τον εαυτό μου! Γι' αυτό την έκανα κορνίζα και την κρέμασα στο μπάνιο μου πάνω από τον καθρέφτη, για να μπορώ να ξυρίζομαι κάθε πρωί κοιτάζοντας τον εαυτό μου"!

3. Οι φίλοι του Τουέιν ανησυχούσαν επειδή εκείνος κάπνιζε πάρα πολλά τσιγάρα. "Μα, δεν είναι απόλαυση πια αυτό, αλλά πάθος!", του έλεγαν. Και εκείνος τους απαντούσε: "Ναι, αλλά είναι πάθος διαρρυθμισμένο. Έτσι, δεν καπνίζω ποτέ, όταν τρώω και όταν κοιμάμαι"!



Δεν είναι ένα από τα ανέκδοτά του, αλλά έχει σχέση με τον συγγραφέα:

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου