31 Δεκεμβρίου 2022

Ποιες ομάδες υποστήριζαν στο ποδόσφαιρο οι Έλληνες σταρ της δεκαετίας του 1960;

Τη δεκαετία του ’60, όταν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και οι influencers αποτελούσαν τρελό σενάριο επιστημονικής φαντασίας, τα «είδωλα» του μέσου Έλληνα είχαν κυρίως τρεις πηγές προέλευσης: το ποδόσφαιρο, τον κινηματογράφο και το τραγούδι. Ο δε συνδυασμός τους πάντα προσείλκυε το ενδιαφέρον είτε επρόκειτο για κάποιον -πραγματικό ή φημολογούμενο- ερωτικό δεσμό αγαπημένου ποδοσφαιριστή με μία σταρ του κινηματογράφου ή του τραγουδιού είτε για κάποιο γκάλοπ του τύπου σχετικά με τις οπαδικές προτιμήσεις αγαπημένων καλλιτεχνών της εποχής.

Το 1962 στον τύπο δημοσιεύτηκαν τουλάχιστον δύο γκάλοπ με αυτό το ερώτημα, τα οποία εντόπισα... εξ αντανακλάσεως: το ένα αναδημοσιεύτηκε στο νεοϋορκέζικο Εθνικό Κήρυκα στις 08.07.1962, ενώ το δεύτερο μνημονεύτηκε σ’ ένα αφιέρωμα του αείμνηστου Πάνου Γεραμάνη το 1993 (το οποίο επίσης εντόπισα από αναδημοσίευσή του στην ελληνική εφημερίδα της Νέας Υόρκης).

Ποιες ήταν όμως οι απαντήσεις των Ελλήνων καλλιτεχνών στις δύο αυτές έρευνες σχετικά με τις αγαπημένες τους ομάδες; Ξεκινάω με τους αδιαμφησβήτητα ένθερμους οπαδούς -μέχρι αποδείξεως του αντιθέτου.

ΟΙ ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ

v Ανδρέας Μπάρκουλης («από παιδί, ίσως γιατί γεννήθηκε και κατοικεί ακόμη στον Πειραιά»)

v Κώστας Κακαβάς

v Ίλια Λιβυκού (παρότι ως ποδοσφαιριστή θαύμαζε περισσότερο απ’ όλους τον Λινοξυλάκη του Παναθηναϊκού!)

v Κάκια Αναλυτή (μοιράζοντας μάλιστα το θαυμασμό της και στους 11 ποδοσφαιριστές της ομάδας «ισομερώς»)

v Γκέλυ Μαυροπούλου (και μάλιστα παραδεχόταν ότι είχε αρκετούς καυγάδες περί τα ποδοσφαιρικά με το σύζυγό της Στέφανο Στρατηγό, που υποστήριζε τους «πράσινους»)

v Μάρω Κοντού

v Έφη Οικονόμου

v Χριστίνα Σύλβα

v Μάρθα Καραγιάννη («Παρ' όλον ότι διαζύγιο απ' τον άντρα της Μίμη Στεφανάκο, σέντερ μπακ των ερυθρολεύκων, μένει πιστή στην ομάδα της, όπως μας τόνισε η ίδια» έγραφε το δημοσίευμα)

v Μιχάλης Νικολινάκος (ο οποίος ένα διάστημα γυμναζόταν στο γήπεδο Καραϊσκάκη φορώντας την ερυθρόλευκη φόρμα)

v η τραγουδίστρια Καίτη Μπελίντα

v Μάνος Χατζιδάκις (ο οποίος μάλιστα εκείνη την εποχή είχε δώσει συναυλία για την κατασκευή του γηπέδου της ομάδας)

 

ΟΙ ΠΑΝΑΘΗΝΑΪΚΟΙ

v Γιώργος Φούντας («ο φανατικότερος από τους καλλιτεχνικούς οπαδούς του ΠΑΟ»)

v Κούλα Αγαγιώτου

v Μιράντα Μυράτ

v Στέφανος Στρατηγός

v Χρήστος Ευθυμίου

v Ανδρέας Ντούζος

v Αλέκος Αλεξανδράκης («πράσινος από τότε που γεννήθηκε»)

v Βασίλης Αυλωνίτης

v Μίμης Φωτόπουλος

v Ζωζώ Σαπουντζάκη

v Μίκης Θεοδωράκης («έξαλλος» οπαδός της ομάδας)

v Μανώλης Χιώτης

v Μαίρη Λίντα

v Ρίκα Διαλυνά

v Νάνα Μούσχουρη

v Γιώργος Μουζάκης (ο συνθέτης του ύμνου του Παναθηναϊκού)

v Βασίλης Τσιτσάνης

v Γιάννης Βογιατζής


ΑΕΚ

v Μπεάτα Ασημακοπούλου

v Άννα Μπράτσου

v Ρίτα Μυράτ

v Κώστας Χατζηχρήστος («ο φανατικότερος οπαδός της ΑΕΚ»)

Η αγάπη του Χατζηχρήστου για την ΑΕΚ ήταν τόσο μεγάλη, ώστε κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων για τη θρυλική ταινία «Ο Ηλίας του 16ου» είχε διακόψει το γύρισμα και, ντυμένος όπως ήταν με τη στολή του αρχιφύλακα, πλησίασε τον αιφνιδιασμένο παίχτη της ομάδας, Κώστα Νεστορίδη.

ΑΛΛΕΣ ΟΜΑΔΕΣ - ΟΥΔΕΤΕΡΟΙ

Τον δικέφαλο του Βορρά (ΠΑΟΚ) ψήφισε η Καίτη Λαμπροπούλου, ενώ οπαδοί του Απόλλωνα Καλαμαριάς δήλωσαν ο Στέλιος Καζαντζίδης και η Μαρινέλλα. 

Ο Διονύσης Παπαγιαννόπουλος επέλεξε μια ομάδα του τόπου καταγωγής του, τον Παναιγιάλειο, ενώ η Σούλη Σαμπάχ την... Α.Ε. Μαρασλείου!

Διπλωματική ήταν η απάντηση της Τζένης Καρέζη, η οποία δήλωσε φίλαθλος και όχι οπαδός: «Στα πρόσωπα των Νεστορίδη [σ.σ. της ΑΕΚ], Πολυχρονίου [σ.σ. του Ολυμπιακού] και Λινοξυλάκη [σ.σ. του Παναθηναϊκού] θαυμάζω όλους τους ποδοσφαιριστές μας, ανεξαρτήτως συλλογικής προτίμησης».

Κατά το παράδειγμα της Καρέζη, η Αλίκη Βουγιουκλάκη δήλωσε θαυμάστρια της εθνικής ομάδας. Ωστόσο ο συντάκτης θεώρησε σωστό να καταγράψει την προσωπική του πεποίθηση, ότι «η καρδιά της είναι "κόκκινη", δηλαδή Ολυμπιακή» και ότι «Για να συσκοτίσει αυτήν την προτίμησή της, φωτογραφήθηκε παλαιότερα με τους άσσους του "Παναθηναϊκού" Λινοξυλάκη και Πανάκη».

Ουδέτεροι δήλωσαν επίσης ο Νίκος Ρίζος («Λατρεύει, όπως λέει ο ίδιος, την μεγαλύτερη ελληνική ομάδα, χωρίς να καθορίζει ποια είναι») και η Γεωργία Βασιλειάδου, η οποία -προφανώς με χιουμοριστική διάθεση- τάχθηκε με την... Εθνική Ενόπλων!

ΑΜΦΙΣΒΗΤΟΥΜΕΝΟΙ

Υπάρχουν όμως και κάποιες ευθέως αμφισβητούμενες απαντήσεις -ή φερόμενες ως απαντήσεις- οι οποίες έρχονται σε αντίθεση με άλλες γνωστές δηλώσεις των καλλιτεχνών.

Στους οπαδούς του Ολυμπιακού συγκαταλεγόταν η Μελίνα Μερκούρη, η οποία εμφανιζόταν να ξεχωρίζει απ’ όλους τους Έλληνες ποδοσφαιριστές τον άσσο των ερυθρόλευκων Μίμη Στεφανάκο, παρότι είχε καταστήσει γνωστά τα φιλοπαναθηναϊκά αισθήματά της μέσα από συνέντευξή της ήδη από το Φεβρουάριο του 1960 χωρίς πολλά περιθώρια παρερμηνειών: «Είμαι Παναθηναϊκός. Αντιπαθώ τον Ολυμπιακό, γιατί οι φίλαθλοί του είναι εγωιστές», είχε δηλώσει τότε.

Από την άλλη, ως βαμμένος «πράσινος» εμφανιζόταν ένας από τους πλέον φανατικούς οπαδούς του Ολυμπιακού μεταξύ των ηθοποιών, ο αξέχαστος κωμικός Νίκος Σταυρίδης. Στα πλαίσια του αφιερώματος του δημοσιογράφου Παύλου Γεραμάνη το 1993, ο άσσος του Παναθηναϊκού Ανδρέας Παπαεμανουήλ θυμόταν πώς ο Σταυρίδης του είχε φωνάξει από τη σκηνή του θεάτρου Ακροπόλ κατά τη διάρκεια μιας παράστασης: «Παπαεμμανουήλ, θα σας σκίσουμε, ρε, την άλλη Κυριακή»... προκαλώντας τα χειροκροτήματα των θεατών. Βέβαια, αυτό έγινε στα πλαίσια πειράγματος, αφού μετά το τέλος της παράστασης ο ηθοποιός πλησίασε τον ποδοσφαιριστή, τον αγκάλιασε και τον φίλησε, όπως επέτασσε το σαβουάρ βιβρ.

Εξάλλου, η αγάπη του Σταυρίδη για το ποδόσφαιρο και τον Ολυμπιακό αποτυπώθηκε και κατά τη διάρκεια νοσηλείας του στον «Ευαγγελισμό» λόγω δισκοπάθειας το Μάρτιο του 1986. Μιλώντας με δημοσιογράφους αστειευόταν ότι ήταν έτοιμος να παραμείνει στο νοσοκομείο «για διακοπές», για να συμπληρώσει «Έχε χάρη όμως που παίζει την άλλη εβδομάδα η ομάδα μου και θέλω να απολαύσω τη νίκη της».

Ως οπαδός της ΑΕΚ φερόταν η Άννα Φόνσου, για την οποία μάλιστα γράφτηκε ότι στην ασπρόμαυρη ταινία «Το αγοροκόριτσο» είχε επιλέξει να φοράει κιτρινόμαυρη μπλούζα παρά την αντίθετη άποψη του σκηνοθέτη (ο Γιάννης Δαλιανίδης), λόγω της αγάπης της για την ομάδα της Νέας Φιλαδέλφειας. Άλλωστε και στο ίντερνετ (βλ. https://sport-retro.gr/anna-fonsou-aek-sinentefksi-1969/) κυκλοφορεί συνέντευξη της ηθοποιού στην αθλητική εφημερίδα Ομάδα από το 1969, όπου δήλωνε ΑΕΚτζού «πάππου προς πάππου» ώστε ήταν «αδύνατο» ν’ αλλάξει ομάδα, ενώ προέβλεπε ότι το πρωτάθλημα εκείνης της χρονιάς θα το κέρδιζε «η ΑΕΚάρα»! 

Ωστόσο, στο αφιέρωμα του Παύλου Γεραμάνη το 1993, για το οποίο έγινε λόγος λίγο πιο πάνω, η Φόνσου όχι απλά δήλωνε ερυθρόλευκη («Ήμουν, είμαι και θα παραμείνω για πάντα φανατική οπαδός του Ολυμπιακού»), αλλά αφηγήθηκε και την ιστορία του πώς άρχισε ν’ αγαπάει το ποδόσφαιρο:

«Ήμουν μαθήτρια στο Γυμνάσιο και το σπίτι μας ήταν στα όρια Καισαριανής – Ιλισίων. Δίπλα βρισκόταν το γήπεδο του Ηλυσιακού, που έπαιζε τότε στην Α2 κατηγορία Αθηνών. Κάθε Κυριακή, μόλις τελειώναμε το φαγητό, ο πατέρας μου πήγαινε σε δύο γήπεδα της Νέας Σμύρνης και της Καισαριανής. Παρακολουθούσε δυο ομάδες με το ίδιο όνομα. Τον Πανιώνιο, που αγωνιζόταν για το πρωτάθλημα Ελλάδας, και τον Πανιώνιο Καισαριανής, που έπαιζε [στο] πρωτάθλημα Γ κατηγορίας Αθηνών.

Εγώ προσπαθούσα να διαβάσω Αρχαία, Θουκυδίδη συγκεκριμένα. Όμως οι ιαχές των θεατών μου έπαιρναν το μυαλό. «Γκολ ακουγόταν από το γήπεδο του Ηλυσιακού, «γκολ» ακουγόταν κι από το ραδιόφωνο που παρακολουθούσα τα ματς του Ολυμπιακού και άκουγα τις συγκλονιστικές εκείνες περιγραφές του αξέχαστου σπορτς κάστερ Μιχάλη Γιαννακάκου.

Όσον αφορά μια φωτογραφία της με τον παίχτη της ΑΕΚ, Κώστα Νεστορίδη, η οποία θεωρείται ως πειστήριο των ποδοσφαιρικών της προτιμήσεων, το 1993 θυμόταν ότι αυτή είχε τραβηχτεί επειδή ο ποδοσφαιριστής ήταν πολύ φίλος με τον πατέρα της και συμπλήρωνε: «Γενικά η αντίληψη της ζωής τότε ήταν διαφορετική και οι σχέσεις των ηθοποιών με τους ποδοσφαιριστές και τους αθλητές ήταν ειλικρινείς και αγνές. Όταν φωτογραφιζόμαστε με τους ποδοσφαιριστές, το κάναμε αυθόρμητα. Πρώτα είχε σημασία για εμάς το ανθρώπινο στοιχείο και μετά το εμπορικό». (Μια νοοτροπία πολύ διαφορετική από αυτήν που κυριαρχεί σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης όπως το Ίνσταγκραμ, όπου στις περισσότερες περιπτώσεις το εμπορικό στοιχείο κατεξοχήν υπερτερεί του ανθρώπινου πίσω από τις φωτογραφίες των περισσότερων Insta celebrities.)

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ουκ ολίγες φορές οι σταρ του ελληνικού σινεμά φωτογραφήθηκαν με άσσους του ποδοσφαίρου. Κάποια παραδειγμα:

Η Αλίκη Βουγιουκλάκη με τον Βαγγέλη Πανάκη του Παναθηναϊκού...



Η Τζένη Καρέζη με τον Κώστα Λινοξυλάκη του Παναθηναϊκού...



Η Μάρθα Καραγιάννη με το σύζυγό της, Μίμη Στεφανάκο, πρωτοσέλιδο στα Αθλητικά Χρονικά τον Αύγουστο του 1961...



Θρυλική όμως ήταν και η φωτογραφία της Τζέιν Μάσφιλντ, μιας στάρλετ του Χόλιγουντ με αμφιλεγόμενο ταλέντο στην υποκριτική, στην αγκαλιά των Στεφανάκου, Λουκανίδη και Παπαεμμανουήλ το Σεπτέμβριο του 1960...






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου