10 Απριλίου 2012

ΤΑ ΠΙΟ ΠΕΤΥΧΗΜΕΝΑ ΨΥΧΑΓΩΓΙΚΑ, ΤΗΛΕΟΠΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΠΑΓΚΟΣΜΙΩΣ ΤΟ 2011


H Eurodata TV Worldwide παρακολουθεί τα τηλεοπτικά δρώμενα σε δέκα χώρες (Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Ολλανδία, Ισπανία, Σουηδία, Μεγάλη Βρετανία, Αυστραλία, Ιαπωνία και ΗΠΑ) και καταγράφει τις προτιμήσεις του τηλεοπτικού κοινού στις χώρες αυτές. Σε πρόσφατο δελτίου τύπου που εξέδωσε αναφέρεται στα ψυχαγωγικά προγράμματα που κυριαρχούν στις χώρες αυτές και που - σε ένα βαθμό - αντανακλούν τις παγκόσμιες τάσεις.
Τα τρία δημοφιλέστερα ψυχαγωγικά format στην τηλεόραση παγκοσμίως είναι ο ευρωπαϊκός διαγωνισμός τραγουδιού της Γιουροβίζιον και τα τάλεντ σόου τύπου "Έχεις ταλέντο" και "Άιντολ". Γενικά θα λέγαμε ότι τα τάλεντ σόου είναι αυτά που κυριαρχούν στο ψυχαγωγικό κομμάτι της τηλεόρασης και μάλιστα τα τελευταία χρόνια εκδηλώνεται η τάση να μην επικεντρώνονται μόνο στο τραγούδι ή στο χορό, όπως τον πρώτο καιρό που εισέβαλαν στις τηλεοπτικές μας οθόνες, αλλά έχουν πλέον επεκταθεί και σε άλλα αντικείμενα, όπως για παράδειγμα η μαγειρική. Το πλέον χαρακτηριστικό, πετυχημένο παράδειγμα μαγειρικού τηλεοπτικού τάλεντ σόου δεν είναι άλλο από το Μάστερσεφ, που έχει σημειώσει επιτυχία και στη χώρα μας, αλλά και σε κράτη όπως η Γαλλία, η Αυστραλία και φυσικά στη Μεγάλη Βρετανία, από όπου και ξεκίνησε την τηλεοπτική του πορεία. 
Το πλέον πρόσφατο, πετυχημένο τάλεντ σόου είναι το μουσικό "The Voice", η διαφορά του οποίου από τα υπόλοιπα που έχουμε παρακολουθήσει τόσα χρόνια είναι ότι βασίζεται ακριβώς σε αυτό που λέει και ο τίτλος του, δηλαδή στη φωνή Οι κριτές δε βλέπουν στη διαδικασία των οντισιόν τα πρόσωπα των υποψηφίων, αλλά μόνο τους ακούνε, ώστε να σχηματίσουν μια πιο καθαρή άποψη για το ταλέντο τους. Αυτή την περίοδο προβάλλεται η δεύτερη σαιζόν στις ΗΠΑ (στο δίκτυο NBC), η οποία σημειώνει μεγαλύτερη επιτυχία από την πρώτη και μάλιστα κοντράρει ευθέως τις τηλεθεάσεις του "κλασικού" Αμέρικαν Άιντολ, ενώ τα δικαιώματα του "The Voice" έχουν αγοραστεί από τηλεοπτικά κανάλια από 20 χώρες σημειώνοντας και εκεί εξίσου μεγάλη επιτυχία. Στη Γαλλία, τα τέσσερα πρώτα επεισόδια τα παρακολούθησαν 8.9 εκατομμύρια τηλεθεατές με μερίδιο αγοράς 36.6% κατατροπώνοντας τους αντιπάλους του, ενώ επιτυχία σημειώνει και στην Ολλανδία, όπου προβάλλεται από τον τηλεοπτικό σταθμό RTL4. Είχε ακουστεί ότι τα δικαιώματα του "The Voice" είχε αγοράσει από τη χώρας μας ο τηλεοπτικός σταθμός ALPHA, ωστόσο είτε επρόκειτο απλά για φήμες είτε το πρόγραμμα έπεσε θύμα των περικοπών, όπως και πολλά ακόμη ψυχαγωγικά προγράμματα, ένεκα της οικονομικής κρίσης που πλήττει τους τηλεοπτικούς σταθμούς της χώρας.
Ένα άλλο είδος ψυχαγωγικών προγραμμάτων που σημειώνει μεγάλη επιτυχία παγκοσμίως είναι η αναζήτηση ερωτικών συντρόφων. Αν και τα τηλεοπτικά συνοικέσια - από το "Ραντεβού στα τυφλά" μέχρι το "Χρυσό κουφέτο" - έρχονταν πρώτα στις προτιμήσεις των τηλεθεατών τη δεκαετία του '90, η νέα ριάλιτι εκδοχή τους δε συγκίνησε τα ελληνικά κανάλια. Το μοναδικό ριάλιτι αναζήτησης της αγάπης που παρακολουθήσαμε στην Ελλάδα ήταν το "Αγρότης μόνος ψάχνει" στον ALPHA, το οποίο μάλιστα προβλήθηκε δύο σαιζόν, εκ των οποίων η πρώτη ήταν όντως πετυχημένη, αλλά η δεύτερη πέρασε σχεδόν απαρατήρητη. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα εξακολουθεί να προβάλλεται και είναι δημοφιλές σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες και μάλιστα συγκαταλέγεται μεταξύ των τριών δημοφιλέστερων ψυχαγωγικών εκπομπών χωρίς σενάριο στην Ολλανδία, στη Γερμανία και στη Γαλλία. Στις ΗΠΑ προβάλλεται το παρόμοιου ύφους "The Bachelor" (Ο εργένης), το οποίο παρακολουθούν πάνω από 8 εκατομμύρια τηλεθεατές κατατάσσοντας το ως το όγδοο δημοφιλέστερο ψυχαγωγικό πρόγραμμα, ενώ οι Αυστραλοί προτιμούν το - επίσης αμερικάνικης έμπνευσης - "The Beauty And The Geek", όπου πεντάμορφες κοπέλες ζευγαρώνουν με "φλώρους". Το συγκεκριμένο πρόγραμμα το παρακολουθούν περίπου 1.2 εκατομμύρια αυστραλοί τηλεθεατές και αποτελεί το έκτο δημοφιλέστερο μεταξύ των ψυχαγωγικών.
Δημοφιλή παραμένουν και τα λίγο πιο "στημένα" προγράμματα που παρακολουθούν την καθημερινότητα κουλ ανθρώπων της διπλανής πόρτας κατά το πρότυπο του "Jersey Shore", που αποτελεί το δημοφιλέστερο πρόγραμμα του αμερικάνικου MTV. Αντίστοιχα, στη Μεγάλη Βρετανία προβάλλεται από το Ε! το "Made In Chelsea" και στη Γερμανία το "X-Diaries - Love, Sun & Fun", το οποίο έχει μεταφερθεί και στην πολωνική τηλεόραση. Μια πιο σοβαρή εκδοχή των αποκαλούμενων και ως scripted reality είναι κάποια προγράμματα που αναμειγνύουν την κλειδαρότρυπα με το ντοκιμαντέρ, όπως το "My Big Fat Gupsy Wedding" του βρετανικού Channel 4, το οποίο παρακολουθεί οικογένειες Τσιγγάνων κατά την προετοιμασία των τσιγγάνικων γάμων. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα παρακολούθησαν κατά μέσο όρο 6.9 εκατομμύρια τηλεθεατές αποσπώντας μερίδιο αγοράς 24.7%, ενώ εξίσου μεγάλη επιτυχία σημειώνει και στην Ισπανία. Παραπλήσιου ύφους είναι και το "Undercover Boss" που παρακολουθεί από κοντά τη συνεργασία ενός επιχειρηματία με την "ομάδα" του, και το οποίο προβάλλεται στη Γερμανία από το RTL.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου