Λοιπόν, κάτι πολύ περίεργο τρέχει με τους Γάλλους δασκάλους και πολύ φοβάμαι ότι δεν είναι υπερβολή, μια εύκολη γενίκευση που ισοπεδώνει τους πάντες και τα πάντα. Τους τελευταίους μήνες έχουν δει το φως της δημοσιότητας μια σειρά από περίεργες συμπεριφορές δασκάλων μέσα στην τάξη, την ώρα του μαθήματος, που μας κάνουν ν' αναρωτηθούμε αν για όλα φταίει το γαλλικό κρασί ή κάτι έχει ο αέρας.
1. Ένας 29χρονος καθηγητής ιστορίας και γεωγραφίας στο Τεχνικό Κολέγιο της μικρής πόλης Emerainville πιάστηκε επ' αυτοφόρω από τον καθηγητή του σχολείου να δίνει "τσιγαριλίκι" σε μαθητή του.
Και σκασίλα μας, αν ο μαθητής ή ο δάσκαλος καπνίζουν χασίς αδιαφορώντας ότι τελικά κάνουν κακό στην υγεία τους, αλλά.. αυτή η εξυπηρέτηση πρέπει να γίνει μέσα στο σχολείο; Είναι κάτι σαν το μάθημα της ημέρας; "Ε, παιδιά... μάθαμε με ποιες χώρες συνορεύει η Κολομβία, δοκιμάστε τώρα κι ένα τοπικό προϊόν"!
2. Το Μάρτιο του 2012, η Γαλλία είχε αναστατωθεί από την υπόθεση του ελεύθερου σκοπευτή της Τουλούζης, Μοχάμεντ Μερά, ο οποίος είχε σκοτώσει επτά ανθρώπους, προτού πέσει νεκρός από τα πυρά της γαλλικής αστυνομίας. Σε μια αμφιλεγόμενη πρωτοβουλία της, μια καθηγήτρια σε Γυμνάσιο της επαρχίας Αριέζ έβαλε το εξής θέμα έκθεσης: "Ήταν καλό που η αστυνομία σκότωσε τον σκοπευτή της Τουλούζης Μοχάμεντ Μερά; Για ποιον ήταν καλό;".
Η διατύπωση είναι τελείως παρεξηγήσιμη. Ποιο ήταν το ζητούμενο; Να γίνει ανάλυση σε θέματα βίας, τρομοκρατίας ή έστω στο ερώτημα πότε πρέπει οι αστυνομικοί να χρησιμοποιούν το όπλο τους; Θα μπορούσε να θέσει ευθέως το ερώτημα χωρίς να το προσωποποιεί, αλλά χρησιμοποιώντας μια περίσταση και στη συνέχεια γενικεύοντας, κάτι που δεν προκύπτει από τη διατύπωση του ερωτήματος. Εκτός κι αν περίμενε από τους μαθητές να κάνουν μια πολιτική ανάλυση...
3. Εν τω μεταξύ, ο Μοχάμεντ Μερά προκάλεσε τη διαθεσιμότητα και μιας άλλης δασκάλας, η οποία είχε ζητήσει από τους μαθητές της να κρατήσουν ενός λεπτού σιγή στη μνήμη του "μοναχικού τρομοκράτη", αν και η ίδια δεν τον θεωρούσε τρομοκράτη, αλλά θύμα της γαλλικής αστυνομίας και του Σαρκοζί.
Ναι, ο άνθρωπος είναι πολιτικό ον, επιβάλλεται να έχει άποψη για τα πάντα και δικαιούται να εκφράζει ελεύθερα την άποψη του αυτή με μία επισήμανση: Αυτό πρέπει να το κάνει στα πλαίσια ενός διαλόγου, όπου θ' ακούγονται πολλές απόψεις και θ' ανταλλάσσονται επιχειρήματα, ή έστω στα πλαίσια μιας ομιλίας, όπου θα έρθουν να τον ακούσουν όσοι ενδιαφέρονται όντως ν' ακούσουν την άποψη του για κάποιο θέμα. Ελευθερία της έκφρασης δεν σημαίνει κάνω μονόλογο σ' έτοιμο ακροατήριο, που θα μ' ακούσει θέλει-δεν θέλει, επειδή δεν μπορεί να κάνει αλλιώς, και πολύ περισσότερο, όταν πρόκειται για μικρά παιδιά, που δεν έχουν ακόμη σχηματίσει άποψη για τον κόσμο γύρω τους. Και φυσικά είναι άλλο πράγμα για έναν δάσκαλο ν' ανοίξει συζήτηση περί τρομοκρατίας στην τάξη κι άλλο να ζητήσει από τους μαθητές να κρατήσουν ενός λεπτού σιγή!
4. Μια άλλη δασκάλα, πάλι, σκέφτηκε ένα ακόμη πιο αμφιλεγόμενο θέμα έκθεσης για τους 13χρονους μαθητές της, οι οποίοι κλήθηκαν να γράψουν ένα γράμμα... αυτοκτονίας!
Όχι, δεν πρέπει τα παιδιά να ζουν σε γυάλες, όπου όλοι οι άνθρωποι είναι χαρούμενοι και κανένας δεν βάζει μόνος του τέρμα στην ζωή του, όμως, σοβαρά μιλώντας, βάζεις τη σκέψη της αυτοκτονίας σ' ένα παιδί που μόλις έχει μπει στην εύθραυστη εφηβική του ηλικία; Μήπως την επόμενη φορά να ζητούσε από τα παιδιά να γράψουν το γράμμα ενός hitman στο επόμενο θύμα του;
5. Τον περασμένο Ιανουάριο, μια δασκάλα νηπιαγωγείου στην πόλη Ναρμπόν δεν ήξερε πώς αλλιώς να συνετίσει έναν άτακτο μαθητή της και προτίμησε να.. τον δέσει στην καρέκλα του.
Και προτού αρχίσει κανείς τα υστερικά α λα Μαρία Αντουανέτα σχόλια τύπου "ε, μα είναι κάτι παιδιά, σωστοί διάβολοι", ας μην ξεχνάμε ότι μιλάμε για μια δασκάλα. Όχι φυσικά ότι θα δικαιολογείτο ο οποιοσδήποτε γονιός ή ο κάθε άνθρωπος να δένει(!) μικρά ή μεγάλα παιδιά ή έναν άλλο άνθρωπο ως μέσο σωφρονισμού, αλλά... αν δεν υποφέρεις εύκολα, κοπελιά, τα "μικρά διαβολάκια" δύο πράγματα δεν πρέπει να ξεχνάς: πρώτον, να μην κάνεις σεξ χωρίς προφυλακτικό ούτε για πλάκα και δεύτερον να μην δηλώσεις στο μηχανογραφικό σου παιδαγωγική σχολή.
6. Μια άλλη, πάλι, δασκάλα νηπιαγωγείου -στην πόλη Ρουέν αυτήν τη φορά- έκανε μια ασυγχώρητη γκάφα. Νομίζοντας ότι θα έδειχνε στους μαθητές της ένα καρτούν, που μόλις είχε κατεβάσει από το ίντερνετ, έφυγε από την τάξη για ν' ανακαλύψει έντρομη λίγη ώρα μετά ότι στην πραγματικότητα το βίντεο ήταν πορνό. Όλοι έδειξαν κατανόηση για το λάθος της και η δασκάλα γλίτωσε την απόλυση.
7. Εν τω μεταξύ, πριν λίγες μέρες, ένας μαθηματικός στο κολέγιο του Κολόμπ, θέλησε να χαλαρώσει τους 11χρονους μαθητές του στο τέλος της χρονιάς και σκέφτηκε να προβάλει μια ταινία μέσα στην τάξη. Όχι δεν ήταν πορνό, αν και ορισμένοι χαρακτηρίζουν τη συγκεκριμένη ταινίας και ως "πορνό βασανιστηρίων", αφού πρόκειται για το "Saw", μια από τις πιο ακραίες ταινίες τρόμου, που στις περισσότερες χώρες η προβολή της επιτρεπόταν μόνο σε άτομα άνω των 15 ετών.
8. "Το ξύλο βγήκε από το μεθύσι" θα μπορούσε να είναι ο τίτλος της ιστορίας ενός δασκάλου σε τάξη του Δημοτικού στο Pas-de-Calais. Μέσα σε μια διδακτική ώρα ο δάσκαλος χαστούκισε τρεις μαθητές του, μετά από λίγη ώρα έφτασε η αστυνομία και ανακάλυψε ότι προηγουμένως τα είχε πιει τα ποτηράκια του. Τη συνέχεια μπορείτε να τη φανταστείτε...
9. Ένας άλλος δάσκαλος δεν κατέφυγε στη βία, αλλά ζήτησε αποζημίωση 10.000 ευρώ από τους γονείς ενός μαθητή του, επειδή ο τελευταίος του έριξε μια χαρτόμπαλα στο πρόσωπο την ώρα του μαθήματος. Οι γονείς το θεώρησαν εκβιασμό και τον έσυραν στα δικαστήρια με τη κατηγορία του εκβιασμού.
Ok, δεν νομίζω να εκβίαζε όντως ο συγκεκριμένος δάσκαλος -εκτός αν η ιστορία έχει κι άλλα στοιχεία που αγνοώ- όμως έλεος και με την... αποζημίωση που ζητούσε από τους γονείς του παιδιού! Ωραία, είναι λίγο εξευτελιστικό να σε κοροϊδεύει ο μαθητής σου την ώρα του μαθήματος μπροστά σ' όλη την τάξη, αλλά... ένας δάσκαλος δεν περιμένει ότι μπορεί να συμβεί αυτό, αλλά κι ακόμη χειρότερα; Ή μήπως είναι τόσο χαμηλοί οι μισθοί των δασκάλων στη Γαλλία;
Σχετικά θέματα:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου