23 Μαΐου 2013

Σαν σήμερα: 23 Μαΐου


Σήμερα είναι Πέμπτη, 23 Μαΐου 2013.

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ - γενέθλια:
Αρκετοί γνωστοί Έλληνες γεννήθηκαν σαν σήμερα: από τον πρωθυπουργό της χώρας, Αντώνη Σαμαρά (62 ετών), μέχρι τη συγγραφέα παιδικών βιβλίων Ζωρζ Σαρή (1925-2012), την τραγουδίστρια Βίκυ Μοσχολιού (1943-2005) και το διεθνή ποδοσφαιριστή Φάνη Γκέκα (33). 
Επίσης, σαν σήμερα γεννήθηκαν τρεις νομπελίστες: 
- ο Σουηδός συγγραφέας Περ Λάγκερκβιστ (1891-1974, Νόμπελ Λογοτεχνίας 1951), 
- ο Αμερικανός φυσικός Τζον Μπαρντίν (1908-1991), ο μοναδικός που έχει τιμηθεί με δύο Νόμπελ Φυσικής, το 1956 για την ανακάλυψη του τρανζίστορ και το 1972 για τη θεωρία της υπεραγωγιμότητας (και τις δύο φορές μοιράστηκε τα βραβεία με συναδέλφους του)
- ο Αμερικανός μοριακός βιολόγος Τζόσουα Λέντερμπεργκ (1925-2008, Νόμπελ Ιατρικής 1958 "για τις ανακαλύψεις του αναφορικά με τον γενετικό επανασυνδυασμό και την οργάνωση του γενετικού υλικού των βακτηρίων").
Τέλος, γενέθλια έχει σήμερα η πιο αγαπημένη "κακιά" της τηλεόρασης παγκοσμίως, η Αγγλίδα ηθοποιός Τζόαν Κόλινς, που έγραψε ιστορία ως "Αλέξις Κάριγκτον Κόλμπι" στην τηλεοπτική σειρά-σύμβολο των 80s, "Δυναστεία". Η Κόλινς σήμερα θα σβήσει 80 κεράκια.

ΕΘΝΙΚΕΣ κ ΑΛΛΕΣ ΓΙΟΡΤΕΣ:
Στην Τζαμάικα σήμερα γιορτάζεται η Εθνική Ημέρα Εργασίας, με την οποία τιμάται η επέτειος από την εργατική εξέγερση του 1938, από την οποία αναδείχτηκε ο μετέπειτα πρώτος πρωθυπουργός της ανεξάρτητης Τζαμάικα, Αλεξάντερ Μπουσταμάντε.

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ - info: 
Στις 23 Μαΐου 1911, η ελληνική Βουλή υπερψήφισε την αναθεώρηση του Συντάγματος του 1864, που πλέον γινόταν περισσότερο δημοκρατικό και φιλελεύθερο, διασφάλιζε το κράτος δικαίου και άνοιγε το δρόμο για τον εκσυγχρονισμό της χώρας τα επόμενα χρόνια επί πρωθυπουργίας Ελευθερίου Βενιζέλου. Δεν έλειπαν, βέβαια, και κάποιες αναχρονιστικές διατάξεις, όπως η αντιμετώπιση του γλωσσικού ζητήματος με την ανακήρυξη της καθαρεύουσας ως "επίσημης γλώσσας του κράτους".  Το αναθεωρημένο Σύνταγμα επικυρώθηκε και τέθηκε σε ισχύ στις 1 Ιουνίου 1911, ύστερα από πανηγυρική τελετή στη Βουλή.
Στις παρακάτω φωτογραφίες, μπορείτε να διαβάσετε όλο το κείμενο του αναθεωρημένου Συντάγματος 1864/1911, όπως δημοσιεύτηκε την ημέρα της ψήφισης του από την εφημερίδα "Πατρίς", ενώ με μαύρα γράμματα σημειώνονται οι νέες ή αναθεωρηθείσες διατάξεις (κάντε κλικ για μεγέθυνση).





Στις 23 Μαΐου 1946, ένα περίπου μήνα μετά το θρίαμβο του στο Μαραθώνιο της Βοστόνη, όπου έγινε ο πρώτος μη βορειοαμερικανός αθλητής που κέρδισε τον ετήσιο Μαραθώνιο της πόλης (20.04.1946), ο Έλληνας αθλητής Στυλιανός Κυριακίδης επέστρεψε θριαμβευτής στην Ελλάδα και διηγήθηκε στους δημοσιογράφους τα του αγώνα:
"Από τη μέση της διαδρομής είχαμε μείνει πέντε που τρέχαμε σε μια γραμμή. Έπειτα ένας-ένας οι τρεις έμειναν πίσω και ο Κέλλεϊ κι εγώ οδηγούσαμε. Βρισκόμασταν εννιά μίλια από το τέρμα. Έκανα δέκα προσπάθειες να φύγω από τον Αμερικανό, μα δεν το κατόρθωνα. Όταν ένας πολύ ενθουσιώδης Έλληνας θέλοντας να μου δώσει ένα πορτοκάλι, έμπλεξε στα πόδια μου και ο Κέλλεϊ με προσπέρασε σαράντα γιάρδες. Τον έφτασα με πολύ κόπο. Πήγαμε για αρκετό δρόμο ο ένας δίπλα στον άλλο, ενώ ο κόσμος φώναζε "Κέλλεϊ" και "Ελλάς", όπως έγραφε η φανέλα μου.
Δυόμισι μίλια από το τέρμα, ένας φίλο μου Αμερικανός δημοσιογράφος, που ακολουθούσε με αυτοκίνητο μου φώναξε: "Ο Κέλλεϊ έσπασε. Είναι ώρα να φύγεις".
Και τότε αμπαλάρισα. Τα τελευταία χιλιόμετρα τα έτρεξα με τρία λεπτά το χιλιόμετρο. Ήταν κάτι που κι εγώ δεν μπορούσα να το πιστέψω. Ο Κέλλεϊ είπε έπειτα από τον αγώνα: "Ήταν αδύνατο να κερδίσω έναν αθλητή, που δεν έτρεχε για τον εαυτό του, αλλά για την πατρίδα του"...."



ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ - δημοσιεύματα:
Πριν 99 χρόνια, το αυτοκίνητο ήταν ακόμη ένα σχετικά νέο μέσο κυκλοφορίας. Ωστόσο, ο αριθμός τους ήταν σημαντικά αυξημένος και επέτρεπε τις συγκρίσεις με παλαιότερες εποχές, όταν οι Αθηναίοι κυκλοφορούσαν στους δρόμους της πόλης με γαϊδουράκια. Μια τέτοια σύγκριση επιχείρησε να κάνει και ο χρονογράφος της εφημερίδας "Αστήρ" στις 23 Μαΐου 1914:
"Όσοι προ πάντων ενθυμούνται την παλαιάν εποχήν κατά την οποίαν οι Αθηναίοι και αι Ατθίδες είχον αντί αμαξών, ποδηλάτων, αυτοκινήτων και τραμ τα περίφημα "γαϊδουράκια", ως μέσον μικρών ταξειδίων ή εκδρομών, έχουν βεβαίως ζωηροτέραν την εντύπωσιν από τα σημερινά μέσα της συγκοινωνίας.
Εκτός τούτου όμως και γελούν εξαιρετικώς καλά, αντιλαμβανόμενοι ότι ένεκα της μεγάλης αυξήσεως των αυτοκινήτων εις την πρωτεύουσαν έγεινεν αφορμή ώστε με το "γκάρι-γκαρ" που φωνάζουν προς ελευθέραν διέλευσιν να νομίζουν ότι ευρισκόμεθα εις την παλαιάν εποχήν των πολλών γαϊδάρων και των σχετικών γκαρισμάτων. Και τόσον πολύ ομοιάζουν πράγματι αι φωναί των αυτοκινήτων με τας φωνάς των υπομονητικών ζώων, ώστε συμβαίνει να απαντήση όνος με οπωροπώλην εις την φωνήν του αυτοκινήτου, νομίζων, ότι πρόκειται περί συναδέλφου του. Το φαινόμενον δε τούτο συμβαίνει περισσότερον εις τους εξοχικούς δρόμους".

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου