23 Νοεμβρίου 2012

Τα 6 πολύνεκρα δυστυχήματα στην ιστορία της ελληνικής πολιτικής αεροπορίας.


Σήμερα συμπληρώνονται 36 χρόνια από το δεύτερο πιο πολύνεκρο δυστύχημα στην ιστορία της ελληνικής πολιτικής αεροπορίας, όταν 56 άνθρωποι έχασαν την ζωής τους ύστερα από την πρόσκρουση ενός αεροσκάφους της Ολυμπιακής Αεροπορίας στον ορεινό όγκο του νομού Κοζάνης. Με αφορμή αυτήν τη θλιβερή επέτειο, ας κάνουμε μια επιγραμματική αναδρομή στα έξι - όλα κι όλα - θανατηφόρα αεροπορικά δυστυχήματα στην ιστορία της ελληνικής πολιτικής αεροπορίας - από την ΤΑΕ μέχρι την Ο.Α. Ο αριθμός των δυστυχημάτων, όπως και των νεκρών, είναι μικρός και γι' αυτό η Ολυμπιακή θεωρείται μια από τις ασφαλέστερες αεροπορικές εταιρίες στον κόσμο. Μία περίεργη σύμπτωση: τα τέσσερα από τα έξι συνέβησαν χρονιά που τελείωνε σε "9". Ας τα θυμηθούμε:

Στις 6 Ιουνίου 1949 ένα αεροπλάνο τύπου "Ντακότα" της τότε ΤΑΕ, που είχε απογειωθεί από το αεροδρόμιο της Καβάλας στις 5.20 το απόγευμα με προορισμό την Αθήνα, κατέπεσε κοντά στο Κακοσάλεσι και τη Μαλακάσα, γύρω στις 6.35΄  το απόγευμα. Όλοι οι επιβαίνοντες (18 επιβάτες και 4 μέλη του πληρώματος) σκοτώθηκαν. Αν και οι πρώτες πληροφορίες που δημοσίευσαν οι εφημερίδες έκαναν λόγο για δολιοφθορά, τελικά ως αιτία του δυστυχήματος διαπιστώθηκε η αποκοπή του φτερού από το αεροσκάφος. Ήταν το πρώτο ατύχημα της ελληνικής, πολιτικής αεροπορίας.
Στις 29 Οκτωβρίου 1959, είκοσι λεπτά με την απογείωση του από το αεροδρόμιο της Αθήνας με προορισμό τη Θεσσαλονίκη, ένα αεροσκάφος της Ολυμπιακής Αεροπορίας τύπου "Ντακότα" κατέπεσε στον Αυλώνα στις 5.30΄ το απόγευμα, ύστερα από έκρηξη στη δεξαμενή καυσίμων. Η πτώση του αεροσκάφους έγινε αντιληπτή από έναν αγρότη της περιοχής, ο οποίος και ειδοποίησε τη Χωροφυλακή. Τα θύματα ήταν 22 - 18 επιβάτες και τα 4 μέλη του πληρώματος.
Στις 8 Δεκεμβρίου 1969, το αεροσκάφος της Ολυμπιακής που πραγματοποιούσε το δρομολόγιο Χανιά-Αθήνα παρεξέκλινε της πορείας του προσκρούοντας στο όρος Κερατοβούνι (ή Παν) κοντά στην πρωτεύουσα, στις 8.50΄ το βράδυ. "Χάνουμε ύψος και ζητούμε κατάλληλο χώρο για να προσγειωθούμε" ήταν το τελευταίο σήμα, που εξέπεμψε ο χειριστής του αεροσκάφους λίγο πριν καταπέσει, χωρίς όμως να λάβει απάντηση από τον πύργο ελέγχου του αεροδρομίου στο Ελληνικό. Ήταν το πιο πολύνεκρο δυστύχημα της ελληνικής πολιτικής αεροπορίας, καθώς 90 άτομα έχασαν την ζωή τους - 85 επιβάτες και το πενταμελές πλήρωμα.
Στις 21 Οκτωβρίου 1972 ένα ιαπωνικής κατασκευής αεροσκάφος της Ολυμπιακής Αεροπορίας κατέπεσε κοντά στην ακτή της Βούλας, πέντε χιλιόμετρα από το αεροδρόμιο του Ελληνικού. Το αεροσκάφος είχε απογειωθεί στις 19.55΄ από το αεροδρόμιο της Κέρκυρας, ενώ το ατύχημα συνέβη στις 21.34΄. Το ατύχημα προκλήθηκε από την κακή λειτουργία των οργάνων καθορισμού του ύψους, ενώ στην περιοχή υπήρχε πυκνή νέφωση. Από τους 56 επιβαίνοντες (52 επιβάτες και τετραμελές πλήρωμα), έχασαν την ζωή τους οι 37, ενώ οι υπόλοιποι διασώθηκαν από τα συνεργεία που έσπευσαν στον τόπου της τραγωδίας ή έφτασαν στην ακτή κολυμπώντας. 
Στις 23 Νοεμβρίου 1976 το αεροσκάφος της Ολυμπιακής Αεροπορίας που εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα-Κοζάνη κατέπεσε στην κορυφή Φλάμπουρο της οροσειράς Σαρανταπόρου στο νομό Κοζάνης.  Το αεροσκάφος πραγματοποιούσε το δρομολόγιο Αθήνα-Λάρισα-Κοζάνη, αν και δεν κατάφερε να προσγειωθεί στη θεσσαλική πόλη λόγω κακοκαιρίας. Ήταν το δεύτερο πιο πολύνεκρο ατύχημα της πολιτικής μας αεροπορίας, καθώς και οι 50 επιβάτες έχασαν την ζωή τους.
Στις 3 Αυγούστου 1989 σημειώθηκε το πιο πρόσφατο ατύχημα σκάφους της Ολυμπιακής Αεροπορίας. Ένα Shorts 330, που εκτελούσε το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη-Σάμος-Κως, προσέκρουσε στο όρος Κερκετέας της δυτικής Σάμου (σε ύψος 1.400 μέτρων), λίγα λεπτά πριν την προσγείωση του στο αεροδρόμιο του νησιού, οδηγώντας στο θάνατο τους 31 επιβάτες και τα τρία μέλη του πληρώματος. Το αεροσκάφος πετούσε χαμηλό ύψος λόγω της ομίχλης που επικρατούσε στην περιοχή και απ' ότι φαίνεται δε λειτουργούσε το ραντάρ.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου